W porównaniu ze zwykłą tarczą, obie zapewniają lepsze tarcie, szybsze wydalanie gazów powstających podczas hamowania oraz większą wydajność na mokrej nawierzchni. Aby zaprezentować w pełni cechy każdej z nich, porównaliśmy tarcze Brembo Xtra (nawiercane) i Brembo Max (nacinane) w 5 aspektach: wydajność, walory estetyczne, chłodzenie, odporność na pękanie oraz dodatkowe funkcjonalności.
Poniżej 5 zasadniczych różnic:
1) Walory estetyczne
- Obie tarcze charakteryzują się unikatowym i wyrazistym wyglądem w porównaniu do klasycznych tarcz hamulcowych o gładkiej powierzchni. Tarczę nawiercaną można z łatwością poznać po znajdujących się na niej otworach. Tarczę nacinaną wyróżniają nacięcia na jej powierzchni.
- Wygląd nawiercanej tarczy może wydawać się bardziej agresywny i sportowy, w porównaniu do jej nacinanej „kuzynki”. Jednak gusty są różne. Każdy wybiera według swoich preferencji.
2) Chłodzenie
- Zarówno otwory, jak i nacięcia zostały opracowane po to by skuteczniej chłodzić tarczę hamulcową. Ale dzięki nawiercanym otworom zdolność rozpraszania ciepła jest wyższa niż w przypadku tarczy posiadającej nacięcia.
3) Odporność na pęknięcia
- Brembo przeprowadza badania w warunkach laboratoryjnych i drogowych na wszystkich tarczach, a szczególnie na tych, których powierzchnia została w jakiś sposób zmieniona (np. nawiercona lub nacięta). Badania te są przeprowadzane po to by poprawić osiągi układu hamulcowego oraz jego odporność na działanie wysokich temperatur w każdych warunkach.
- To zmniejsza ryzyko powstania pęknięć w tarczach nawiercanych i nacinanych. Ale w warunkach takich, jakie możemy spotkać na torze wyścigowym tarcze nawiercane biją na głowę te nacinane pod względem wytrzymałości mechanicznej.
4) Wskaźnik zużycia
- Nacięcia na tarczach Brembo Max pozwalają użytkownikowi samemu ocenić stopień zużycia tarczy: jeżeli choćby jedno z nacięć jest niewidoczne tarcza nadaje się do wymiany, ponieważ została wykorzystana do maksimum swoich wartości i nie gwarantuje obiecywanej początkowo wydajności. Nawiercane tarcze nie dają użytkownikom takiej możliwości.
5) Wydajność
- W porównaniu ze zwykłą tarczą, tarcze nawiercane i nacinane gwarantują lepsze tarcie w początkowej fazie hamowania. Są również bardziej responsywne, a dzięki nim układ hamulcowy działa wydajniej. Dzięki nierównej powierzchni (otworom lub nacięciom) tarcze te „czyszczą” klocek odświeżając jego powierzchnię cierną. Obydwie przerywają film wodny podczas jazdy w deszczu i zapobiegają zjawisku fadingu podczas bardzo gwałtownego hamowania. Różnice w wydajności tych dwóch rozwiązań są nieznaczne, a korzyści z użytkowania są w tym aspekcie niemal identyczne.
Wnioski:
- Zarówno Brembo Xtra, jak i Brembo Max to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy pragną przeżyć sportową przygodę bez rezygnacji z komfortu jazdy oraz żywotności tarcz i klocków.
- Różnią się ich walory estetyczne i pragmatyczne.
- Tarcze Brembo Xtra przypasują tym, którzy cenią sobie wygląd zewnętrzny, ponieważ nawiercane tarcze kojarzą się ze sportem.
- Tarcze Brembo Max wybiorą z kolei osoby praktyczne – te tarcze nie tylko są bardziej odporne na pękanie, ale też można samemu ocenić ich stopień zużycia dzięki nacięciom.
- Jeżeli chodzi o wydajność, nie ma praktycznie żadnej różnicy – zwłaszcza jeżeli patrzymy na sportową jazdę w kontekście jazdy drogowej, a nie tej po torze. Jazda wyścigowa wymaga innej klasy produktów zaprojektowanych specjalnie do zastosowania w warunkach wyścigowych.