Benzynowe układy wtryskowe pracują pod wysokim ciśnieniem i wymagają filtrów mocnych, wydajnych, o bardzo niskich oporach przepływu. Taka jest rodzina filtrów stalowych PZL Sędziszów, które z zapasem spełniają stawiane przed nimi wymagania. Podobny poziom prezentują filtry oleju napędowego. Poza oczyszczeniem paliwa z zanieczyszczeń stałych, takich jak choćby produkty korozji zbiornika czy ścierania elementów metalowych (mówimy tu o wielkości cząstek na poziomie od 3 do 5 µm i skuteczności powyżej 92%), filtr musi zatrzymywać zanieczyszczenia organiczne (parafina, asfalteiny itp.). Niezwykle ważnym wymaganiem jest także zdolność efektywnej separacji wody (powyżej 90%, większość filtrów oleju napędowego ma odstojniki).
Topowe modele są wyposażone także w podgrzewanie elektryczne.
Najpopularniejszym reprezentantem tej gamy jest FPW061. To puszkowy filtr benzyny do układów wtryskowych pracujących pod wysokim ciśnieniem. Ma zastosowanie w bardzo szerokiej grupie modeli i dzięki temu to jeden z bestsellerów. Stalowy korpus gwarantuje wytrzymałość, a wkład z najwyższej jakości materiału skutecznie filtruje, stawiając przy tym minimalne opory przepływu.
Kolejna współczesna propozycja to PD629 – popularny, nowoczesny filtr oleju napędowego. Jest wyposażony w przepływowy układ podgrzewania za pomocą dodatkowego obiegu przefiltrowanego paliwa. To rozwiązanie powszechnie stosowne w modelach z Grupy Volkswagena, ale nie tylko.
Reprezentantem dynamicznie rozwijającej się grupy wkładów filtracyjnych jest WP1534. Wygląda jak filtr powietrza, ale to właśnie nowoczesny i ekologiczny wymienny wkład filtracyjny. Po zużyciu jest znacznie mniej szkodliwy dla środowiska, ponieważ dużo łatwiej i taniej się go utylizuje.
Prezentację kończymy topowym PD627. To zaawansowany technologicznie filtr paliwa do silników Ford 1.6 TDCi Duratorq. Jest wyposażony w szereg dodatkowych elementów, takich jak elektryczny podgrzewacz, czujnik poziomu odseparowanej wody, siatkowy filtr wstępny i podwójny wkład filtracyjny. Ciekawym rozwiązaniem jest układ odwadniania filtra za pomocą wykręcanego trzpienia z dostępem od góry.
Nie ulega wątpliwości, że największy nacisk kładzie się obecnie na rozwój technologiczny filtrów oleju napędowego. Filtry benzyny także potrafią być zaawansowane, ale w niektórych modelach samochodów… nie ma ich w ogóle lub są zamontowane dożywotnio, np. w formie zestawu z pompą paliwa. W takim wypadku zaleca się szczególną troskę o jakość tankowanego paliwa (tylko na markowych stacjach). Trzeba się także liczyć z tym, że w razie zatkania lub uszkodzenia takiego fabrycznego filtra jego koszty wymiany będą niestety wyższe niż koszty wymiany zwykłego filtra zewnętrznego – mówi Inż. Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów.
Źródło: PZL Sędziszów