Od wczoraj - 21 sierpnia obowiązkowo mają być montowane nowe - inteligentne tachografy 2. generacji. Ze względu na problem z ich dostępnością branża obawia się zablokowania kilkudziesięciu tysięcy samochodów.
Ze względu na problem z dostępnością nowych tachografów – „Smart Tacho 2” międzynarodowa organizacja przewoźników wystosowała apel do Komisji Europejskiej o przesunięcie terminu obowiązywania nowych tachografów o 4 miesiące. Apel spowodowany jest szacunkami, że ze względu na problemy z dostępnością tachografów 2. generacji zablokowanych może zostać nawet 40 000 ciężarówek, które miałyby być w nie wyposażone.
Po co nowe tachografy? Umożliwią one rozszerzenie zakresu danych przekazywanych podczas zdalnej kontroli za pomocą anten DSRC. Ponadto w pamięci tachografu będzie przechowywana „paczka” danych obejmująca 8 tygodni, co pozwoli na kontrolę, czy dany samochód był przynajmniej raz w kraju zarejestrowania w tym czasie (w związku ze spełnieniem unijnego obowiązku). To oznacza, że rejestrowane będzie każde przekroczenie granicy. Ponadto zdalnie – bez zatrzymywania będzie można sprawdzić, czy nie złamane zostały obowiązki dotyczące czasu jazdy i czasu przerwy.
Pierwszym krokiem w całym procesie jest wprowadzenie od 21.08.2023 nowych tachografów 2. generacji i wersji 2 (G2V2) we wszystkich noworejestrowanych pojazdach ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony pracujących w transporcie międzynarodowym oraz z zagranicznymi doładunkami (bez delegowania kierowców). Obowiązek ten dotyczy wszystkich krajów Unii Europejskiej oraz Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii.
Drugi krok: od 31 grudnia 2024 r. dotyczy montażu tachografów cyfrowych 2. generacji (G2V2) w samochodach o DMC powyżej 3,5 tony, dotychczas wyposażonych w tachografy analogowe lub podstawowe cyfrowe (G1). Jeśli po tej dacie w przewozach międzynarodowych przewoźnik będzie chciał używać pojazdu, to musi być w nim zamontowany tachograf inteligentny (G2) w wersji pierwszej (montowanej obowiązkowo od 16.06.2019 roku) lub drugiej (montowanej obowiązkowo od 21.08.2023 roku). Dotyczy to pojazdów wykonujących przewozy: w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej oraz – z Unii Europejskiej (w tym Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii) – niezależnie od kraju zarejestrowania. Oznacza to, że każdy przewoźnik spoza Unii będzie miał obowiązek montażu takiego tacho w swoim samochodzie.
Trzeci krok: od 21 sierpnia 2025 r. dotyczy montażu cyfrowych tachografów 2. generacji we wszystkich autach o DMC powyżej 3,5 tony wyposażonych dotychczas w tachografy cyfrowe 1. generacji. Dotyczy to pojazdów wykonujących przewozy: w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej oraz – z Unii Europejskiej (w tym Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii) – niezależnie od kraju zarejestrowania. Oznacza to, że każdy przewoźnik spoza Unii będzie miał obowiązek montażu takiego tacho w swoim samochodzie.
Czwarty krok: od 1 lipca 2025 r. wszystkie samochody ciężarowe o DMC od 2,5 do 3,5 tony muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy 2. generacji. Dotyczy to pojazdów wykonujących przewozy: w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej oraz – z Unii Europejskiej (w tym Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii) – niezależnie od kraju zarejestrowania. Oznacza to, że każdy przewoźnik spoza Unii będzie miał obowiązek montażu takiego tacho w swoim samochodzie.
„Smart Tacho 2” zostało rozszerzone o następujące funkcje w stosunku do wersji „1”: