Nowatorski materiał o nazwie UPM BioMotion RFF jest obiecującą, całkowicie odnawialną opartą na ligninie alternatywą dla tradycyjnej sadzy, co pozwala zmniejszyć wykorzystanie materiałów kopalnych i obniżyć emisję dwutlenku węgla podczas produkcji opon.
Nokian Tyres długo eksperymentowało z innowacyjnymi sposobami wykorzystania tego materiału i opatentowało metodę jego wykorzystania w oponach. Teraz udziela licencji na swój patent UPM, co otwiera drogę do dostarczania surowców dla przemysłu oponiarskiego. Produkcja materiału ma odbywać się w biorafinerii biochemicznej w niemieckiej Leunie, która jest już w fazie zakończenia budowy.
„Nasza współpraca z Nokian Tyres oznacza ekscytujące wejście naszych Renewable Functional Fillers (Odnawialnych Wypełniaczy Funkcjonalnych) na światowe rynki opon. Dzięki pomyślnej demonstracji ich wartości użytkowej łatwiej nam będzie położyć podwaliny pod skalowanie naszej działalności w zakresie biorafinacji, aby móc wnieść znaczący wkład w zrównoważoną transformację sektora mobilności i nie tylko” – mówi Michael Duetsch, wiceprezes ds. biochemii UPM.
Opona koncepcyjna Nokian Tyres Green Step Ligna to pierwsza opona w historii wykonana z UPM BioMotion RFF, w pełni odnawialnego surowca ligninowego na bazie drewna produkowanego przez UPM. W tej oponie cała sadza kopalna w ścianach bocznych została zastąpiona nowym surowcem.
„Dzięki tej oponie koncepcyjnej demonstrujemy użyteczność przełomowego nowego surowca w oponach. Nasza opona koncepcyjna oznacza skok w stronę wykorzystania materiałów odnawialnych nie tylko dla nas, ale dla całej branży oponiarskiej. Poprzez prototypowe wykorzystanie tego odnawialnego materiału w naszych oponach chcemy ustanowić nowe standardy odpowiedzialności za środowisko” – mówi Teemu Soini, wiceprezes ds. innowacji i rozwoju w Nokian Tyres.
Pierwsza opona koncepcyjna Nokian Tyres zawierająca UPM BioMotion RFF ma zostać zaprezentowana podczas niemieckiej konferencji przemysłu gumowego DKT 2024 w Norymberdze w dniach 1–4 lipca na stoisku UPM (527 w hali 9).
„Nieustannie pracujemy nad innowacjami, które przybliżają nas do celu, jakim jest zwiększenie udziału surowców pochodzących z recyklingu lub odnawialnych w oponach do 50% do 2030 roku. Od roku 2022 część sadzy używanej przez Nokian Tyres pochodzi z materiałów recyklowanych. Postrzegamy ligninę jako obiecującą odnawialną alternatywę dla tradycyjnej sadzy, a w przyszłości mamy nadzieję, że odnawialne materiały wypełniające na bazie ligniny także znajdą zastosowanie w oponach, uzupełniając rosnący udział materiałów pochodzących z recyklingu” – wyjaśnia Teemu Soini.
Sadza jest obecnie używana w oponach jako substytut wzmacniający, aby polepszyć ich wytrzymałość i elastyczność. Według wstępnych testów laboratoryjnych, UPM Biomotion RFF wykazuje lepsze właściwości niż tradycyjna sadza. Zastąpienie znacznej ilości sadzy nowym, odnawialnym materiałem wypełniającym otwiera nowe możliwości dla bardziej ekologicznych opon, ponieważ wypełniacze stanowią około 30% materiałów użytych w produkcji opon.
Najpierw UPM dostarczy oponę UPP Biomotion RFF do firmy Nokian Tyres celem przeprowadzenia testów prototypowych. Te testy obejmują szczegółowe badania nad wydajnością, bezpieczeństwem oraz wpływem na środowisko nowego materiału w porównaniu z tradycyjną sadzą. Nokian Tyres przeprowadzi wnikliwą ocenę, aby zdecydować o ewentualnym wykorzystaniu tego materiału w produkcji.
Źródło: Nokian Tyres
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?