Innowacyjne Centrum Badań Kosmicznych JAXA (JAXA Space Exploration Innovation Hub Center) prowadzi badania nad łazikami księżycowymi — technologią o kluczowym znaczeniu dla odkrywania tajników kosmosu. Nissan współpracuje z JAXA nad rozwojem systemów sterowania napędem łazików od stycznia 2020 r.
Łazik księżycowy musi być energooszczędny oraz zdolny do poruszania się po pokrytym pyłem, skalistym i pofałdowanym terenie Księżyca. Ponadto, dostępne w kosmosie źródła energii do napędzania pojazdów są mocno ograniczone.
Badania Nissana wykorzystują technologię sterowania silnikiem opracowaną podczas masowej produkcji pojazdów elektrycznych, takich jak LEAF, a także system kontroli napędu na cztery koła e-4ORCE, który zastosowano w najnowszym elektrycznym crossoverze coupé Ariya. Osiągi łazika w trudnym księżycowym terenie szczególnie ma poprawiać właśnie technologia e-4ORCE.
Nissan skoncentrował się na stabilności pojazdu, aby umożliwić prowadzenie z jeszcze większą pewnością. Technologia e-4ORCE ma umożliwiać precyzyjne, niezależne sterowanie wszystkimi czterema kołami, zapewniając kierowcy poczucie pewności w każdych warunkach.
Wykorzystując przeprowadzane wspólnie z JAXA badania, Nissan rozwija technologię e‑4ORCE, aby poprawić osiągi swoich pojazdów w piaszczystym terenie i innych trudnych warunkach. Podczas jazdy po piasku koła samochodu często buksują i zakopują się. Aby tego uniknąć, konieczny jest wysoki poziom umiejętności kierowcy. W odpowiedzi na ten problem Nissan opracował system sterowania napędem, który minimalizuje poślizg kół dostosowując się do warunków nawierzchni.
Dzięki prowadzonym wspólnie badaniom, Nissan zamierza przyczynić się do rozwoju technologii motoryzacyjnej i eksploracji kosmosu, dzieląc się praktyczną wiedzą pozyskaną w trakcie opracowywania pojazdów testowych i łącząc ją z doświadczeniami zdobytymi przez JAXA podczas badań nad łazikami.
Dyrektor centrum innowacji JAXA, Ikkoh Funaki, opisuje badania w następujący sposób: JAXA dąży do wykorzystania wyników badań w celu przyszłej eksploracji kosmosu. Wspólnie z firmami, uczelniami i instytutami badawczymi pracujemy nad projektami, które są wykonalne, innowacyjne i dysponują potencjałem komercjalizacji. Dzięki badaniom prowadzonym we współpracy z Nissanem, firmą doświadczoną w dziedzinie technologii elektrycznych, mamy nadzieję wykorzystać nasze odkrycia w procesie opracowywania bardziej wydajnych łazików księżycowych.
Toshiyuki Nakajima, dyrektor generalny Działu Zaawansowanej Inżynierii Pojazdowej, który odpowiada za opracowanie sterowania napędem e-4ORCE w Nissanie, mówi: Zastosowania pojazdów i sytuacje na drodze są bardzo zróżnicowane. Poprzez nasze prace badawczo-rozwojowe dążymy do osiągnięcia jak najlepszych wrażeń z jazdy i wierzymy, że wiedza zdobyta podczas badań prowadzonych wspólnie z JAXA doprowadzi do wprowadzenia w naszych pojazdach wielu innowacji, które zapewnią realne korzyści klientom.
Nissan Ariya e-4ORCE jest wyposażony w dwa silniki elektryczne, napędzające przednią i tylną oś. Moment obrotowy obu silników można niezależnie kontrolować, co pozwala zapewnić odpowiednią przyczepność podczas przyspieszania. W trakcie wytracania prędkości ilość odzyskiwanej energii zostaje indywidualnie dostosowywana do każdego z silników. Podczas hamowania technologia e-4ORCE minimalizuje efekt kołysania nadwozia.
W trakcie jazdy na zakrętach system zarządza momentem obrotowym silników przedniej i tylnej osi oraz parametrami hamowania wszystkich kół w celu zapewnienia płynnej i wygodnej jazdy. Elementy sterowania napędem umożliwiają kierowcom, niezależnie od poziomu ich umiejętności, pewne poruszanie się w zróżnicowanych warunkach drogowych, w tym w deszczu i na śniegu.
Rozpoczęcie sprzedaży modelu Ariya z napędem e-4ORCE w Japonii planowane jest latem 2022 r.
Źródło: Nissan