Nie dla podatku od aut, tak dla SCT | MOTOFAKTOR

Nie dla podatku od aut, tak dla SCT

Rząd zdecydował, że nie będzie podatku od aut spalinowych. Szykuje natomiast ustawę dotyczącą rozwoju stref czystego transportu w miastach.

Rada Ministrów przyjęła pod koniec kwietnia br. uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W ramach Krajowego Planu Odbudowy Polska będzie mogła wykorzystać 253 mld zł. Bezzwrotne środki to 109 mld zł, a część pożyczkowa to 148,6 mld zł. Wypłata środków jest uzależniona od spełnienia przez Polskę tzw. kamieni milowych. Jednym z nich miało być wprowadzenie podatku od aut spalinowych.

Tymczasem w ramach rewizji KPO rząd zrezygnował z tego rozwiązania. „Nie będzie podatku od aut spalinowych. Zamiast tego będą dopłaty w wysokości 30 tys. zł dla tych, którzy zechcą kupić auta elektryczne. W przypadku złomowania auta i mniej zamożnych osób będzie to wyższe wsparcie. Program ruszy jeszcze w tym roku i pracuje nad nim Ministerstwo Klimatu i Środowiska” – poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.

Podatku od posiadania aut spalinowych w Polsce nie będzie. Taki prezent od Koalicji 15X na 20-lecie w Unii. Ministrowie @PL_2050 wynegocjowali z Komisją odejście od podatku i zastąpienie go systemem dopłat do zakupu elektryków. Zielona zmiana metodą zachęt, nie nakazów” – napisał w mediach społecznościowych marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Komisja Europejska ma dwa miesiące na formalną ocenę zmian zaproponowanych przez polski rząd. 16 lipca br. planowane jest przyjęcie zmienionej decyzji wykonawczej przez Radę do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN), a na przełomie lipca i sierpnia powinny zostać aneksowane umowy finansowa i pożyczkowa z KE oraz zatwierdzone tzw. ustalenia operacyjne. Jest to konieczne do złożenia kolejnych wniosków o płatność. Na początku września planowane jest wysłanie drugiego i trzeciego wniosku o płatność, a ich refundacja spodziewana jest pod koniec 2024 r.

Rząd rezygnuje z podatku od aut spalinowych, ale stawia za to na  rozwój stref czystego transportu. Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt przewiduje zobowiązanie do tworzenia stref czystego transportu na terenie miast o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie według pomiarów prowadzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO2, jak również zobowiązanie do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych) oraz do zawierania umów przewozu tylko z podmiotami korzystającymi z takich autobusów przez miasta powyżej 100 tys. mieszkańców oraz Gornośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Jednocześnie projekt zakłada rezygnację z określania progu udziału autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem wykorzystywanych w komunikacji miejskiej. Analizowane dane wskazują, że realizacja trwających i planowanych inwestycji w tabor nie wystarczy do osiągnięcia progu 30% pojazdów zeroemisyjnych do 2028 roku we flotach badanych samorządów. Obecnie określony na poziomie 10% próg spełnia jedynie około 10% samorządów objętych przepisami ustawy. Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w czwartym kwartale 2024 r.

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).