Komisja Europejska ustaliła, że koncerny Daimler, BMW i Volkswagen (Volkswagen, Audi i Porsche) naruszyły unijne przepisy antymonopolowe, zmawiając się na temat rozwoju technicznego w dziedzinie oczyszczania spalin z tlenków azotu. Komisja nałożyła grzywnę w wysokości 875 189 000 EUR. Daimler nie został nią ukarany, ponieważ ujawnił Komisji istnienie kartelu. Wszystkie strony potwierdziły swój udział w nim i zgodziły się na rozstrzygnięcie sprawy.
Pięciu producentów samochodów Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche posiadało technologię pozwalającą na redukcję szkodliwych emisji ponad to, co jest wymagane przez normy emisji UE. Uniknęli jednak konkurowania o wykorzystanie pełnego potencjału tej technologii, aby oczyszczać lepiej niż wymaga tego prawo. Tak więc dzisiejsza decyzja dotyczy tego, w jaki sposób legalna współpraca techniczna poszła nie tak. I nie tolerujemy zmowy firm. Jest to niezgodne z przepisami antymonopolowymi UE. Konkurencja i innowacje w zakresie zarządzania zanieczyszczeniami samochodowymi są niezbędne dla Europy, aby osiągnąć ambitne cele Zielonego Ładu. Ta decyzja pokazuje, że nie zawahamy się podjąć działań przeciwko wszelkim formom działań kartelowych, które zagrażają temu celowi.
Wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Europejskiej - Margrethe Vestager
Pełne stanowisko Margrethe Vestager znajduje się TUTAJ.
Producenci samochodów odbywali regularne spotkania techniczne w celu omówienia rozwoju technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), która eliminuje szkodliwe emisje tlenków azotu (NOx) z samochodów osobowych z silnikiem Diesla poprzez wtrysk mocznika (zwanego również „AdBlue”) do strumienia gazów z układu wydechowego. Podczas tych spotkań i przez ponad pięć lat producenci samochodów zmawiali się, aby uniknąć konkurencji w zakresie czyszczenia lepszego niż wymaga tego prawo, pomimo dostępności odpowiedniej technologii.
Dokładniej mówiąc, koncerny Daimler, BMW i Volkswagen osiągnęły porozumienie w sprawie rozmiarów i zakresów zbiorników AdBlue oraz w sprawie średniego szacowanego zużycia AdBlue. . Wymienili również poufne informacje handlowe dotyczące tych elementów. W ten sposób usunęli niepewność co do ich przyszłego postępowania rynkowego w zakresie oczyszczania z emisji NOx wykraczającego poza wymogi prawne (tzw. „nadmiernego wypełniania”) oraz zakresów uzupełniania AdBlue.
Oznacza to, że ograniczały one konkurencję o cechy produktu istotne dla klientów.
Zachowanie to stanowi naruszenie ze względu na cel w postaci ograniczenia rozwoju technicznego, rodzaj naruszenia wyraźnie określonego w art. 101 ust. 1 lit. b) Traktatu i art. 53 ust. 1 lit. b) Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)-Porozumienia.
Kartel działał w okresie od 25 czerwca 2009 r. do 1 października 2014 r.
Grzywny zostały ustalone na podstawie wytycznych Komisji z 2006 r. w sprawie grzywien.
Ustalając ich wysokość, Komisja wzięła pod uwagę wartość sprzedaży przez strony samochodów osobowych z silnikiem Diesla wyposażonych w systemy SCR w EOG w 2013 r. (ostatni pełny rok naruszenia), wagę naruszenia oraz zasięg geograficzny procederu.
Dodatkową obniżkę zastosowano wobec wszystkich stron, biorąc pod uwagę, że jest to pierwsza decyzja o zakazie kartelowym oparta wyłącznie na ograniczeniu rozwoju technicznego, a nie na ustalaniu cen, podziale rynku lub podziale klientów. Kwota obniżki w wysokości 20% uwzględnia, że tego rodzaju zachowanie jest wyraźnie zakazane na mocy art. 101 ust. 1 lit. b) Traktatu.
Zgodnie z powyższymi zapisami:
Źródło: Komisja Europejska