Najnowsze oznaczenie Pirelli zostało po raz pierwszy zastosowane w modelu P Zero E. Według certyfikatu Bureau Veritas, światowego lidera w zakresie weryfikacji zgodności i certyfikacji norm jakości, ochrony środowiska, zdrowia, bezpieczeństwa i odpowiedzialności społecznej (ISO14021), w chwili wprowadzenia na rynek opona ta zawiera ponad 55% materiałów pochodzenia biologicznego i surowców wtórnych w całym zakresie rozmiarów. Weryfikacja materiałów ekologicznych przez stronę trzecią będzie standardem w przypadku wszystkich produktów z nowym oznaczeniem.
Od kilku lat Pirelli konsekwentnie zmniejsza swój wpływ na środowisko: polityka ta jest potwierdzona przez wszystkie główne wskaźniki zrównoważonego rozwoju, które weryfikują nasze zaangażowanie i przejrzystość zarówno pod względem wyników, jak i etyki. Z tego powodu na przykład wskazujemy odsetek materiałów zrównoważonych, mówiąc 'co najmniej', a nie 'do'. Będziemy kontynuować działania, które dostrzegają i doceniają także nasi partnerzy - producenci samochodów.
Head of Sustainability and Future Mobility w Pirelli - Giovanni Tronchetti Provera
Droga Pirelli do ograniczenia wpływu na środowisko obejmuje coraz większe wykorzystanie zrównoważonych materiałów. Pierwotny cel Pirelli, początkowo wyznaczony na 2025 rok, dzięki P Zero E został osiągnięty dwa lata wcześniej. Kolejny etap, którego realizacja dla wybranych linii produktowych wyznaczona jest do 2030 roku, zakłada korzystanie z co najmniej 60% materiałów pochodzenia biologicznego i 12% z recyklingu, z mniej niż 30% składników pochodzenia kopalnego. Pirelli dąży do regularnej korekty tych celów na skutek wprowadzania innowacji technologicznych we wszystkich działach zaangażowanych w rozwój opon.
Innowacje te uruchomiły pozytywną transformację zarówno na poziomie ilościowym – dzięki coraz wyższemu odsetkowi zrównoważonego wykorzystania materiałów, jak i jakościowym – poprzez certyfikację łańcuchów dostaw zgodnie z międzynarodowymi akredytowanymi standardami.
Na przykład w 2021 roku Pirelli jako pierwsza marka wyprodukowała oponę z certyfikatem FSC® (Forest Stewardship Council®), w której wykorzystano kauczuk naturalny i rayon FSC®. Dzięki temu klienci mieli gwarancję, że wszystkie materiały pozyskiwane z lasów pochodzą z plantacji, które promują różnorodność biologiczną, jednocześnie zapewniając zrównoważony rozwój gospodarczy w życiu lokalnych społeczności i pracowników.
Głównym wyzwaniem podczas opracowywania nowego P Zero E było połączenie potrzeby zrównoważonego rozwoju z wysokimi osiągami wymaganymi od opony UHP. Cel ten został osiągnięty dzięki nowym materiałom, do których zaliczają się:
LIGNINA
Lignina pochodzi z odpadów z przemysłu celulozowo-papierniczego. Wpływa na trwałość opon i przewidywane zmniejszenie oporu toczenia.
KRZEMIONKA Z POPIOŁU Z ŁUSEK RYŻOWYCH
Krzemionka z popiołu z łusek ryżowych pochodzi z pozostałości po uprawie ryżu. Krzemionka jest szeroko stosowana w mieszankach bieżnika w celu uzyskania wysokiego poziomu wydajności na mokrych nawierzchniach. Jest ona dobrym zamiennikiem krzemionki kopalnej.
CZARNY WĘGIEL Z ZAMKNIĘTEGO OBIEGU
Czarny węgiel z zamkniętego obiegu pochodzi z oleju pirolitycznego ze zużytych opon. Piroliza to sposób zapobiegania składowaniu zużytych opon na wysypiskach śmieci. Stosowany jest w mieszankach gumowych w celu optymalizacji stabilności, wytrzymałości i trwałości opon.
POLIMERY BIO-CYRKULARNE
Polimery bio-cyrkularne powstają z monomerów pochodzących ze zużytych olejów kuchennych lub oleju popirolitycznego z opon. Zastępują polimery pochodzące z paliw kopalnych.
NATURALNY KAUCZUK
Kauczuk naturalny otrzymywany jest z lateksu z drzewa kauczukowego Hevea Brasiliensis. Jest to materiał w 100% pozyskiwany z biomasy.
ŻYWICE BIOLOGICZNE
Żywice biologiczne to plastyfikatory pochodzące z biomasy roślinnej, takiej jak nasiona roślin (słonecznik lub rzepak) lub żywice leśne. To uniwersalne składniki, zapewniające lepszy balans wydajności na suchych i na mokrych nawierzchniach.
RAYON
Rayon to tekstylny wzmacniacz opony zawierający włókna pochodzące z celulozy.
Źródło: Pirelli