W 2018 r. Polacy zarejestrowali 1 003 290 używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy. Zgodnie z danymi Związku Dealerów Samochodów nawet ¾ z nich mogło mieć zmanipulowany licznik przebiegu. Eksperci serwisu rankomat.pl sprawdzili, jaki jest średni przebieg pojazdów zarejestrowanych w naszym kraju oraz jak kształtują się ceny ubezpieczenia OC ze względu na deklarowany przebieg auta.
Z kalkulacji użytkowników rankomat.pl przeprowadzonych w 2018 r. wynika, że średni przebieg aut w Polsce wynosi 189 716 km. Właściciele aut z deklarowanym najmniejszym przebiegiem zamieszkują Warszawę, Kraków i Poznań. Pojazdy z największym przebiegiem posiadają kierowcy z Gorzowa Wielkopolskiego.
Na przebieg pojazdu znaczący wpływ ma oczywiście rok produkcji aut, a jak wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA średni wiek pojazdów zarejestrowanych w Polsce wynosi aż 13 lat.
Choć auta w Polsce nie są najnowsze, to w stosunku do roku 2017 i tak nastąpiła znacząca poprawa. Jeszcze do niedawna Polacy jeździli 17-letnimi autami, których statystyczny przebieg wynosi już ponad 220 tys. km.
Cofnięte liczniki to problem w całej Unii Europejskiej. Z informacji AAA Auto wynika, że Unia traci na tym procederze od 5,6 do 9,6 miliarda euro rocznie. W Polsce 15 marca br. sejm przyjął ustawę, która zakłada karę nawet do 5 lat pozbawienia wolności za zmianę wskazań licznika w samochodzie. Nowe przepisy mają składać się z części administracyjnej i karnej. W związku z tymi zmianami w Kodeksie Karnym pojawi się całkiem nowy typ przestępstwa (art. 306a Kodeksu Karnego). Ustawa musi jeszcze zostać zatwierdzona przez Senat i podpisana przez Prezydenta. Obowiązywać zacznie 14 dni po jej opublikowaniu w Dzienniku Ustaw.
Na cenę ubezpieczenia OC wpływ ma wiele czynników związanych z samym kierowcą np. wiek, miejsce zamieszkania, czy stan cywilny, ale także z jego samochodem. Najczęściej towarzystwa ubezpieczeniowe podczas kalkulacji składki biorą pod uwagę pojemność silnika i rok produkcji auta. Wiek pojazdu ma wpływ na jego przebieg więc on także może mieć odzwierciedlenie w ostatecznej cenie obowiązkowej polisy.
W 2018 r. najmniej za ubezpieczenie OC płacili właściciele aut o najmniejszym przebiegu (max. 60 tys. km). Posiadacze pojazdów o przebiegu powyżej 250 tys. km musieli liczyć się z najwyższymi składkami. Cena polisy w ich przypadku była o 30% wyższa niż dla właścicieli samochodów o małym przebiegu.
Źródło: rankomat.pl