Do sprzedaży trafił właśnie Nissan Qashqai z najnowszym silnikiem benzynowym o pojemności 1,3 litra. Otwiera on kolejny rozdział w historii sukcesu modelu Qashqai — najlepiej sprzedającego się crossovera w Europie — i stanowi kolejny element uatrakcyjniający go w oczach klientów.
Nowy, bardzo oszczędny silnik, dostępny w wersjach o mocy 140 i 160 KM, wyróżnia się obniżonym zużyciem paliwa i mniejszą emisją CO2. Jednostka powstała w ramach współpracy Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi z firmą Daimler.
W gamie Nissana silnik ten debiutuje w modelu Qashqai. Może mu towarzyszyć sześciobiegowa przekładnia manualna lub najnowszy siedmiobiegowy dwusprzęgłowy automat (DCT), w obu przypadkach w kombinacji z napędem na przednią oś. Skrzynia DCT, która po raz pierwszy pojawia się w Nissanie produkowanym na masową skalę, zapewnia klientom sportowe i bardziej bezpośrednie wrażenia dynamiczne, w tym lepsze przyspieszenie przy ruszaniu oraz płynniejsze przekazywanie mocy.
Zespół napędowy z silnikiem o pojemności 1,3 litra jest dostępny w trzech konfiguracjach: 140 KM i 160 KM z sześciobiegową skrzynią manualną oraz 160 KM z siedmiobiegową przekładnią DCT. Wartości momentu obrotowego wynoszą: 240 Nm w przypadku słabszej wersji, 260 Nm w mocniejszej wersji z przekładnią manualną i 270 Nm ze skrzynią DCT.
Udoskonalona gama napędów benzynowych wyróżnia się nie tylko mniejszymi wartościami spalania i emisji CO2, ale także wyznacza nowy standard pod względem wrażeń z jazdy Nissanem Qashqai. Klienci zauważą poprawę elastyczności i dynamiki dzięki większej mocy, wyższemu momentowi obrotowemu i lepszej kulturze pracy silników, które są też bardziej ciche. Wydłużone zostały również terminy okresowych przeglądów.
Wprowadzenie najnowszej jednostki o pojemności 1,3 litra to właściwa odpowiedź na zmieniające się uwarunkowania na rynku, zaspokajająca zapotrzebowanie na bardzo oszczędne silniki benzynowe, które wyróżniają się osiągami i niskim spalaniem.
dyrektor generalny ds. crossoverów w Nissan Europe - Jean-Philippe Roux
W Nissanie Qashqai trzy wersje silnika 1.3 zastępują trzy starsze konfiguracje: 1.2 115 KM z przekładnią manualną i CVT oraz 1.6 163 KM ze skrzynią manualną. Wszystkie nowe zespoły napędowe spełniają najnowszą normę emisji spalin Euro 6d‑Temp.
Obniżenie zużycia paliwa to efekt gruntownego przeprojektowania silnika w porównaniu do poprzednich jednostek benzynowych. Dodano filtr cząstek stałych, a udoskonalenia dotyczą układu wtryskowego, konstrukcji komory spalania, obniżenia tarcia oraz optymalizacji parametrów turbosprężarki. Wyższy moment obrotowy przy niższej prędkości obrotowej oznacza też mniejszy hałas w kabinie.
W porównaniu z wycofywanym silnikiem 1.2 115 KM z przekładnią manualną nowy silnik 1.3 140 KM z przekładnią manualną oferuje dodatkowe 25 KM mocy i 50 Nm momentu obrotowego. W Nissanie Qashqai z 17‑calowymi kołami emisja CO2 wynosi 121 g/km (NEDC-BT), czyli o 8 g/km mniej niż poprzednio (NEDC).
Porównując obie jednostki napędowe poprawie uległo także przyspieszenie. Chociaż czas potrzebny na rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h jest w nich niemal identyczny (10,6 s w silniku 1.2 kontra 10,5 s w 1.3) to przyspieszenie na 4. biegu w zakresie 80-100 km/h jest lepsze aż o 21% – z 5,7 do 4,5 sekundy. Osiągi na 6. biegu w zakresie 100-120 km/h są jeszcze bardziej imponujące – poprawiono je o 35%, co przekłada się na jeszcze większą elastyczność pracy.
Moc nowego silnika 1.3 160 KM w porównaniu ze 163‑konnym silnikiem 1.6 jest co prawda o 3 KM mniejsza, ale wartość maksymalnego momentu obrotowego wzrosła o 20 Nm. W modelu Qashqai z 17‑calowymi kołami emisja CO2 wynosi 121 g/km (NEDC-BT), czyli o 13 g/km mniej niż poprzednio (NEDC).
W dwusprzęgłowej przekładni DCT zastosowano mokre sprzęgło. Nowa skrzynia biegów została wyposażona w nadzorowany elektrycznie system chłodzenia oraz elektro-mechaniczne sterowanie zmianą biegów poprawiające efektywność całego systemu.
Niższe koszty przeglądów silnika w całym jego okresie użytkowania przekładają się na zmniejszony koszt posiadania pojazdu. Przykładowo przebiegi pomiędzy kolejnymi przeglądami okresowymi zostały zwiększone z 20 000 do 30 000 kilometrów. Dodatkowo redukcja emisji CO2 o 8 g/100 km w dwóch modelach wyposażonych w manualna skrzynię biegów oznacza niższe podatki w niektórych krajach. W oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy, w przypadku Wielkiej Brytanii oznacza to oszczędność 290 funtów, w Niemczech 36 euro, a we Francji 163 euro.
Nowy silnik benzynowy 1.3 l, opracowany w ramach Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, przeszedł 40 000 godzin testów i symulacji. W ramach testów silnik sprawdzano na dystansie 300 000 km w najbardziej ekstremalnych warunkach.
Silnik został opracowany we współpracy z koncernem Daimler, który będzie wykorzystywał tę jednostkę napędową w modelach z gamy marki Mercedes-Benz. Sojusz planuje wyprodukowanie nawet miliona tych silników w następnym roku obrachunkowym oraz spodziewa się, że będą one montowane w ponad 50% sprzedawanych egzemplarzy Nissana Qashqai.
Głowica cylindrowa
Powierzchnia gładzi cylindra
Turbosprężarka
Wtryskiwacze
Zmienne fazy rozrządu i dźwigienki zaworowe
Źródło: Nissan