Sytuacja wyjściowa to przegląd główny, w tym badanie emisji spalin, które należy wykonać w pojeździe Parts Specialists. Podczas testu emisji wartości są określane z jednostki sterującej za pomocą podłączonego testera. Gdy lampka kontrolna pojazdu miga, specjaliści z warsztatu przeprowadzają diagnostykę, która pokazuje błąd „czujnik tlenku azotu”. Według Larsa oznacza to, że komunikacja nie jest w porządku i że ma to wpływ na czujnik NOx.
W pierwszym kroku Kevin i Lars sprawdzają złącze, które nie wykazuje żadnych oczywistych wad typu utlenienie. W kolejnym kroku Lars sprawdza piny czujnika NOx, które również wyglądają dobrze. Po tym, jak kabel również nie wykazuje przetarć ani innych uszkodzeń, duet postanawia wyjąć czujnik, aby dokładniej go zbadać pod kątem możliwych przyczyn awarii. Podczas gdy Kevin zajmuje się czujnikiem, Lars mierzy kabel za pomocą multimetru. W tym celu potrzebny jest schemat elektryczny – chyba, że jest to nowszy pojazd. W takim przypadku jest się częściowo prowadzonym przez test. Podczas pomiaru jeden PIN jest podłączony do jednostki sterującej, drugi PIN jest podłączony do kabla. W ten sposób można sprawdzić, czy wiązka przewodów nie jest uszkodzona i nie powoduje problemów z komunikacją. Ponieważ czujnik jest sterowany przez magistralę CAN, należy również zmierzyć dwie linie CAN.
Lars i Kevin mają ważną wskazówkę dotyczącą oprogramowania jednostek sterujących. To powinno być zawsze aktualne. W niektórych przypadkach należy jednocześnie wymienić czujnik i zainstalować inny numer artykułu. Ponieważ czujnik i kable do jednostki sterującej są na zewnątrz w dobrym stanie, specjaliści z warsztatu podejrzewają, że usterka tkwi wewnątrz czujnika NOx, a następnie zwracają uwagę na nowy model.
Zadaniem czujnika NOx jest pomiar tlenków azotu w strumieniu spalin. Wyniki są analizowane i przekazywane do jednostki sterującej. Ponadto czujnik ten reguluje wtrysk AdBlue, czyli wtrysk mocznika do strumienia spalin, aby spełnić normę EURO 5 i uniknąć gazów szkodliwych dla środowiska. Należy tu rozróżnić pojazdy, w których czujnik NOx jest zainstalowany przed katalizatorem w celu pomiaru tlenków azotu. Istnieją również pojazdy z czujnikiem NOx montowanym za katalizatorem. To sprawdza działanie katalizatora.
Aby przywrócić pojazd do formy, Lars i Kevin montują nowy czujnik NOx i decydują się na artykuł DT Spare Parts o numerze 2.27189. Następnie następuje odczyt pamięci usterek i końcowe badanie emisji spalin.
Aby ułatwić codzienne życie innym kolegom z warsztatu, obaj mają gotowe praktyczne wskazówki dotyczące rozwiązywania problemów. Największe problemy zwykle leżą w przestarzałym oprogramowaniu lub w samym wyborze artykułów, który nie jest zależny od konkretnego pojazdu. W tym drugim przypadku pomocny jest numer podwozia. Ponadto przypalone kable wskazują na przeciążenie termiczne. Pomocne mogą być tutaj opaski kablowe wystarczające do prawidłowego poprowadzenia kabli. Niebieskawe zabarwienie głowicy czujnika również wskazuje na przeciążenie termiczne. Możliwe przyczyny obejmują problemy ze spalaniem lub w przepływie spalin. Z drugiej strony osady AdBlue często mają swoje źródło w wadliwym dozowniku lub niedziałającym układzie sterowania. Pozostałości oleju na czujniku mogą być prawdopodobnie związane z uszkodzoną turbosprężarką. Dalsze wskazówki i wskazówki dotyczące czujnika NOx można znaleźć w filmie warsztatowym oraz na kanale Parts Specialists na YouTube.
W zakresie oczyszczania spalin oferta DT Spare Parts obejmuje liczne komponenty, takie jak system AdBlue, w tym pompę zasilającą AdBlue z pasującym filtrem AdBlue i różne moduły dozujące. Ponadto klienci znajdą w asortymencie różne czujniki temperatury spalin, rury wydechowe i katalizatory. Wszystkie artykuły można znaleźć w Portalu Partnerskim Diesel Technic.
W przypadku pytań technicznych w każdej chwili można skontaktować się ze specjalistami za pośrednictwem HelpDesku.
Źródło: Diesel Technic