W zeszłym roku opublikowano nową specyfikację JASO T903:2023 dla olejów do motocyklowych silników czterosuwowych. Zawiera ona między innymi podwyższone wymagania dla normy JASO MA2. Dla produktów do motocykli czterosuwowych JASO wprowadziła specyfikację T903 w 1998 r., uznaną jako światowy standard. Potrzebę takiego wdrożenia uznała wtedy wielka czwórka producentów motocykli Honda, Yamaha, Kawasaki i Suzuki.
Oleje motocyklowe spełniające tą specyfikacje wypełniały minimalne wymagania zarówno silnika, jak i skrzyni biegów i mokrego sprzęgła. W kolejnych latach publikowano aktualizacje podążające za rosnącymi wymaganiami nowoczesnych silników i skrzyń biegów oraz sprzęgieł przenoszących coraz to większe moce i momenty obrotowe.
Obecna wersja będzie już piątą. Poprzednia była opublikowana w 2016 r. Aktualizację wymusiły coraz bardziej wymagające normy emisji spalin i zastosowanie katalizatorów. Postęp technologiczny, pozwalający uzyskać większe moce, spowodował wyższe wymagania stawiane środkom smarnym. Dla ochrony katalizatorów w nowej specyfikacji obniżono dopuszczalną zawartość fosforu z 0,12% do 0,10% masy oraz obniżono limit maksymalnych strat odparowania (NOACK) z 20% do 15%. Na odparowalność zwrócono uwagę także dlatego, że bardziej wysilone silniki pracują z wyższymi temperaturami roboczymi.
Nowa specyfikacja uaktualnia dopuszczalne klasyfikacje jakościowe API. Usunięte zostały najstarsze poziomy jakości API SG i SH, co oznacza że najniższy obecnie poziom jakości to API SJ. Aktualizacja uzupełniła klasyfikacje o najnowsze API SP i SN Plus zapewniające wyższą ochronę czystości, odporność na utlenianie, szczególnie z uwagi na wyższe temperatury robocze w silnikach. Klasyfikacje te zapewniają też mniejsze zużycie, odporność na spalanie detonacyjne i kompatybilność z systemami oczyszczania spalin.
Ponieważ specyfikacja JASO T903 zawiera wymagania dotyczące pracy mokrego sprzęgła, niezbędna stała się także zmiana dotycząca testów badawczych. Przez wiele lat obowiązywania kolejnych wersji specyfikacji zmieniły się materiały cierne stosowane na okładziny tarcz sprzęgłowych i należało to zaktualizować. Spełnienie JASO MA2 polega między innymi na uzyskaniu odpowiednich współczynników tarcia w trzech testach mokrego sprzęgła. Nie mogła mieć miejsca sytuacja, w której inne tarcze sprzęgłowe są stosowane w użytkowanych motocyklach, a inne podczas testów oleju silnikowego na spełnienie normy JASO T903 i zakwalifikowanie jako JASO MA2, JASO MA lub JASO MB.
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?