Wkraczamy w nową erę mobilności, w której największe firmy motoryzacyjne nawiązują partnerstwa z przedstawicielami sektora cyfrowego i nowoczesnych technologii. Ich celem jest korzystanie z najlepszych dostępnych obecnie metod i środków oraz opracowywanie przełomowych rozwiązań, które będą ekologiczne, bezpieczne i akceptowane przez społeczeństwo.
Historia Continental rozpoczęła się prawie 150 lat temu. W przeszłości rozwój firmy, jak i branży motoryzacyjnej, napędzały konie mechaniczne. Dzisiaj są to bity i bajty. Pod względem technologicznym i organizacyjnym, działalność Continental jest już w pełni skoncentrowana na mobilności jutra. Nadrzędnym celem firmy jest kształtowanie nowego ekosystemu mobilności w trzech głównych obszarach: alternatywnych systemów napędowych, jazdy autonomicznej oraz łączności pojazdów z otoczeniem i związanego z tym zarządzaniem danymi. Wszystkim działaniom podejmowanym przez koncern przyświeca idea zrównoważonego rozwoju – oznacza to bezpieczniejszą, wydajniejszą i bardziej inteligentną mobilność.
W nadchodzących latach branża motoryzacyjna z całą pewnością zrobi ogromny krok naprzód w zakresie rozwoju autonomicznej jazdy, elektryfikacji czy Internetu Rzeczy (z ang. Internet of Things – IoT). Za sprawą nowych rozwiązań i rozwoju sieci komórkowej 5G, Continental będzie mógł wdrażać przełomowe produkty i usługi, które już opracował i które znacznie zwiększą komfort oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dzięki ciągłym inwestycjom w badania i rozwój, Continental wiedzie prym w poszukiwaniu przełomowych technologii, umożliwiając rozwój całej branży. W samym 2018 roku wydatki kapitałowe oraz nakłady na badania, rozwój i rozbudowę zakładów produkcyjnych przekroczyły 6,3 miliarda euro. Obecnie około 49 tysięcy inżynierów w Continental zajmuje się nowymi technologiami. Co więcej, do końca 2022 roku koncern planuje zwiększyć liczbę zatrudnianych ekspertów ds. oprogramowania i IT o 30% – z obecnych 19 do 25 tysięcy specjalistów.Continental projektuje i produkuje m.in. inteligentne oświetlenie uliczne, intuicyjne interfejsy komunikacji człowieka z maszyną, systemy operacyjne, elektronikę samochodową, kamery, czujniki, radary i zintegrowane rozwiązania w zakresie automatyzacji jazdy, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czy elektryczne układy napędowe. Już teraz cztery na każde pięć samochodów poruszających się po drogach całego świata są wyposażone w innowacyjne rozwiązania Continental.
Dyrektor Generalny Continental Opony Polska - Dariusz WójcikKluczowym elementem budowy nowego ekosystemu mobilności jest bezpieczeństwo ludzi i danych. W przyszłości poruszanie się samochodami będzie wiązało się ze stałą wymianą informacji – z innymi pojazdami (Car2Car) i otoczeniem (V2X), np. infrastrukturą drogową czy stacjami serwisowymi. Dlatego Continental, projektując nowe technologie, kładzie szczególny nacisk na zapewnienie maksymalnej ochrony wymiany danych. W tym celu firma nawiązuje liczne partnerstwa technologiczne.
Koncern współpracuje m.in. z T-Systems (największym dostawcą usług IT w branży motoryzacyjnej w Niemczech) czy grupą telekomunikacyjną Vodafone. A także prowadzi liczne projekty, np. razem z Hewlett Packard Enterprise opracowuje platformę umożliwiającą bezpieczną wymianę danych pomiędzy pojazdami opartą na blockchain. Continental należy również do organizacji 5G Automotive Association (5GAA), która zrzesza największe firmy motoryzacyjne i telekomunikacyjne. Celem stowarzyszenia jest tworzenie, testowanie, wprowadzanie na rynek oraz promowanie nowych rozwiązań telekomunikacyjnych w branży motoryzacyjnej.
Kierunek rozwoju branży automotive wskazuje na to, że samochody bez kierowcy komunikujące się z otoczeniem są przyszłością motoryzacji. Już dzisiaj możemy poznać przedsmak jazdy autem autonomicznym. Najnowsze pojazdy są wyposażone kamery zamiast lusterek, są w stanie same zaparkować i zahamować, potrafią monitorować stan kierowcy, rozpoznawać znaki czy wezwać pomoc w razie wypadku. Jedno się nie zmienia – żeby się poruszać, samochody nadal będą potrzebować opon.
Opony to jedyny punkt styku samochodu z drogą, dlatego też mają one ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy – także w autach wysoce zautomatyzowanych czy autonomicznych. Liczne raporty pokazują, że coraz więcej kierowców jest tego świadomych. Według danych z badania Moto Data z marca 2018 roku, 79% kierowców w Polsce popiera wymóg wprowadzenia obowiązku jazdy na oponach z homologacją zimową . Po wejściu w życie podobnych przepisów w Niemczech odsetek poparcia dla tego obowiązku wyniósł 90%, a w Czechach – 98%. O rosnącej świadomości kierowców dotyczącej wpływu jakości ogumienia na bezpieczeństwo jazdy i długość drogi hamowania świadczy także wzrost sprzedaży opon klasy premium, w tym ogumienia typu Ultra High Performance. W Polsce rynek opon UHP wzrósł w stosunku do roku ubiegłego o 18 %. Tak duży wzrost sprzedaży ogumienia przeznaczonego do samochodów o wysokich osiągach wynika z tego, że coraz wydajniejsze i wyposażone w szereg systemów auta wymagają stosowania opon o wyjątkowych właściwościach oraz parametrach. Tylko takie ogumienie pozwala w pełni wykorzystać potencjał samochodu i systemów oraz jednocześnie zapewnia maksymalne bezpieczeństwo i komfort podczas codziennej jazdy w różnych warunkach.
Dyrektor Generalny Continental Opony Polska - Dariusz Wójcik
Jesteśmy świadkami tego, jak wizje technologiczne związane z mobilnością stają się rzeczywistością. Choć niektóre rozwiązania, jak np. e-autobusy czy elektryczne hulajnogi, skutery i samochody wypożyczane na minuty za pośrednictwem smartfona, pojawiły się na ulicach stosunkowo niedawno, to szybko przyzwyczailiśmy się do ich widoku. Rozwój mobilności nabiera tempa.