Nawiercane czy nacinane? | MOTOFAKTOR

Nawiercane czy nacinane?

Nawiercane czy nacinane - oto jest pytanie. Brembo pomoże rozwiązać ten dylemat. Każda z nich oferuje coś więcej niż standardowe tarcze, lecz pod pewnymi względami różnią się także między sobą.

W porównaniu ze zwykłą tarczą, obie zapewniają lepsze tarcie, szybsze wydalanie gazów powstających podczas hamowania oraz większą wydajność na mokrej nawierzchni. Aby zaprezentować w pełni cechy każdej z nich, porównaliśmy tarcze Brembo Xtra (nawiercane) i Brembo Max (nacinane) w 5 aspektach: wydajność, walory estetyczne, chłodzenie, odporność na pękanie oraz dodatkowe funkcjonalności.

 

Poniżej 5 zasadniczych różnic:

 

1) Walory estetyczne

 

  • Obie tarcze charakteryzują się unikatowym i wyrazistym wyglądem w porównaniu do klasycznych tarcz hamulcowych o gładkiej powierzchni. Tarczę nawiercaną można z łatwością poznać po znajdujących się na niej otworach. Tarczę nacinaną wyróżniają nacięcia na jej powierzchni.
  • Wygląd nawiercanej tarczy może wydawać się bardziej agresywny i sportowy, w porównaniu do jej nacinanej „kuzynki”. Jednak gusty są różne. Każdy wybiera według swoich preferencji.


2) Chłodzenie

 

  • Zarówno otwory, jak i nacięcia zostały opracowane po to by skuteczniej chłodzić tarczę hamulcową. Ale dzięki nawiercanym otworom zdolność rozpraszania ciepła jest wyższa niż w przypadku tarczy posiadającej nacięcia.

 

3) Odporność na pęknięcia

 

  • Brembo przeprowadza badania w warunkach laboratoryjnych i drogowych na wszystkich tarczach, a szczególnie na tych, których powierzchnia została w jakiś sposób zmieniona (np. nawiercona lub nacięta). Badania te są przeprowadzane po to by poprawić osiągi układu hamulcowego oraz jego odporność na działanie wysokich temperatur w każdych warunkach.
  • To zmniejsza ryzyko powstania pęknięć w tarczach nawiercanych i nacinanych. Ale w warunkach takich, jakie możemy spotkać na torze wyścigowym tarcze nawiercane biją na głowę te nacinane pod względem wytrzymałości mechanicznej.


4) Wskaźnik zużycia

  • Nacięcia na tarczach Brembo Max pozwalają użytkownikowi samemu ocenić stopień zużycia tarczy: jeżeli choćby jedno z nacięć jest niewidoczne tarcza nadaje się do wymiany, ponieważ została wykorzystana do maksimum swoich wartości i nie gwarantuje obiecywanej początkowo wydajności. Nawiercane tarcze nie dają użytkownikom takiej możliwości.


5) Wydajność

  • W porównaniu ze zwykłą tarczą, tarcze nawiercane i nacinane gwarantują lepsze tarcie w początkowej fazie hamowania. Są również bardziej responsywne, a dzięki nim układ hamulcowy działa wydajniej. Dzięki nierównej powierzchni (otworom lub nacięciom) tarcze te „czyszczą” klocek odświeżając jego powierzchnię cierną. Obydwie przerywają film wodny podczas jazdy w deszczu i zapobiegają zjawisku fadingu podczas bardzo gwałtownego hamowania. Różnice w wydajności tych dwóch rozwiązań są nieznaczne, a korzyści z użytkowania są w tym aspekcie niemal identyczne.


Wnioski:

  • Zarówno Brembo Xtra, jak i Brembo Max to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy pragną przeżyć sportową przygodę bez rezygnacji z komfortu jazdy oraz żywotności tarcz i klocków.
  • Różnią się ich walory estetyczne i pragmatyczne.
  • Tarcze Brembo Xtra przypasują tym, którzy cenią sobie wygląd zewnętrzny, ponieważ nawiercane tarcze kojarzą się ze sportem.
  • Tarcze Brembo Max wybiorą z kolei osoby praktyczne – te tarcze nie tylko są bardziej odporne na pękanie, ale też można samemu ocenić ich stopień zużycia dzięki nacięciom.
  • Jeżeli chodzi o wydajność, nie ma praktycznie żadnej różnicy – zwłaszcza jeżeli patrzymy na sportową jazdę w kontekście jazdy drogowej, a nie tej po torze. Jazda wyścigowa wymaga innej klasy produktów zaprojektowanych specjalnie do zastosowania w warunkach wyścigowych.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).