Firma NGK Spark Plug wykorzystuje wiedzę i doświadczenie zdobyte w ciągu prawie stu lat obecności na rynku i ciągle aktualizuje swoją ofertę, dostosowując ją do przyszłych potrzeb klientów. Dobrym przykładem jest kompleksowa oferta dla samochodów hybrydowych. Szacunkowo w ciągu najbliższych 10 lat rynek pojazdów hybrydowych w Europie gwałtownie wzrośnie, przekraczając liczbę 70 milionów.
Kompleksowa oferta w zakresie obu marek – NGK i NTK – zapewnia naszej firmie duże możliwości sprzedaży na rynku wtórnym w segmencie pojazdów hybrydowych. Rynek ten jest jednym z najważniejszych aspektów wizji naszej firmy, ponieważ przygotowujemy się do mobilnej przyszłości – mówi Frank Massia, Dyrektor Marketingu Aftermarket EMEA, NGK SPARK PLUG EUROPE GmbH.
W samochodach hybrydowych zastosowano co najmniej dwa różne rodzaje napędu – są wyposażone zarówno w silnik elektryczny, który wykorzystuje energię zgromadzoną w akumulatorach, jak i w silnik spalinowy (benzynowy lub wysokoprężny). Podstawowa zasada działania tego rodzaju pojazdów polega na wykorzystaniu jednego lub obu silników przy różnych prędkościach obrotowych. Na przykład silnik elektryczny jest bardziej wydajny przy wytwarzaniu mocy obrotowej lub momentu obrotowego, podczas gdy silnik spalinowy lepiej radzi sobie z utrzymaniem wysokiej prędkości. Pojazd hybrydowy przełącza pracę silnika z jednego na drugi w optymalnym momencie, co przekłada się na oszczędność energii i paliwa, a w efekcie na redukcję emisji spalin.
Pojazdy hybrydowe są dostępne w czterech różnych wersjach: Mild-HEV”, „Full-HEV”, „Plug-in HEV” i „REEV”. Każdy z tych typów ma swoje unikalne cechy, ale wszystkie oferują wiele korzyści pod względem wydajności, funkcjonalności i są przyjazne dla środowiska.
- Funkcjonalność: połączenie silnika elektrycznego i silnika spalinowego gwarantuje osiąganie dużych odległości bez konieczności częstego ładowania, co jest wymagane w przypadku pojazdów tylko elektrycznych.
- Wydajność: Podczas uruchamiania pojazdu hybrydowego lub podczas jazdy z małą prędkością albo w trybie stop-start wykorzystywany jest wyłącznie silnik elektryczny, co skutkuje zerowym zużyciem paliwa. Podczas przyspieszania lub jazdy pod górę oba silniki współpracują ze sobą, zapewniając oszczędność paliwa. Natomiast podczas spokojnej jazdy z prędkościami średnimi i wysokimi wykorzystywany jest wyłącznie silnik spalinowy.
- Przyjazny dla środowiska: pojazdy hybrydowe zużywają mniej energii dzięki rekuperacji. Podczas hamowania lub zjeżdżania z góry silnik jest wyłączany, a energia kinetyczna jest zamieniana na energię elektryczną, która jest wykorzystywana do ładowania akumulatora. W pojazdach tych obserwujemy mniejszą emisję CO2, zwłaszcza w ruchu miejskim. Dzieje się tak, ponieważ gdy samochód się nie porusza ( np. stojąc w korku), zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny są wyłączone.
Marki NGK Ignition Parts i NTK Vehicle Electronics, należące do firmy NGK Spark Plug, zapewniają szeroki asortyment produktów dla samochodów hybrydowych. Obejmuje on świece zapłonowe, świece żarowe, cewki i przewody zapłonowe, czujniki tlenu, czujniki temperatury spalin (EGTS), czujniki MAP/MAF, czujniki ESP oraz zawory recyrkulacji spalin (EGR).
- Świece zapłonowe: Obecnie większość samochodów hybrydowych wykorzystuje silniki benzynowe, wyposażone w najnowsze świece zapłonowe z metali szlachetnych, oparte na silnikach spalinowych z technologią start-stop. pojazdy hybrydowe, dzięki elektryfikacji, zużywają mniejsze ilości paliwa, ale są cięższe niż tradycyjne pojazdy z silnikiem spalinowym, co oznacza, że świece zapłonowe w pojazdach hybrydowych mają taką samą oczekiwaną żywotność i interwał wymiany jak świece stosowane w pojazdach z silnikiem spalinowym. Aby spełnić wymagania technologiczne samochodów hybrydowych, świece zapłonowe z metali szlachetnych zapewniają optymalną wydajność, a około 95% samochodów hybrydowych schodzących z linii produkcyjnej jest wyposażonych w ten właśnie typ technologii. Dla tych nielicznych pojazdów hybrydowych, które są wyposażone fabrycznie w niklowe świece zapłonowe, NGK Spark Plug oferuje gamę zamienników z metali szlachetnych przeznaczonych na rynek wtórny, które zapewniają lepsze osiągi, zmniejszają zużycie paliwa, optymalizują zapłon oraz mają wydłużoną żywotność.
- Świece żarowe: Około 10% samochodów hybrydowych wyposażonych jest w silniki wysokoprężne, przy czym świece żarowe stosowane są przede wszystkim w pojazdach dla segmentu klasy wyższej i średniej. W ofercie firmy NGK Spark Plug znaleźć można zarówno świece żarowe metalowe, jak i ceramiczne. Świece żarowe ceramiczne mają jednak przewagę techniczną nad świecami metalowymi, ponieważ te ostatnie, zastosowane w pojazdach hybrydowych, wykazują większe zużycie z powodu wyżarzania w trybie czuwania. Przewidywany okres eksploatacji świec żarowych jest taki sam jak w przypadku tradycyjnych silników wysokoprężnych.
- Cewki i przewody zapłonowe: Cewki zapłonowe NGK spełniają najwyższe standardy jakościowe na rynku i doskonale dopasowują się do wyższych wymagań technicznych w samochodach hybrydowych. W hybrydach wymaga się od cewek zapłonowych większego poziomu wydajności ze względu na większy zakres obciążeń.
Ze względu na wzrost liczby zaawansowanych cewek z bezpośrednim połączeniem (cewki ołówkowe/palcowe oraz tzw. listwy czyli system bezpośredniego zapłonu) przewody zapłonowe są mniej potrzebne w samochodach hybrydowych. Pozostają one jednak niezbędne dla około 41% samochodów benzynowych.
Oferta NTK Vehicle Electronics dla pojazdów hybrydowych (zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych) obejmuje czujniki tlenu, czujniki temperatury spalin (EGTS), czujniki MAP/MAF, czujniki ESP oraz zawory recyrkulacji spalin (EGR) spełniające najnowsze standardy dotyczące emisji spalin.
Źródło: NGK Spark Plug