Błędy popełnione podczas wymiany filtra oleju mogą spowodować wycieki oleju. Zazwyczaj dzieje się to w następujących przypadkach:
Aby uniknąć tego typu konsekwencji, należy podczas wymiany filtra oleju przestrzegać kilku prostych zasad.
Po pierwsze, uszczelkę nowego filtra posmarować delikatnie olejem, tak aby podczas dokręcania prawidłowo układała się pod filtrem. Sucha uszczelka może wysunąć się ze swojego miejsca tworząc nieszczelność. Ta sama zasada dotyczy uszczelek znajdujących się na obudowach wkładów filtrów oleju. Należy pamiętać o ich profilaktycznej wymianie (zazwyczaj nowe uszczelki znajdują się w opakowaniu nowego filtra) i oczywiście o posmarowaniu.
Po drugie – przed przykręceniem nowego filtra należy upewnić się, że w miejscu montażu nie pozostała stara uszczelka – jeśli tak, należy ją oczywiście usunąć.
Po trzecie – przed montażem nowego filtra puszkowego należy upewnić się, że miejsce, do którego ma być przykręcony nowy filtr jest do tego gotowe. Chodzi o to, czy nie poluzował się króciec lub czy nie poluzowała się chłodniczka oleju. Jeśli tak – najpierw należy dokręcić wspomniane elementy.
W większości przypadków pokrywa kasety filtra powietrza zamykana jest zatrzaskami lub wkrętami. Niestety, zdarza się, że przynajmniej do jednego z zatrzasków lub wkrętów jest trudny dostęp. W efekcie zachodzi obawa, że właśnie w tym miejscu pojawią się nieszczelności. Wkręt może pozostać niedokręcony lub w ogóle pominięty. Takie postępowanie sprawia, że do układu dolotowego może dostawać się „lewe”, nieprzefiltrowane powietrze. W tym wypadku sprawa jest prosta – wymianę filtra powietrza należy przeprowadzić starannie i uważnie.
Z uwagi na różnorodność konstrukcji filtrów paliwa trudno w kilku zdaniach przekazać uniwersalne wskazówki montażowe. Należy jednak uczulić wszystkie osoby, które podejmują się wymiany filtra paliwa na staranne wykonanie wszelkich połączeń. Zdecydowana większość współczesnych układów paliwowych pracuje pod ciśnieniem, więc nie wolno zastępować fabrycznych opasek lub „szybkozłączek” tanimi zamiennikami, lub co gorsza łączyć przewodów z filtrem metodą „na wcisk”. W wielu modelach samochodów, np. w Fordach stosuje się specjalne szybkozłączki samozaciskowe. Ważne, aby nie uszkodzić ich podczas rozłączania. Są nienaprawialne i w razie uszkodzenia należy je bezwzględnie wymienić na nowe.
Fabryczne opaski zaciskowe na przewodach są konstruowane tak, aby w fazie dokręcania nie niszczyły (nie nacinały) przewodu. Jeśli pojawi się konieczność wymiany takiej opaski, należy zastosować nową tego samego rodzaju.
W niektórych modelach z grupy Volkswagena stosuje się dodatkowe przewody paliwowe podgrzewające filtr paliwa. Są one podłączone do filtra specjalnym króćcem z uszczelką. Należy zadbać o prawidłowe zamocowanie tego elementu, tak aby nowy filtr nie ulegał zapowietrzeniu.W niektórych modelach samochodów przed montażem da się wstępnie napełnić nowy filtr paliwem. To praktyczna opcja, ponieważ w ten sposób skracamy odpowietrzanie układu i ułatwiamy rozruch silnika po wymianie filtra.
Najpopularniejszym błędem montażowym jest montaż filtra kabinowego niezgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Jest to ważne szczególnie wtedy, kiedy na filtrze kabinowym znajduje się strzałka kierunku. Innym typowym problemem jest zagięcie filtra kabinowego podczas montażu. Wynika to na ogół z utrudnionego dostępu do kasety. Rada PZL Sędziszów: warto poćwiczyć montaż na starym filtrze, tak aby nowego już zbytnio nie nadwyrężać. Należy pamiętać, że wszelkie błędy w montażu filtra kabinowego mogą przekładać się nie tylko na pogorszenie się jakości powietrza w kabinie, ale także na parowanie szyb oraz na… dostawanie się wody do kabiny, ponieważ czasem źle wsadzony filtr lub źle zamknięta kaseta utrudnia odpływ wody deszczowej lub skroplin z klimatyzacji.
Po nieumiejętnej wymianie filtrów samochód może opuścić stanowisko z wyciekami oleju, zapowietrzonym układem paliwowym i nieszczelnymi kasetami filtra powietrza i kabiny. Jak widać proste czynności obsługowe mogą stać się powodem sporych problemów. Nie należy zatem bagatelizować nawet najprostszych prac warsztatowych. Wskazane jest zapoznanie się z instrukcjami montażowymi oraz uważna obserwacja całego pola wykonywanej pracy – mówi Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.
Źródło: PZL Sędziszów