Na terenie całej Unii Europejskiej etykiety na oponach ulegają modernizacji. Nowe oznaczenia są wymagane na ogumieniu wyprodukowanym po 1 maja 2021 roku i zaczną stopniowo pojawiać się na oponach dostępnych w sprzedaży.
Sprzedawane w krajach Unii Europejskiej opony całoroczne, letnie oraz zimowe (bez kolców) otrzymały pierwsze etykiety w 2012 roku. Wymóg etykietowania dotyczył tylko opon do samochodów osobowych, SUV-ów i vanów, a wymagane informacje obejmowały opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Nowe etykiety muszą zawierać informacje o przyczepności na śniegu i lodzie oraz kod QR. Wymagania te nie dotyczą opon zimowych z kolcami.
Stare etykiety nie informowały o pełnej charakterystyce opon zimowych. Nokian Tyres od lat pracuje nad rozwojem oznaczeń, a praca ta zaczyna przynosić efekty.
W praktyce przyczepność na mokrej nawierzchni jest przeciwieństwem przyczepności na lodzie: rozwijanie jednej zazwyczaj zmniejsza drugą. Opony zaprojektowane dla Europy Środkowej podkreślają właściwości wymagane na gołych drogach, a symbol przyczepności na lodzie wskazuje, że opona rzeczywiście działa i pozostaje bezpieczna w trudnych warunkach zimowych w krajach nordyckich. Z kolei symbol przyczepności na śniegu wskazuje, że opona spełnia oficjalne wymogi UE dotyczące przyczepności na śniegu, co jest szczególnie ważne w Niemczech, Włoszech i krajach skandynawskich. Nie zalecamy używania opon zaprojektowanych dla Europy Środkowej w warunkach, do których nie są przeznaczone. Konsumenci zamawiają coraz więcej produktów przez internet. Możliwość sprawdzenia symboli na etykietach oraz zamawiania opon najlepiej dopasowanych do warunków użytkowania to dla nich istotna korzyść. W sklepach z oponami dostępna jest fachowa pomoc, ale w sieci o takie wsparcie o wiele trudniej.
Technical Customer Service Manager z Nokian Tyres - Matti MorriKod QR to nowy element na etykiecie opon, który prowadzi użytkownika do bazy danych gromadzącej informacje o całym ogumieniu dostępnym na rynku europejskim. Informacje o produkcie są ustandaryzowane, co pozwala na łatwe porównywanie opon.
W przyszłości etykiety na oponach będą jeszcze bardziej rozbudowane, ponieważ będą również informować o ścieraniu, czyli zużyciu opony, oraz o przebiegu, czyli okresie eksploatacji ogumienia na drodze. Decyzja została już podjęta, ale opracowanie metod testowania zajmie lata.
Standards and Regulations Manager z Nokian Tyres - Jarmo SunnariŹródło: Nokian Tyres