Dane zebrane przez Wolk After Sales Experts w Niemczech przynoszą pierwszą dobrą wiadomość: tylko 5% niemieckich kierowców zdecydowało się nie odwiedzać warsztatów z powodu COVID-19.
Wolk After Sales Experts starali się oszacować popyt na serwis samochodowy po stronie niemieckich właścicieli samochodów. Ankieta przeprowadzona wśród ponad 500 kierowców (z uwzględnieniem wieku, płci, regionu) wykazała, że tylko 5% z nich odłoży wizytę w warsztacie z powodu jednego z problemów związanych z COVID-19, takich jak „strach przed zarażeniem się” , „problemy finansowe”, „sami są obecnie zainfekowani” lub po prostu ich zaufany warsztat został zamknięty. Kolejne 4% kierowców zdecydowało się tego nie robić z powodów niezwiązanych z COVID-19, a na koniec 45% po prostu nie musi odwiedzać warsztatu, ponieważ ich samochód nie wymaga naprawy ani konserwacji.
Jednocześnie 46% ankietowanych właścicieli samochodów planuje pojechać do warsztatu w kwietniu, a 12% ma już umówione spotkanie. Dla porównania w marcu 2020 r. wizytę w warsztacie samochodowym zaplanowało 29,2%, a w lutym 27,9%.
46% właścicieli samochodów, którzy chcą odwiedzić warsztaty, ma pełen potencjał po stronie popytu. Jednak niektóre warsztaty zostały zmuszone do zamknięcia z powodu zakazów wprowadzonych przez władze krajowe, inne wykorzystały program krótkich godzin pracy (niem. „Kurzarbeit”).
To ważne powody, dla których część potencjału popytu nie przełożyła się na zamówienia i faktury w kwietniu. Biorąc pod uwagę i ważąc wpływ tych czynników, ponownie obliczyliśmy możliwą wydajność warsztatów. Na podstawie tych obliczeń przewidujemy 24-proc. wzrost liczby zamówień w kwietniu 2020 r. W porównaniu do marca 2020 r. jest to znacznie więcej niż początkowo przewidywano wielu informatorów rynkowych. Ponadto, zgodnie ze specyfiką parku samochodowego, usługa najprawdopodobniej jest tylko opóźniona i nie jest całkowicie anulowana w warsztatach.
dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts - Zoran Nikolic
Wolk After Sales Experts nawiązali współpracę z holenderską firmą WESP, aby potwierdzić powyższe ustalenia. Dzięki możliwości śledzenia danych z ponad 50 niemieckich warsztatów w czasie rzeczywistym, można sprawdzić deklaracje kierowców pod kątem liczby zamówień przychodzących na warsztaty. Pierwsze 12 tygodni w 2020 r. było zgodne z danymi z 2019 r. i 2018 r. pomimo zakłóceń COVID-19 w pełnym zakresie już w marcu.
W 13. tygodniu (ostatni pełny tydzień marca) odnotowano spadek liczby zamówień z powodu pierwszej reakcji rządu federalnego Niemiec wprowadzającej środki ostrożności. Nawet wtedy spadek nie był poniżej poziomu z 2018 roku, podczas gdy wiosną szczyt w 2019 roku rozpoczął się wcześniej z powodu ciepłej pogody w Niemczech. Tydzień 14. potwierdził tylko trend wzrostowy.
- Zoran NikolicDziałalność niezależnego Aftermarketu jest dostosowana do pór roku, z dwoma wyraźnymi szczytami aktywności – wiosennym i jesiennym. Pierwszy z nich zaczyna się od ogólnej zmiany opon zimowych na letnie, a następnie rozpoczynają się prace konserwacyjne samochodu. Jest to tradycyjny czas ustalania tego, co nie wymaga natychmiastowej uwagi kierowcy, a jednocześnie upewnienia się, że samochód będzie gotowy na wakacyjną podróż w lecie.
Czas na szczyt wiosenny zależy w dużej mierze od pogody, a ściślej przejścia od zimy do właściwej wiosny, która może różnić się w zależności od roku i kraju. Kolejną zmienną jest data świąt wielkanocnych, która każdego roku jest inna.
Pełny raport „Wpływ kryzysu COVID-19 na rynek usług samochodowych w Niemczech” można pobrać bezpłatnie TUTAJ.
Źródło: Wolk After Sales Experts