W ciągu ostatniej dekady samochody elektryczne i hybrydy przekształciły się z marginalnej części międzynarodowego przemysłu motoryzacyjnego w jeden z najszybciej rozwijających się segmentów motoryzacji. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA)* na koniec 2020 roku globalny udział samochodów elektrycznych wzrósł do 2% całego rynku samochodowego. Może się wydawać, że to niewiele, ale dziesięć lat temu ta wartość była bardzo bliska zeru.
Według nowych statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów udział w rynku pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym wzrósł ponad dwukrotnie – z 3,5% w drugim kwartale 2020 r. do 7,5% w tym roku – podczas gdy hybrydy typu plug-in stanowiły 8,4 % wszystkich sprzedanych nowych samochodów. Różnice w sprzedaży samochodów elektrycznych w UE w poszczególnych krajach są wyraźnie skorelowane z poziomem życia w danym państwie.
Powyższe dane wskazują coraz większą penetrację rynku przez samochody elektryczne i hybrydowe. Wraz z rozwojem technologii i coraz większą popularnością pojazdów elektrycznych, zmieniają się również metody ich konserwacji. W przypadku samochodów spalinowych, najczęstszymi czynnościami konserwacyjnymi są wymiana oleju i obsługa hamulców. Jednak w przypadku pojazdów elektrycznych dwa główne obszary konserwacji to opony i szyby.
Nokian Tyres wykorzystuje w swoich testach opon kilka pojazdów elektrycznych, co zapewnia firmie bogate, stale rosnące doświadczenie w stosowaniu opon w różnych modelach samochodów.
Pojazdy elektryczne są cięższe od standardowych pojazdów sportowo-użytkowych ze względu na masę akumulatorów. Duże i ciężkie pojazdy stawiają przed oponą więcej wyzwań, co jest również brane pod uwagę przy opracowywaniu produktów przez skandynawskiego producenta.
Nawet jeśli samochód elektryczny lub hybrydowy ma taki sam rozmiar jak samochód z tradycyjnym silnikiem spalinowym, zazwyczaj używa opon o większym rozmiarze. Opony wystawiane są na ciężkie próby, ponieważ ciężar akumulatorów podczas pokonywania zakrętów i przyspieszania obciąża je w większym stopniu niż w przypadku tradycyjnych pojazdów, a moment obrotowy z silnika elektrycznego jest przekazywany na koła napędowe szybciej niż w pojeździe ICE. Panuje powszechne niezrozumienie kwestii zwiększonego zużycia opon w samochodach elektrycznych.
Testy terenowe Nokian Tyres dowiodły jednak, że nie ma się czym martwić. Chociaż pojazdy elektryczne mają dużą moc i moment obrotowy, opony nie ulegają zużyciu szybciej niż w przypadku pojazdów ICE.
Opony w nowoczesnym samochodzie elektrycznym zużywają się znacznie wolniej niż w samochodzie z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Wynika to z dobrej kontroli trakcji. Systemy wspomagania kierowcy redukują poślizgi, wykorzystując szybką regulację mocy silnika elektrycznego. System ten jest znacznie szybszy niż w pojazdach spalinowych, gdzie mechanizm opiera się na hamowaniu i ograniczaniu obrotów silnika. Styl jazdy pozostaje głównym czynnikiem przyczyniającym się do zużycia opon, dlatego też o ich żywotności decyduje głównie kierowca.
menedżer produktu na Europę w Nokian Tyres - Martin DražíkPrzy wyborze opon do pojazdu hybrydowego lub elektrycznego, jako trzy najważniejsze kryteria wymienia się najczęściej bezpieczeństwo, niski opór toczenia i niski poziom hałasu.
Mimo, że samochody elektryczne są cięższe i mają większy moment obrotowy, są jednocześnie cichsze od spalinowych odpowiedników. Dlatego nie dziwi fakt, że kierowcy pojazdów elektrycznych szukają opon o niskim poziomie hałasu, które jeszcze efektywniej poprawią komfort podróży. Etykieta UE na oponie zawiera łatwo dostępne informacje o poziomie hałasu i oporze toczenia opony, co ułatwia porównywanie różnych produktów z tej kategorii.
Niższy opór toczenia zwiększa zasięg pojazdu i ogranicza zużycie energii elektrycznej, a to czyni transport bardziej przyjaznym dla środowiska. Korzyści dla środowiska to obecnie najważniejsza zaleta wynikająca z powszechnego korzystania z pojazdów elektrycznych.
Produkty Nokian Tyres posiadają wskaźnik głębokości bieżnika (DSI), za pomocą którego można szybko i łatwo sprawdzić stan pozostałego bieżnika. Liczby DSI wskazujące pozostałą głębokość bieżnika znikają kolejno, w miarę zużywania się opony. Jeśli użytkownik zauważy inną liczbę na przedniej i tylnej osi, powinien przełożyć opony.
* Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA, fra. Agence internationale de l’énergie) to autonomiczna organizacja międzyrządowa z siedzibą w Paryżu, założona w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w 1974 roku.
Źródło: Nokian Tyres