Naszą misją jest zapewnianie kierowcom bezpiecznej jazdy przez całą zimę. Nieodłącznym elementem naszej filozofii rozwoju produktów jest ich nieustanne doskonalenie – z generacji na generację. Projektując nowe opony Hakkapeliitta R5 skoncentrowaliśmy się przede wszystkim na znakomitej przyczepności w warunkach zimowych, wysokiej kontroli prowadzenia, większym komforcie jazdy i minimalizacji niepożądanego wpływu na środowisko. W efekcie możemy zaoferować czystą przyjemność z jazdy — mówi szef działu badawczo-rozwojowego Nokian Tyres, Olli Seppälä.
Nowe Hakkapeliitta R5 to wszechstronny wybór ponad 160 produktów. Dostępne w rozmiarach od 14 do 22 cali opony Hakkapeliitta R5 są oferowane w kategorii prędkości Q (160 km/h), R (170 km/h) i T (190 km/h). Większość produktów ma oznaczenie XL wskazujące najwyższe możliwe obciążenie w tym rozmiarze. Asortyment tych opon trafi do sprzedaży jesienią bieżącego roku. Przeznaczone są głównie na rynki skandynawskie, a także rosyjski i północno-amerykański.
Przyczepność
Nowa konstrukcja Double Block Grip ma zapewniać znakomitą przyczepność i być widoczna szczególnie na barkach opony. Rząd sztywnych bloków bieżnika rozpoczyna się od środka i rozdwaja się w ich kierunku. W porównaniu z poprzednim modelem Nokian Tyres Hakkapeliitta R3 nowe opony Hakkapeliitta R5 mają o 40% więcej bloków bieżnika na barkach i w obszarze pośrednim. Oznacza to, że na obszarze kontaktowym opony drogi dotyka o 4% więcej gumy, co zwiększa przyczepność na śliskich nawierzchniach.
Wysoką przyczepność na lodzie gwarantować mają Kryształki Arctic Grip. Są one dodawane do mieszanki gumowej bieżnika i działają jak wbudowane w gumę kolce. W miarę ścierania się gumy kryształki pojawiają się na powierzchni, uaktywniając niezbędną rezerwę przyczepności.
Poprzedni model, który okazał się zwycięzcą licznych testów, zawiesił wysoko poprzeczkę. Nowe opony Hakkapeliitta R5 wyznaczają jeszcze wyższy standard wydajności. Nowy wzór bieżnika, a także innowacje, takie jak kryształki Arctic Grip i konstrukcja Double Block Grip, umożliwiły znaczącą poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy zimą – cech cenionych najbardziej w zimowych oponach bez kolców. Dla kierowców oznacza to zrównoważoną i przewidywalną jazdę, a niższy opór toczenia dodatkowo zwiększa ekologiczne zalety naszych nowych opon — mówi Samu Lepistö, menedżer ds. rozwoju Nokian Tyres.
Efekty prac rozwojowych widać po ogólnych osiągach podczas zimowej jazdy. W porównaniu z modelem Hakkapeliitta R3 efektywność nowych opony na lodzie i śniegu wzrosła nawet o 4%. Droga hamowania na lodzie przy prędkości do 80 km/h jest o nawet 5,6 metra krótsza w porównaniu z poprzednim modelem. Nowe opony Hakkapeliitta R5 mają też o 10% gęstszą lamelizację. Zoptymalizowane komputerowo, zagęszczone lamele mają sprawować się optymalnie na lodzie, śniegu i nieośnieżonych drogach, a ich głębokie nacięcia zapewniać bezpieczną przyczepność. Samoblokujące się lamele 3D powodują ściskanie się bloków bieżnika przy kontakcie z drogą, co ma wspomagać kierowców w egzekucji manewrów skręcania i wymijania.
Topniejący śnieg należy do czynników sprawiających największe trudności kierowcom, szczególnie gdy występuje między pasami na ruchliwych autostradach. W celu wyeliminowania niebezpiecznej poślizgowości na topniejącym śniegu główne rowki bieżnika produktów Nokian Tyres usuwają wodę oraz błoto pośniegowe spomiędzy opon i nawierzchni drogi. Rowki otwierają się od środka opony ku barkom, umożliwiając bezproblemowe odprowadzanie wody z nawierzchni drogi.
Komfort
Hałas powodowany przez opony może znacznie pogorszyć komfort jazdy. Z kolei obniżenie poziomu hałasu może uprzyjemnić podróż, która będzie też mniej męcząca dla kierowcy. Komfort jazdy na oponach Hakkapeliitta R5 udało się zwiększyć dzięki eliminacji najbardziej uciążliwych, szczytowych poziomów hałasu.
Nowy design bieżnika Silent Touch ma zapewniać komfortowe i przyjemne toczenie, dzięki zmodernizowanemu rozkładowi bloków bieżnika, których liczba wzrosła, natomiast zarówno bloki, jak i ich rowki są mniejsze. Nowa konstrukcja ma zapewniać stabilność i płynność prowadzenia oraz niski poziom hałasu ogumienia.
Parametry ekologiczne
Lżejsze toczenie oszczędza paliwo i wydłuża dystans jazdy samochodów elektrycznych. Dzięki konstrukcji bieżnika o lekkim toczeniu oraz nowej mieszance Green Trace opór toczenia opon Hakkapeliitta R5 został zmniejszony jeszcze bardziej. W porównaniu z poprzednim modelem Hakkapeliitta R5 ma o nawet 4,4% niższy opór toczenia i wyprzedza pod tym względem przeciętne opony klasy premium głównych konkurentów nawet o 15,5%[1]. W przypadku pojazdów elektrycznych łączne wydłużenie zasięgu jazdy może być znaczące. W porównaniu z grupą opon klasy premium Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 zapewnia o 4% dłuższy dystans, co może się przekładać na 230 km więcej podczas jednej zimy[2].
Podczas projektowania nowych opon trzeba uwzględnić czynniki środowiskowe na całym etapie produkcji i w pełnym cyklu życia produktu. Nowe Hakkapeliitta R5 opracowaliśmy z myślą o zmniejszeniu śladu węglowego, począwszy od doboru materiałów. Nowa, przyjazna dla środowiska mieszanka Green Trace umożliwia bezpieczną i przyjazną środowisku jazdę, dzięki takim składnikom jak naturalna guma, stal z recyklingu, oleje pochodzenia roślinnego i żywica sosnowa. Szczycimy się tym, że nowa mieszanka składa się w jednej trzeciej z materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Nowe opony Hakkapeliitta R5 są trwałe, proekologiczne i odporne na zużycie, a jednocześnie są najbardziej energooszczędnymi oponami zimowymi na świecie — mówi Katriina Markkula, menedżer ds. rozwoju Nokian Tyres.
Energooszczędność w ujęciu liczbowym
Używanie opon zimowych o niskim oporze toczenia sprzyja mniejszemu zużyciu energii. Samochody z oponami Hakkapeliitta R5 zużywają o 2,8% mniej paliwa w porównaniu z innymi oponami zimowymi wysokiej klasy. Na przykład w Finlandii kierowca może zaoszczędzić średnio do 48 litrów paliwa, co zmniejsza emisje CO2 o około 140 kg w ciągu 4 lat, czyli przez cały szacowany cykl życia opony zimowej. Z obliczeń wynika, że samochody elektryczne na oponach Hakkapeliitta R5 mogą zaoszczędzić 170 kWh energii w ciągu szacowanego, czteroletniego cyklu życia opony.
Opony o niskim oporze toczenia wywierają też pozytywny wpływ na społeczeństwo. Według Nokian Tyres, gdyby na przykład wszystkie samochody osobowe w Finlandii, Szwecji i Norwegii używające opon klasy premium jeździły z Hakkapeliitta R5 przez cały cykl życia tych opon, szacowana oszczędność paliwa wyniosłaby 340 milionów litrów, co odpowiada pojemności ok. 10 000 cystern, a emisje dwutlenku węgla spadłyby o szacowane 900 000 ton. Korzyści społeczne z tej redukcji szacuje się na 54 miliony euro na podstawie kosztów społecznych dwutlenku węgla.
Opony Hakkapeliitta R5 SUV zostały opracowane z myślą o potrzebach kierowców dużych
SUV-ów i crossoverów. Mają te same bezpieczne cechy i nowoczesne technologie co ich odpowiedniki do samochodów osobowych oraz oferują zoptymalizowaną stabilność, wytrzymałość i odporność na zużycie, a jednocześnie precyzyjnie radzą sobie z wysokim obciążeniem kół.
Przystosowana do SUV-ów mieszanka bieżnika ma zwiększać stabilność i wytrzymałość opon. Sztywna mieszanka gumowa sprawdzać ma się w szerokim zakresie temperatury i wyróżniać znakomitą odpornością na zużycie, wysoką przyczepnością i stabilnym prowadzeniem. Hakkapeliitta R5 SUV ma mocną konstrukcję, która dodatkowo ma zwiększać stabilność jazdy i wytrzymałość.
Zimowa pogoda niesie kierowcom wiele wyzwań: od ośnieżonych i oblodzonych dróg po duże pęknięcia oraz wyboje w asfalcie poddawanym działaniom siły natury. Podobnie jak w pozostałych produktach do SUV-ów firma Nokian Tyres zastosowała w Hakkapeliitta R5 SUV technologię wzmocnionych aramidowych ścian bocznych.
Zapewniać mają one wysoką wytrzymałość i ochronę w trudnych warunkach drogowych. Mocne, syntetyczne włókno aramidowe zastosowane w mieszance ma zwiększać odporność ścian bocznych oraz wytrzymałość opony na uderzenia i nacięcia, które w przeciwnym razie mogłyby ją uszkodzić. Przypadkowe uszkodzenie opony może być kosztowne, ale aramidowe ściany boczne mogą temu zapobiec.
Najcenniejszymi zaletami opon do pojazdów hybrydowych i elektrycznych są bezpieczeństwo, stabilność, mały opór toczenia oraz niski poziom hałasu. Nowym modelem z rodziny Hakkapeliitta R5 jest Hakkapeliitta R5 EV. Zaprojektowane i wyprodukowane z wykorzystaniem przyjaznych dla środowiska technologii opony oferować mają maksymalne bezpieczeństwo, komfort i dalszy zasięg dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych.
Samochody elektryczne są cichsze od tradycyjnych, a w związku z tym mniejszy hałas toczenia wpływa korzystnie na komfort jazdy. Podczas projektowania opon Hakkapeliitta R5 dołożyliśmy ogromnych starań, by zapewnić kierowcom cichą jazdę. Jest to bardzo istotne, ponieważ chcemy, by użytkownicy mogli podróżować w ciszy, a środowisko było mniej narażone na hałas. Nowe opony Hakkapeliitta R5 EV to doskonały dodatek do nowoczesnego pojazdu elektrycznego — mówi Hannu Onnela, starszy inżynier Nokian Tyres.
Jedynymi źródłami hałasu generowanego przez samochody elektryczne są zazwyczaj opór powietrza i opony. Podczas projektowania ogumienia Hakkapeliitta R5 EV specjaliści z Nokian Tyres szczególną uwagę zwrócili na izolację fal dźwiękowych. Choć poziomy hałasu są i tak już niskie w modelu do tradycyjnych samochodów osobowych, technologia SilentDrive ma maksymalizować komfort jazdy. Wyjątkowo niskie poziomy dźwięku udało się uzyskać dzięki warstwie pianki akustycznej w warstwie butylowej. Technologia SilentDrive została zastosowana w oponach Hakkapeliitta R5 EV wszystkich rozmiarów.
Pojazdy elektryczne zazwyczaj mają wysoką moc silnika i ważą więcej niż samochody z silnikiem spalinowym. Wiąże się to ze specyficznymi wymaganiami względem opon. Aby je zaspokoić, opony Hakkapeliitta R5 EV mają mocniejszą strukturę i profil bieżnika z dodatkową zawartością gumy. Mocna struktura ma zapewniać znakomitą stabilność, a bieżnik wytrzymywać wysoki moment obrotowy i duże obciążenie kół.
Zasięg samochodu elektrycznego jest dalszy dzięki obniżonemu oporowi toczenia. Aby zmniejszyć ten opór jeszcze bardziej, mieszanka Green Trace została specjalnie zoptymalizowana pod kątem pojazdów elektrycznych. Aerodynamiczna konstrukcja ścian bocznych minimalizuje opór powietrza, a wszystkie litery są niewypukłe.
[1] Różnicę obliczono na podstawie wyników zużycia paliwa z testów niezależnych czasopism z lat 2020–2021. Stosunek zużycia paliwa do współczynnika oporu toczenia oszacowano na 5,5. Główne produkty konkurencyjne to Continental VikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2, Michelin X-Ice Snow, Pirelli Ice Zero FR i Bridgestone Blizzak Ice. Źródło: Oceny dokonano na podstawie badania True Value KPMG z grudnia 2021 r.
[2] W obliczeniach wykorzystano porównanie zużycia paliwa i oporu toczenia Hakkapeliitta R5 oraz innych opon zimowych wysokiej klasy. W obliczeniach poczyniono następujące główne założenia: liczba samochodów osobowych w Finlandii, Szwecji i Norwegii, średni przebieg roczny oraz średnie roczne zużycie paliwa. Szacuje się, że opony zimowe składają się na 45% przebiegu. Koszt społeczny emisji dwutlenku węgla obliczono z założeniem ceny 60 EUR jednej tony emisji CO2, co odpowiada kosztowi stosowanemu przez fiński Urząd Infrastruktury Transportowej, norweskie Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz amerykańską Agencję Ochrony Środowiska. W obliczeniach pominięto rok 2020 ze względu na wpływ pandemii COVID-19 na dane. Źródło: Oceny dokonano na podstawie metodologii True Value KPMG z grudnia 2021 r.
Źródło: Nokian Tyres