Suma wydatków na roczne naprawy aut rośnie wraz ze wzrostem rozmiaru samochodu oraz jego prestiżu. Okazuje się, że najmniej płacą kierowcy aut miejskich (średnio 886 złotych), a najwięcej luksusowych i sportowych (średnio 2.471 złotych). Warto zauważyć, że najwięcej na naprawy wydają właściciele aut w wieku 4-10 lat, średnio 1576 zł. Z kolei najmniej na naprawy wydają osoby najstarsze, w wieku powyżej 55 lat – średnio 829 zł. Natomiast osoby młode w wieku 18-24 lat zostawiają u mechaników 1407 zł.
Z naszego badania wynika, że najwięcej na naprawy wydają właściciele aut w wieku 4-10 lat, a więc konstruowane już w oparciu o nowoczesne technologie, które wymagają zaawansowanej wiedzy oraz narzędzi. Mimo, że kierowcy dość często korzystają z usług warsztatów samochodowych, liczba takich placówek maleje. Najczęściej upadają małe zakłady o niskich kompetencjach, nie dysponujące narzędziami, które są niezbędne do naprawy coraz bardziej skomplikowanych aut. Uważam, że warsztaty będą musiały zacząć dostosowywać się do klientów z młodszymi autami. Jeśli właściciele serwisów będą inwestowali w wiedzę swoją oraz swoich mechaników, jak również w nowoczesne narzędzia i tworzenie nowych stanowisk serwisowych, mogą skorzystać na wciąż rosnącej liczbie aut, które kupują Polacy. Z kolei kierowcy chcąc zweryfikować czy dany warsztat ma odpowiednie kompetencje, żeby naprawić zaawansowany technologicznie samochód, będą co raz częściej szukali w internecie pozytywnych komentarzy na ich temat.
Członek Zarządu serwisu internetowego DobryMechanik.pl - Filip Goździewicz
Zdecydowana większość badanych kierowców korzysta z samochodów starszych niż 5 lat – zwykle są to samochody w wieku od 5 do 10 lat (42%). Osoby z gospodarstw domowych, w których dochód przekracza 6 tys. zł netto miesięcznie zdecydowanie częściej mogą pozwolić sobie na młodsze auto. Ponad 30% osób o takim dochodzie posiada samochód nie starszy niż 4 lata.
Jak kierowcy szukają zaufanego warsztatu samochodowego? Większość, aż 40%, korzystało z poleceń znajomych lub rodziny, a 25% szukało warsztatu w internecie. Warto zaznaczyć, że ta forma wyszukiwania warsztatu jest szczególnie atrakcyjna dla najmłodszych kierowców.
Rosnąca rola internetu będzie niewątpliwie zwiększała popularność platform kojarzących kierowców z warsztatami samochodowymi. Według tegorocznego pomiaru CBOS w Polsce przynajmniej raz w tygodniu z internetu korzysta 69% dorosłych. Z internetu powszechnie korzystają najmłodsi respondenci w wieku 18-24 lata oraz od 25 do 34 lat. W sieci jest także ogromna większość badanych w wieku 35 do 44 lat, a także trzy czwarte mających od 45 do 54 lat i ponad połowa mających od 55 do 64 lat.
Z kolei badanie przeprowadzone przez Kantar pokazuje, że 89% badanych internet to po prostu „ułatwiacz” życia. Dotyczy to przede wszystkim komunikacji z innymi ludźmi, usług bankowych, dostępu do najnowszych wiadomości oraz edukacji. Blisko 70% polskich internautów, jeśli to możliwe, wszystkie sprawy załatwia online.
Badanie na zlecenie DobryMechanik.pl zostało zrealizowane przez SW Research 7-14 października 2019 roku metodą wywiadów on-line (CAWI). W ramach badania przeprowadzono 605 ankiet z osobami posiadającymi prawo jazdy kategorii B, którzy korzystali z usług warsztatów lub serwisów samochodowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Do badania rekrutowani byli respondenci z największych miast: Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Trójmiasta, Szczecina, Bydgoszczy, Lublina oraz Konurbacji Górnośląskiej.
Źródło: DobryMechanik.pl