Nielegalne czynniki chłodnicze. Po co ryzykować? | MOTOFAKTOR

Nielegalne czynniki chłodnicze. Po co ryzykować?

O kwestii nielegalnych czynników chłodniczych mówi Lee Hermitage, dyrektor marketingu Honeywell Fluorine Products na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.

Klimatyzacja jest najbardziej popularną opcją wyposażenia zamawianą przez właścicieli samochodów i kierowców w Unii Europejskiej. Zapewnia ona komfort, ale również bezpieczeństwo, ponieważ może zapobiegać senności i pomaga w utrzymaniu koncentracji. To dobra wiadomość dla warsztatów i punktów serwisowych z Polski i innych krajów Europy, ponieważ im więcej samochodów z klimatyzacją jeździ po drogach, tym większe zapotrzebowanie na usługi serwisowe z nią związane.

 

Używane w układach klimatyzacji czynniki chłodnicze podlegają rygorystycznym przepisom środowiskowym, nałożonym przez Agencję Środowiska, mającym za zadanie ograniczenie wycieków z klimatyzacji samochodowej.

 

Od początku 2017 r. we wszystkich nowych pojazdach musi być stosowany czynnik chłodniczy o niskim potencjale tworzenia efektu cieplarnianego, zazwyczaj jest to R-1234yf. W starszych pojazdach nadal stosowany jest jednak czynnik R-134a. Pierwszym krokiem podczas czynności serwisowych układu klimatyzacji samochodowej jest określenie typu czynnika chłodniczego. Co istotne, dopełnianie układów zawierających czynnik R-1234yf czynnikiem R-134a jest nielegalne.

 

Kluczowe znaczenie ma również sprawdzenie czy produkt został wprowadzony na rynek zgodnie z prawem. Pojęcia „podrabianie” lub „przemyt” nie kojarzą się powszechnie z układami klimatyzacji samochodowej, jednak ostatnio zjawiska te zaczęły również występować w tej branży.

 

Według szacunków, w Unii Europejskiej nielegalne produkty stanowią 20% rynku i powodują emisję na poziomie 20 milionów ton CO2 rocznie, co odpowiada emisji czterech milionów samochodów. Według analizy Agencji ds. Badań Środowiska, 72% użytkowników zaoferowano czynnik chłodniczy w bezzwrotnych pojemnikach, będących ewidentnym dowodem jego nielegalnego pochodzenia.

 

W przypadku nielegalnych produktów, użytkownicy nie wiedzą, jaki czynnik chłodniczy faktycznie znajduje się w pojemniku. Czynniki o nieznanym składzie mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia osób z nimi pracujących. Nielegalne produkty mogą również wpływać na parametry i działanie układów klimatyzacji, przy czym skutki mogą być różne: od zwiększenia zużycia paliwa do uszkodzenia sprężarki układu klimatyzacji. Oczywiście użytkownicy szybko dojdą do wniosku, że to serwis jest odpowiedzialny za uszkodzenia i brak możliwości używania samochodu.

 

Nie do pominięcia są również konsekwencje prawne. Stwierdzenie posiadania nielegalnych produktów tego rodzaju może skutkować nałożeniem grzywny, a nawet odpowiedzialnością karną, w tym pozbawieniem wolności.

 

Stosowanie poniższych zasad przez warsztaty i punkty serwisowe pozwoli uniknąć wymienionych wcześniej zagrożeń.

 

  • Nie kupujemy produktów w pojemnikach jednorazowych. Ich obrót jest zabroniony w Unii Europejskiej i świadczy o nielegalnym pochodzeniu.
  • Należy żądać informacji o procesie zwrotu pustych pojemników.
  • Należy poprosić o świadectwo analizy i kartę charakterystyki czynnika chłodniczego.
  • Należy żądać dokumentu potwierdzającego legalność importu do Unii Europejskiej.
  • Należy sprawdzić etykiety na opakowaniu.
  • Należy sprawdzić cenę – jeśli oferta jest zbyt korzystna, aby była prawdziwa, zwykle jest niewiarygodna.

 

Problem obrotu i użycia nielegalnych czynników chłodniczych rozwiązuje kupowanie czynników chłodniczych od sprawdzonego dystrybutora.

 

Kwestię unijnej dyrektywy MAC, która wpłynęła na ceny czynników chłodniczych opisywaliśmy już na łamach naszego portalu.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).