Finałowa impreza w ramach wyzwania dotyczącego innowacji pod hasłem FAST RACE, BIG CHANGE odbyła się w legendarnym centrum testowym Nokian Tyres, czyli w Białym Piekle, znajdującym się w fińskiej Laponii. Zwycięską innowację poddano testom wraz z trzema pozostałymi finalistami w przyprawiającej o szybsze bicie serca sesji prezentacji pomysłów z pędzącego pojazdu elektrycznego.
Uczestników ograniczał czas, jaki zajmowało przejechanie nim jednego okrążenia po oblodzonym torze do testowania opon. Pokazy były transmitowane na żywo do panelu sędziowskiego, z którym finaliści spotkali się po swoich naprawdę szybkich prezentacjach w samochodzie. Oprócz Reselo w finale znalazły się firmy Microwave solutions GmbH ze Szwajcarii, Universal Matter Inc. z Kanady oraz ekspert od modelowania symulacyjnego z Włoch.
Po wnikliwej analizie ekspercki panel sędziów wyłonił jako zwycięzcę innowacyjne rozwiązanie Reselo. Guma odnawialna firmy Reselo wykorzystuje korę brzozową pochodzącą z pozostałości wygenerowanych przez światowy przemysł celulozowy i papierniczy oraz producentów sklejek. Według firmy Reselo w jednym młynie powstaje średnio 100 tys. ton resztek kory brzozowej rocznie, a przemysł leśny w samej Finlandii i Szwecji produkuje wystarczająco dużo surowca, aby mogło powstać 200 mln ton unikalnej gumy Reselo. Koncepcja biorafinerii, którą wykorzystuje firma Reselo, ma również na celu zminimalizowanie wpływu tego materiału na środowisko.
Byliśmy naprawdę pod wrażeniem możliwości i wszechstronności tego materiału. Ważne było dla nas również to, że ten materiał był produkowany z bocznego strumienia innych branż. Firma i sam zespół są bardzo zaangażowani w swoją pracę. Chcemy być częścią ich historii sukcesu i wierzymy, że pomysł Reselo będzie jednym z kroków w kierunku naszego własnego celu, jakim jest wykorzystywanie w naszych oponach 50% surowców ze źródeł odnawialnych lub pochodzących z recyklingu do 2030 roku – mówi Teemu Soini, dyrektor innowacji i rozwoju w Nokian Tyres.
Jako zwycięzca projektu FAST RACE, BIG CHANGE firma Reselo otrzymała nagrodę pieniężną oraz możliwość nawiązania współpracy biznesowej lub rozwojowej z Nokian Tyres.
Jestem mile zaskoczony i zadowolony, że wygraliśmy. Współpraca z Nokian Tyres będzie dla nas fantastyczną okazją. Jest to potwierdzenie dla naszej inwencji i samego materiału. Nasza wspólna podróż dopiero się zaczyna, ale pierwsze wyniki są obiecujące. Mamy nadzieję, że nasza odnawialna guma pewnego dnia będzie mogła stać się częścią opony Nokian Tyres – mówi Henrik Otendal, dyrektor generalny i jeden z założycieli Reselo.
Nokian Tyres chce pokazać, że jest liderem zrównoważonego rozwoju w branży oponiarskiej. Firma ma ambitne cele w zakresie zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, jak również zwiększenia udziału surowców odnawialnych lub pochodzących z recyklingu, jednak bez żadnych kompromisów w zakresie utrzymania bezpieczeństwa.
Ogłosiliśmy ten konkurs, ponieważ chcemy pozostać na czele branży opon produkowanych w sposób zrównoważony, a do tego potrzebujemy nowych innowacyjnych partnerów, którzy przyłączą się do naszych poszukiwań. Jesteśmy naprawdę zadowoleni z wyniku. Otrzymaliśmy wiele wysokiej jakości zgłoszeń i wybór czterech finalistów był już wymagającym zadaniem. Na szczęście podczas finałów korzystaliśmy z pomocy szanowanych i uznanych zewnętrznych członków jury, którzy wspierali nasze decyzje swoim cennym wkładem. Jesteśmy przekonani, że podjęliśmy właściwą decyzję, stawiając na Reselo, i jestem pewien, że w przyszłości zrobimy razem wspaniałe rzeczy – mówi Soini.
Członkami jury byli: Anke Blume , kierownik Katedry Technologii i Inżynierii Elastomerów z Universite Twente, Sven Thiele , starszy dyrektor badań i rozwoju, rozwój procesów i produktów z Synthos, oraz Christer Steinsson, dyrektor – Globalna obsługa klienta – Volvo Cars. Przedstawicielami Nokian Tyres w jury byli dyrektor innowacji i rozwoju Teemu Soini, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju i jakości Teppo Huovila, , starszy wiceprezes ds. komunikacji, relacji z inwestorami i marki Päivi Antola oraz starszy menedżer ds. rozwoju materiałów Anne Ojala.
Źródło: Nokian Tyres