Ruszające dziś 46. Targi Tokyo Motor Show 2019, które będą odbywać się w Tokyo Big Sight, Koto-ku do 4 listopada zapowiadają się niezwykle interesująco pod kątem nowości technologicznych. Yokohama Rubber Co., Ltd. zaprezentuje tu szereg nowinek, które albo już wykorzystuje w produkcji swoich opon, albo zamierza wdrożyć do produkcji w najbliższej przyszłości.
Do rozwiązań koncepcyjnych Yokohamy należą na przykład technologie kompatybilne z CASE (Connected, Autonomous, Shared & Services oraz Electric), czyli coraz bardziej popularną na świecie koncepcją wspólnego użytkowania samochodów i usług z tym powiązanych oraz samochodów elektrycznych. Wśród nich znajdują się opony koncepcyjne: Yokohama Intelligent Tire Concept operująca w ramach technologii IoT, czyli internetu rzeczy, Self-Seal Concept Tire zaprojektowana pod kątem wymagań pojazdów autonomicznych, samonapędowych oraz ekonomii współdzielenia, a także opona Silent Foam Hook-and-Loop Fastener Concept Tire minimalizująca generowany hałas.
Yokohama znana ze swoich rozwiązań proekologicznych, jak np. BluEarth, tym razem pokaże na targach technologie opracowane pod kątem bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego. Będą to Ultra Lightweight Concept Tire, czyli opona ultralekka, rozwiązanie umożliwiające produkcję syntetycznej gumy przy użyciu biomasy, a także produkcja termoodwracalnej gumy z materiałów uzyskanych z recyklingu.
Jeśli chodzi o aktualnie stosowane technologie, to podczas tokijskich targów, zobaczymy np. Matrix Body Ply, czyli rozwiązanie zastosowane we flagowym produkcie Yokohamy – oponie Advan Sport V105. Odwiedzający stoisko firmy zobaczą, jak zmienia się i od czego zależy sztywność opon, a także poznają tajniki technologii wet grip technology i poznają pierwszą na świecie oponę w rozmiarze 344 (stanem na wrzesień 2019), która uzyskała ocenę „A”, według japońskiego systemu klasyfikowania opon w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni. Goście będą mogli porównać zachowanie różnych opon w kontakcie z wilgotnym podłożem. Oprócz tego marka przedstawi publiczności szczegóły aerodynamicznej technologii stosowanej w produkcji opon, dzięki której możliwe jest zmniejszenie oporu toczenia poprzez analizę oporu powietrza dla opon i pojazdu.
Opona Yokohama Intelligent Tire Concept powstała w oparciu o technologię IoT, która umożliwia przekazywanie danych pozyskanych za pomocą czujników przytwierdzonych do opony do „chmury”, połączenie z innymi systemami w pojeździe, terminalami dla kierowców, pomocą drogową, sklepami z produktami marki Yokohama, itd.
Ze względu na to, że w samochodach wykorzystywanych do wspólnego użytkowania i pojazdach autonomicznych oraz samonapędowych zmiana pękniętej opony bywa szczególnie problematyczna, pojawiła się potrzeba opracowania opony, która umożliwi jazdę na pewnym odcinku kilometrów bez konieczności natychmiastowego postoju i zmiany uszkodzonego koła. Nowa technologia Self-Seal Concept Tire, opracowana przez markę Yokohama, wykorzystuje uszczelniacz o strukturze żelu, który wypełnia miejsce uszkodzenia opony i zapobiega uchodzeniu powietrza.
Redukcja hałasu wewnątrz pojazdu to jedno z kluczowych zadań do opracowania z myślą o cichych pojazdach elektrycznych. Stąd też pomysł na nową technologię, umożliwiającą zredukowanie rezonansu wewnątrz opony za pomocą specjalnego materiału wygłuszającego, który dodatkowo ułatwia użycie uszczelniacza do opon. Zastosowany w oponie łącznik opracowany we współpracy z Kuraray Fastening Co., Ltd posłuży w przyszłości do zamocowania innych udogodnień po wewnętrznej stronie opony.
W celu ograniczenia zużycia surowców naturalnych do produkcji opon, a zarazem poprawy parametrów zużycia paliwa, Yokohama Rubber zmodyfikowała technologię zastosowaną w lekkich oponach BluEarth-air EF21, wprowadzonych na rynek w 2017 roku. W najnowszym rozwiązaniu – Ultra Lightweight Concept Tire – Yokohama dąży do zwiększenia redukcji masy opon z około 25% redukcji osiągniętej w modelu BluEarth-air EF21 do prawie 50%.
Źródło: Yokohama