Dezaktywacja wirusów ma być możliwa, dzięki użyciu związków katalitycznie aktywnych w procesie utleniania aerobowego. Zachodzić ma wówczas proces utleniania, denaturacji i degradacji białek oraz innych substancji obecnych na ich powierzchni. Za sprawą obecnego w powietrzu tlenu, który odgrywa rolę utleniacza, związki katalityczne mają wywoływać ten efekt nawet w ciemności i temperaturze pokojowej, czyli bez napromieniowania światłem, jak to się dzieje zazwyczaj w przypadku utleniania.
Poza dezaktywacją wirusów – w tym koronawirusów – technologia ma pozwalać też dezaktywować patogeny, takie jak grzyby i bakterie. Ma mieć szerokie potencjalne zastosowania w przyszłości, na przykład jako bazowy materiał antybakteryjny i antywirusowy filtrów powietrza w urządzeniach klimatyzacyjnych oraz oczyszczaczach powietrza, jak również w maseczkach i tekstylnych wyrobach medycznych.
Jak informuje Nissan owa technologia wykorzystuje organiczne katalizatory utleniania rodników nitroksylowych (katalizatory rodnikowe). Mają one powodować utlenienie związków organicznych w obecności odpowiednich współkatalizatorów z wykorzystaniem tlenu cząsteczkowego w powietrzu atmosferycznym, które pełni rolę utleniacza końcowego.
Badania efektów tej technologii wykazały, że sole oksoamoniowe, powstałe w efekcie katalitycznej reakcji rodnikowej w procesie utleniania aerobowego, dezaktywują białka powierzchniowe wirusów, tym samym zmniejszając ich zdolność do wiązania się z komórkami gospodarza. Ponadto modyfikacja strefy wiązania białka SARS-CoV2 (szczepu omikron) znacznie zmniejsza jego zdolność wiązania się z receptorem (patrz rysunek poniżej). Na podstawie badań koronawirusa u kotów, który jest odpowiednikiem wirusa SARS-CoV2, oceniono jego aktywność zakaźną w komórkach nerkowych tych zwierząt i zaobserwowano wyraźne zahamowanie zmian morfologicznych w zainfekowanych komórkach.
Nowa technologia została opracowana dzięki wykorzystaniu know-how i doświadczenia Nissana zdobytego w pracach rozwojowych nad samochodami oraz technologii opracowywania i oceny leków wydziału farmaceutycznego Uniwersytetu Tohuku, a także innych nauk farmaceutycznych, związanych z przygotowywaniem oraz oceną wydajności katalizatorów.
Katalizatory rodnikowe są stosowane jako dodatki do polimerowych lakierów samochodowych, a także do włókien i organicznych materiałów polimerowych stosowanych do wykańczania wnętrz i nadwozi pojazdów. Hamują procesy fotodegradacji (takie jak pękanie, utrata plastyczności, blaknięcie) w długim okresie. Nissan prowadzi badania i rozwija wykorzystanie katalizatorów rodnikowych do dezaktywacji wirusów, aby jak najlepiej wykorzystać ich właściwości katalityczne i wnieść swój wkład w rozwój społeczeństwa.
Źródło: Nissan