Nowe oznaczenia opon Pirelli z recyklingu

Nowe oznaczenia opon Pirelli z recyklingu

Pirelli stworzyło indywidualne logo dla opon, które zawierają co najmniej 50% materiałów pochodzenia biologicznego i z recyklingu.

Pirelli P Zero E nowe oznaczenie oponNajnowsze oznaczenie Pirelli zostało po raz pierwszy zastosowane w modelu P Zero E. Według certyfikatu Bureau Veritas, światowego lidera w zakresie weryfikacji zgodności i certyfikacji norm jakości, ochrony środowiska, zdrowia, bezpieczeństwa i odpowiedzialności społecznej (ISO14021), w chwili wprowadzenia na rynek opona ta zawiera ponad 55% materiałów pochodzenia biologicznego i surowców wtórnych w całym zakresie rozmiarów. Weryfikacja materiałów ekologicznych przez stronę trzecią będzie standardem w przypadku wszystkich produktów z nowym oznaczeniem.

Od kilku lat Pirelli konsekwentnie zmniejsza swój wpływ na środowisko: polityka ta jest potwierdzona przez wszystkie główne wskaźniki zrównoważonego rozwoju, które weryfikują nasze zaangażowanie i przejrzystość zarówno pod względem wyników, jak i etyki. Z tego powodu na przykład wskazujemy odsetek materiałów zrównoważonych, mówiąc 'co najmniej', a nie 'do'. Będziemy kontynuować działania, które dostrzegają i doceniają także nasi partnerzy - producenci samochodów.

Head of Sustainability and Future Mobility w Pirelli - Giovanni Tronchetti Provera

 

Droga Pirelli do ograniczenia wpływu na środowisko obejmuje coraz większe wykorzystanie zrównoważonych materiałów. Pierwotny cel Pirelli, początkowo wyznaczony na 2025 rok, dzięki P Zero E został osiągnięty dwa lata wcześniej. Kolejny etap, którego realizacja dla wybranych linii produktowych wyznaczona jest do 2030 roku, zakłada korzystanie z co najmniej 60% materiałów pochodzenia biologicznego i 12% z recyklingu, z mniej niż 30% składników pochodzenia kopalnego. Pirelli dąży do regularnej korekty tych celów na skutek wprowadzania innowacji technologicznych we wszystkich działach zaangażowanych w rozwój opon.

 

Innowacje te uruchomiły pozytywną transformację zarówno na poziomie ilościowym – dzięki coraz wyższemu odsetkowi zrównoważonego wykorzystania materiałów, jak i jakościowym – poprzez certyfikację łańcuchów dostaw zgodnie z międzynarodowymi akredytowanymi standardami.

 

Na przykład w 2021 roku Pirelli jako pierwsza marka wyprodukowała oponę z certyfikatem FSC® (Forest Stewardship Council®), w której wykorzystano kauczuk naturalny i rayon FSC®. Dzięki temu klienci mieli gwarancję, że wszystkie materiały pozyskiwane z lasów pochodzą z plantacji, które promują różnorodność biologiczną, jednocześnie zapewniając zrównoważony rozwój gospodarczy w życiu lokalnych społeczności i pracowników.

 

Głównym wyzwaniem podczas opracowywania nowego P Zero E było połączenie potrzeby zrównoważonego rozwoju z wysokimi osiągami wymaganymi od opony UHP. Cel ten został osiągnięty dzięki nowym materiałom, do których zaliczają się:

 

LIGNINA

 

Lignina pochodzi z odpadów z przemysłu celulozowo-papierniczego. Wpływa na trwałość opon i przewidywane zmniejszenie oporu toczenia.

 

KRZEMIONKA Z POPIOŁU Z ŁUSEK RYŻOWYCH

 

Krzemionka z popiołu z łusek ryżowych pochodzi z pozostałości po uprawie ryżu. Krzemionka jest szeroko stosowana w mieszankach bieżnika w celu uzyskania wysokiego poziomu wydajności na mokrych nawierzchniach. Jest ona dobrym zamiennikiem krzemionki kopalnej.

 

CZARNY WĘGIEL Z ZAMKNIĘTEGO OBIEGU

 

Czarny węgiel z zamkniętego obiegu pochodzi z oleju pirolitycznego ze zużytych opon. Piroliza to sposób zapobiegania składowaniu zużytych opon na wysypiskach śmieci. Stosowany jest w mieszankach gumowych w celu optymalizacji stabilności, wytrzymałości i trwałości opon.

 

POLIMERY BIO-CYRKULARNE

 

Polimery bio-cyrkularne powstają z monomerów pochodzących ze zużytych olejów kuchennych lub oleju popirolitycznego z opon. Zastępują polimery pochodzące z paliw kopalnych.

 

NATURALNY KAUCZUK

 

Kauczuk naturalny otrzymywany jest z lateksu z drzewa kauczukowego Hevea Brasiliensis. Jest to materiał w 100% pozyskiwany z biomasy.

 

ŻYWICE BIOLOGICZNE

 

Żywice biologiczne to plastyfikatory pochodzące z biomasy roślinnej, takiej jak nasiona roślin (słonecznik lub rzepak) lub żywice leśne. To uniwersalne składniki, zapewniające lepszy balans wydajności na suchych i na mokrych nawierzchniach.

 

RAYON

 

Rayon to tekstylny wzmacniacz opony zawierający włókna pochodzące z celulozy.

 

Źródło: Pirelli

 

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).