Nowy Prius już jest! | MOTOFAKTOR

Nowy Prius już jest!

Toyota Prius została całkowicie przeprojektowana – dostała nową stylistykę i zmieniły się jej właściwości jezdne – w porównaniu z poprzednią generacją jest prawie dwa razy mocniejsza.

 

  • Prius ewoluował zgodnie z koncepcją „Hybrid Reborn”. Celem Toyoty było stworzenie samochodu, który właściciele będą nadal kochać i jeździć.
  • Nowy Prius odziedziczył po pierwowzorze jednolitą sylwetkę.
  • Dzięki systemowi hybrydowemu piątej generacji i platformie TNGA drugiej generacji, nowy Prius zapewnia komfort jazdy.
  • Chcesz otrzymywać najnowsze informacje z branży? Zapisz się na nasz newsletter!

 

Toyota zaprezentowała całkowicie nowego Priusa, z modelami Series-Parallel Hybrid (HEV), które zostaną wprowadzone na rynek zimą tego roku i modelami Plug-in Hybrid (PHEV), które zostaną wprowadzone na rynek wiosną 2023 roku.

Pod hasłem „W sam raz na XXI wiek” Prius został wprowadzony na rynek w 1997 roku jako pierwszy na świecie masowo produkowany samochód hybrydowy. Druga generacja modelu po raz pierwszy wprowadziła wyróżniającą się jednolitą sylwetkę Priusa i zapewniła jeszcze lepszą oszczędność paliwa dzięki zastosowaniu udoskonalonego układu hybrydowego szeregowo-równoległego (THSII). Prius trzeciej generacji wprowadził silnik o pojemności 1,8 litra o większej pojemności i wydajniejszy układ hybrydowy, aby nie tylko zwiększyć oszczędność paliwa, ale także osiągi jazdy. W czwartej generacji Prius po raz pierwszy zastosował platformę Toyota New Global Architecture (TNGA), aby zapewnić lepszą wydajność środowiskową i wrażenia z jazdy.

 

Całkowita skumulowana sprzedaż Priusa na całym świecie osiągnęła około 5,05 miliona sztuk(1), co odpowiada redukcji emisji CO2 równej co najmniej około 82 milionom ton(2) według stanu na marzec 2022 r. Chociaż system hybrydowy rozpoczął się od Priusa, prawie każdy model w dzisiejszych czasach, od samochodów kompaktowych po SUV-y, minivany i pojazdy użytkowe, ma wersję hybrydową cenioną przez niezliczoną rzeszę użytkowników.

 

Zespół inżynierów postanowił zacząć od zera i przyjrzeć się, czego potrzebuje Prius, aby pozostać popularnym przez następne 25 lat. W oparciu o chęć odnowienia samego Priusa i przekazania atrakcyjności samochodów hybrydowych jeszcze szerszej publiczności, stworzono koncepcję Hybrid Reborn.

 

Obejrzyj galerią zdjęć nowego Priusa:

Przemysł motoryzacyjny przechodzi transformację, która zdarza się raz na stulecie wraz z opracowywaniem szeregu nowych opcji układów napędowych nowej generacji. Aby Prius HEV nadal był pojazdem wybieranym przez nadchodzącą generację, nowy model potrzebował czegoś więcej niż tylko swojej podstawowej siły jako samochodu przyjaznego dla środowiska. Dlatego został opracowany jako bardziej porywający i gwarantujący lepsze wrażenia z jazdy.

 

Po Japonii nowy Prius zostanie wprowadzony na rynek w Ameryce Północnej, Europie i innych krajach na całym świecie. Będzie również oferowany w Japonii za pośrednictwem usługi subskrypcji samochodu KINTO(5). Szczegóły planu subskrypcyjnego zostaną ogłoszone zimą tego roku.

Szczegółowe informacje o nowym Priusie

  • Nowy Prius z nowymi proporcjami – nisko położony środek ciężkości, 19 calowe koła i platforma TNGA drugiej generacji.
  • Wnętrze utrzymane jest w czarnych odcieniach i oferuje intuicyjną obsługę i przyjemne wrażenia z jazdy.
  • Deska rozdzielcza wykorzystuje pierwszy podświetlany system ostrzegawczy Toyoty – Toyota Safety Sense. Ostrzega on kierowcę o wykrytych obiektach za pomocą migających świateł zanim wyda dźwiękowe ostrzeżenia, aby zapewnić bardziej uspokajające wrażenia z jazdy.

 

Nowy Prius jest wyposażony w pierwszy 2,0-litrowy system hybrydowy typu plug-in, który zapewnia lepsze przyspieszenie i cichą pracę w porównaniu z poprzednim modelem. Połączenie wysokowydajnego silnika Dynamic Force Engine i akumulatorów litowo-jonowych zapewniających napęd o dużej mocy pozwala osiągnąć maksymalną moc systemową4 aż 164 kW (223 KM) przy zachowaniu tego samego poziomu oszczędności paliwa(4), co w poprzednim modelu. Ta wersja osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy(4).

 

Zasięg jazdy na napędzie elektrycznym jest o około 50% większy niż w poprzednim modelu. Tryb „My Room Mode”, który pozwala użytkownikom korzystać z klimatyzacji i systemów audio z zewnętrznego źródła zasilania poprzez włączenie włącznika podczas ładowania, dzięki czemu przestrzeń wewnętrzna jest jeszcze bardziej komfortowa.

 

W przypadku PHEV akumulator znajduje się pod tylnym siedzeniem, a nie w przestrzeni ładunkowej, co zapewnia nowemu Priusowi niższy środek ciężkości i większą ładowność. Wszystkie te cechy zapewniają równowagę między sportowymi osiągami podczas jazdy a większą łatwością obsługi.

 

Ta wersja nowego Priusa wykorzystuje najnowszy szeregowo-równoległy system hybrydowy. Maksymalna moc systemu wynosi 144 kW (193 KM)(4) dla wersji 2,0-litrowej, czyli 1,6 razy więcej(5) niż w poprzednim modelu, zachowując ten sam poziom oszczędności paliwa(4), co poprzedni model.

 

Samochód wyposażony jest w najnowszy system E-Four. Wykorzystując silnik o dużej mocy i innych funkcjach, zapewnia lepszą wydajność pod górę na nawierzchniach o niskim współczynniku tarcia.

Układ napędowy i platforma nowej Toyoty Prius

Platforma TNGA drugiej generacji

Platforma TNGA drugiej generacji jest rozwinięciem dotychczas stosowanej platformy TNGA. W tej wersji ma obniżony środek ciężkości oraz koła o średnicy 19 cali. Dodatkowe wzmocnienie w całym korpusie zwiększyło sztywność i ciszę w czasie jazdy. Zawieszenie z kolumnami MacPhersona z przodu i podwójnymi wahaczami z tyłu zapewnia stabilność podczas jazdy na wprost, responsywność zgodną z intencjami kierowcy na zakrętach oraz łatwe prowadzenie. W połączeniu z najnowszymi układami napędowymi zapewnia wysokie osiągi.

Przednie zawieszenie z kolumną MacPhersona.
Tylne zawieszenie to układ wielowahaczowy.

Bezpieczna i spokojna jazda

Nowy Prius jest wyposażony w jednobiektywową kamerę Toyota Safety Sense z przodu, tylną kamerę cyfrowego lusterka wewnętrznego oraz rejestrator jazdy w pojeździe. Dane są przechowywane w ECU, aby uniknąć uszkodzenia danych i innych problemów związanych z kartami SD oraz odpowiednio zarządzać ważnymi danymi kamery.

 

Ten model jest wyposażony w dwa dodatkowe gniazda zasilające 100 VAC/1500 W. Jedno z tyłu konsoli i jedno w przestrzeni ładunkowej. Użytkownicy mogą wybrać tryb zewnętrznego zasilania BEV, który wykorzystuje energię tylko z akumulatora bez konieczności uruchamiania silnika, lub tryb zewnętrznego zasilania HEV, który ładuje akumulator z silnika, jeśli pozostała moc jest zbyt niska. Jest również standardowo wyposażony w zewnętrzne przyłącze zasilania elektrycznego, dzięki czemu zewnętrzne zasilanie jest możliwe przy zamkniętych szybach w drzwiach, aby zapobiec przedostawaniu się deszczu i owadów do samochodu podczas użytkowania.

 

Nowy Prius jest również wyposażony w panoramiczny dach, który można całkowicie otworzyć, aby stworzyć poczucie wolności w kabinie. Modele PHEV są wyposażone w system ładowania słonecznego drugiej generacji, który zapewnia bardziej efektywną konwersję energii słonecznej na energię elektryczną. Generuje to moc odpowiadającą przejechaniu do 1250 km rocznie4,6. Energia elektryczna generowana podczas postoju jest wykorzystywana do ładowania akumulatora napędu, przy czym system dostarcza energię elektryczną nie tylko do jazdy, ale także do klimatyzacji i innych funkcji. Energia elektryczna wytwarzana podczas jazdy wykorzystywana jest do uzupełniania układu baterii pomocniczych.

 

Przypisy:
* 1 grudnia 1997 do września 2022 (obecnie).
*2 Na podstawie łącznej globalnej sprzedaży 4,99 mln modeli Prius i Prius PHEV według stanu na marzec 2022 r., zgodnie z obliczeniami Toyoty.
*3 Usługa obejmująca ubezpieczenie samochodu, konserwację okresową, podatki samochodowe, wydatki na naprawy, wydatki rejestracyjne i podatki, obowiązkowe opłaty za przeglądy (w przypadku planów pięcio- i siedmioletnich) oraz inne koszty w ramach stałej opłaty miesięcznej.
*4 Cele rozwojowe na podstawie pomiarów wewnętrznych.
*5 W porównaniu z poprzednim modelem Prius (1,8-litrowy HEV).
*6 Zdolność ładowania akumulatora napędowego i odległość jazdy BEV zostały obliczone na podstawie wytycznych dotyczących oznakowania wydanych przez Japońskie Stowarzyszenie Energii Fotowoltaicznej (rok budżetowy 2016).

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).