The Real Urban Emissions (TRUE) Initiative opracowała prototyp analizatora spalin, który działa w ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Aby dokonać kontroli emisji spalin, pojazd wyposażony w urządzenie, porusza się za kontrolowanym pojazdem i zdalnie wychwytuje nieprawidłowości. System jest na razie testowany na Słowacji.
Technika bezdotykowa pozwala na ocenę emisji poszczególnych pojazdów w dłuższym okresie czasu. System testowany przez TRUE łączy szereg technologii i przyrządy do pomiaru gazów spalinowych firm Airyx, TUG i AVL DiTest Counter, tworząc nowatorskie „laboratorium drogowe”.
W ramach kampanii organizacja chce zebrać dane dotyczące ponad 1000 pojazdów lekkich i ciężkich w miastach na terenie całej Słowacji, mierząc poziomy tlenku azotu (NO), dwutlenku azotu (NO2), sadzy (BC), cząstek stałych (PN) i dwutlenek węgla (CO2). Dane te umożliwią identyfikację poszczególnych pojazdów wysokoemisyjnych.
Celem projektu jest przeprowadzenie pierwszej na Słowacji kampanii monitorowania emisji pojazdów w świecie rzeczywistym oraz wsparcie oceny skuteczności istniejących lokalnych i ogólnoeuropejskich polityk związanych z praktykami ingerencji w systemy pojazdami (np. usuwanie filtra DPF), okresową przydatnością do ruchu drogowego i kontrolami drogowymi.
W ramach inicjatywy TRUE zorganizowano pilotażowy pokaz z udziałem słowackiej policji i ekspertów w dziedzinie diagnostyki pojazdów. Demonstracja skupiała się przede wszystkim na wykrywaniu dowodów manipulacji w pojazdach ciężkich, ujawniając liczne przypadki stosowania urządzeń zakłócających działanie układu oczyszczania spalin.
Źródło: TRUE