Nowoczesna naprawa karoserii | MOTOFAKTOR

Nowoczesna naprawa karoserii

Zwykle omawiana są nowoczesne technologie naprawcze lub łączenia i rozłączania jako osobne procesy składające się na naprawę karoserii jako całkowitego procesu likwidacji szkody. Warto zatem przedstawić naprawę w ujęciu całościowym. Mowa tutaj o naprawie elementów karoserii bez nakładania powłok lakierniczych.

Przykładowa naprawa omówiona zostanie na podstawie technologii producenta pojazdu wyprodukowanego w 2017 roku, a obejmuje wymianę lewej ściany bocznej.

Etap I

Przygotowanie części zamiennych to wstępna część do przeprowadzenia naprawy. W opisywanym przypadku będą potrzebne następujące elementy i materiały:

1. Poszycie ściany bocznej, które zostanie usunięte.
2. Nity prasowane zgodne z wymogami producenta.
3. Podkład do stopów aluminium.
4. Klej epoksydowy zgodny z technologią.
5. Elementy z pianki wysokoporowatej.
6. Kostka silikatowa.
7. Pianka wysokoporowata.

Wszystkie materiały oraz narzędzia określa opis technologiczny. Jeżeli naprawa przebiega w autoryzowanym serwisie podlega szczególnemu reżimowi. W przypadku naprawy w nieautoryzowanym warsztacie naprawczym najważniejsze jest aby zachować odpowiedni proces technologiczny, a przy stosowaniu ewentualnych zamienników sprawdzić czy posiadają odpowiednie atesty i dopuszczenia. To samo dotyczy stosowanych podczas naprawy urządzeń oraz narzędzi.

Etap II

Kolejny etap polega na usunięciu uszkodzonego poszycia tylnej ściany pojazdu. Technologia producenta dokładnie określa gdzie i w jaki sposób należy dokonać cięć, aby prawidłowo usunąć element.

Rys. 1

Po dokonaniu demontażu elementów ozdobnych oraz mogących ulec uszkodzeniu podczas naprawy należy wykonać następujących cięć:

1. cięcie progu
2. cięcie progu środkowego
3. cięcie słupka „C”
4. cięcie słupka „D”

Bezpośrednio przed wykonaniem cięć należy usunąć punkty mocowania znajdujące się na progu. Wykonuje się to przy pomocy specjalnej frezarki stosowanej do tego celu. Należy pamiętać, że zgrzeiny we współczesnych karoseriach są bardzo twarde i zastosowanie tradycyjnych metod, skutecznych jeszcze do niedawna, nie daje już oczekiwanych rezultatów.

Fot. Herkules Auto-Technika

Kolejna ważną czynnością jest usunięcie nitów łączących za pomocą nitownicy wraz z odpowiednim dla naprawianego modelu oprzyrządowaniem. (Rys 2). Po usunięciu wszystkich połączeń zgrzewanych i nitowanych można przystąpić do cięcia. Warto narysować markerem linie aby uniknąć pomyłki. Cięcie wykonuje się najczęściej za pomocą piły pneumatycznej. Po usunięciu uszkodzonej części poszycia ściany konieczne jest dopracowanie krawędzi cięcia przy pomocy szlifierki kątowej oraz narzędzi ręcznych ,tak aby właściwie przygotować karoserię do zamocowania nowego elementu.

Etap III

Nadszedł czas na odpowiednie przygotowanie elementu do zamocowania na karoserii naprawianego samochodu. Proces przygotowania elementu przebiega następująco:

1. Po narysowaniu linii cięcia przycina się nowe poszycie w zależności do potrzeb.
2. Czyści miejsca połączeń z powłok zabezpieczających.
3. Cały element należy przetrzeć rozpuszczalnikiem.
4. Po oczyszczeniu z pyłu szlifierskiego i odtłuszczeniu miejsc klejenia należy nanieść podkład na stopy aluminium.

Proces zamocowania nowego poszycia rozpoczyna się od naniesienia warstwy kleju:

1. Nanieść dwuskładnikowy klej epoksydowy w strefie gdzie będzie przebiegał proces nitowania.
2. Zamocować element przy pomocy nitownicy.
3. We wskazanych przez technologię miejsca wykonać spoiny spawane (np. w technologii lutospawania).
4. W punktach wskazanych wykonać połączenia zgrzewane, punktowe.

Rys. 2

Opisany przykładowy proces naprawy polegającej na wymianie znacznie uszkodzonego elementu ściany bocznej daje obraz jak wymagająca jest współczesna konstrukcja karoserii samochodowej wykonanej z różnych materiałów.

Różnorodność technologii rozłączania i łączenia jest bezpośrednim efektem zastosowania w budowie nadwozia nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych. Podstawową cechą metod łączenia karoserii obecnie forsowaną przez konstruktorów są te, które nie wymagają dostarczania zbyt dużych ilości ciepła, które bardzo niekorzystnie wpływa na parametry mechaniczne zastosowanych stopów.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).