Na globalne strategie dotyczące innowacji ma wpływ pojawienie się 7 trendów strukturalnych, nazywanych megatrendami: zmiany środowiskowe, urbanizacja, wzrost populacji, wyczerpywanie się zasobów, łączność, nowoczesne technologie i rynki wschodzące. Te kluczowe czynniki, codziennie wpływające na innowację, stanowią ograniczenia, które należy uwzględnić, chcąc reagować na przemiany społeczne.
Z wymienionych megatrendów wyłoniły się cztery bezpośrednio powiązane z nimi trendy właściwe branży motoryzacyjnej : mobilność, elektryfikacja, automatyzacja i cyfryzacja. Wyzwania, które stanowią, są nieuniknione dla wszystkich podmiotów przemysłu, którego częścią jest firma NTN-SNR. Aby odpowiedzieć na popyt, innowacje w branży motoryzacyjnej muszą koncentrować się na elektryfikacji, redukcji tarcia, zmniejszaniu wagi pojazdów, rozwoju nowych czujników, uproszczonej konserwacji i stosowaniu „zielonych” materiałów.
KLUCZOWE LICZBY:
Będąc liderem na rynku motoryzacyjnym, firma NTN-SNR podjęła strategiczną decyzję, aby ulokować się w segmencie premium i postawić na innowację. W szczególności kontynuuje rozwój dojrzałych technologii, takich jak łożysko koła III generacji oraz system ASB, chcąc utrzymać swoją pozycję na rynku, gdzie pojawia się nowa, najczęściej tania konkurencja. Jednocześnie wprowadza nowe propozycje, jak np. technologia pomiaru kąta o wysokiej rozdzielczości wykorzystywana w czujnikach LIDAR w pojazdach autonomicznych lub czujnik położenia wału silnika elektrycznego dla różnych rozwiązań napędów hybrydowych (48V i więcej).
Stosując tę strategię i reinwestując ponad 4% uzyskanych rocznych dochodów w badania i rozwój, firma NTN-SNR jest obecnie wśród 3 największych światowych producentów OE i zajmuje 46. miejsce wśród firm[1] z największą liczbą zarejestrowanych patentów, rejestrując we Francji 35 patentów rocznie (we wszystkich sektorach: motoryzacja, przemysł i lotnictwo).
NAJNOWSZE INNOWACJE MOTORYZACYJNE:
Firma NTN-SNR jest również 2. japońskim inwestorem[2] we Francji. Badania i rozwój dotyczące produktów i procesu produkcji w Europie skupiają 400 pracowników współpracujących z zespołami japońskimi i północno amerykańskimi. Jako że grupa stara się maksymalizować wymianę umiejętności pomiędzy różnymi ośrodkami badań i rozwoju, rozwiązania pochodzące z Europy mogą być udoskonalane w Japonii i na odwrót. Ma to na celu zbieranie doświadczenia i fachowej wiedzy. Na chwilę obecną 9 na 10 pojazdów wśród najczęściej sprzedawanych w Europie jest wyposażonych w produkty linii CHASSIS, POWERTRAIN lub DRIVELINE, rozwijane przez firmę NTN-SNR.
We współpracy z ośrodkiem znajdującym się w Japonii, centrum Badań i Innowacji we Francji umożliwia badanie i reagowanie na potrzeby tego bardzo dynamicznego rynku w zakresie podmiotów i innowacji, zwłaszcza w sektorze motoryzacyjnym.
Chcąc reagować na zapotrzebowanie na mobilność, elektryfikację, automatyzację i cyfryzację rynku motoryzacyjnego, firma NTN-SNR opiera się na swojej fachowej wiedzy i proponuje nowe łożyska, przeguby homokinetyczne oraz inne moduły. Bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska, umożliwiają rozmaite pomiary, które przekazują informacje komputerom pokładowym.
1. Mobilność
W świetle nowych wymagań środowiskowych przed którymi stoi dzisiaj mobilność, firma NTN-SNR, jako jedyna opracowująca i produkująca łożyska koła i przeguby homokinetyczne w ramach tej samej grupy, pracuje nad nowym projektem montażu koła, jego smarowaniem i uszczelnianiem. Coraz bardziej niezawodne i ekologiczne produkty odpowiadające europejskim i światowym normom, mają za zadanie redukcję oddziaływania pojazdów na środowisko.
Uznany dostawca elementów zawieszenia i przeniesienia napędu koła stara się ponownie zdefiniować zakres współpracy gniazd łożyskowania z elementami resorującymi, w celu zapewnienia optymalnego ich funkcjonowania. Decydując się na wprowadzenie komponentu aluminiowego, firma NTN-SNR stara się sprostać zarówno wymogom związanym z ekologią jak i tym dotyczącym kosztów, jednocześnie poprawiając mechaniczną wydajność części.
W szerszej perspektywie, chcąc stać się bardziej przyjazną dla środowiska, firma NTN-SNR rewiduje swoje procesy technologiczne, dając gwarancję, że również one są ekologiczne. 99% odpadów jest przetwarzanych w fabrykach przy zastosowaniu metod badań nieniszczących, opartych np. na produktach wodnych.
ROWER ELEKTRYCZNY
Wyposażony w łożyska i czujniki zbliżone do samochodowych, silnik roweru elektrycznego jest złożony i wymaga niezawodnych i wydajnych części oraz urządzeń precyzyjnych.
Do optymalizacji pracy silnika roweru elektrycznego firma NTN-SNR oferuje obecnie swoją technologię pomiaru kąta o wysokiej rozdzielczości wykorzystywaną w czujnikach LIDAR w niektórych pojazdach.
2. Elektryfikacja
Świadoma dynamicznie rozwijających się rynków elektrycznych i hybrydowych, jak i ograniczeń związanych z silnikami elektrycznymi i współpracującymi z nimi reduktorami, firma NTN-SNR rozwija łożyska o wysokiej wydajności, dostosowane do pracujących na bardzo wysokich obrotach silników, mając na względzie kwestie izolacji elektrycznej.
Firma NTN-SNR pracuje jednocześnie nad zróżnicowaniem urządzeń pokładowych oraz nad budową coraz bardziej kompaktowych i wydajnych łożysk, pozwalających na pomiar prędkości i kąta, wymaganych w nowych silnikach. Materiały i obróbka powierzchniowa, mniej lub bardziej przewodzące smary, uszczelnienie oraz geometria łożyska to niektóre propozycje dla zoptymalizowanych i niezawodnych silników elektrycznych.
3. Automatyzacja
Pojazdy autonomiczne to element rynku przyszłości przemysłu motoryzacyjnego.
Ponieważ dane oraz telekomunikacja są kluczowe dla funkcjonowania tej technologii, firma NTN-SNR koncentruje się obecnie na wymogach mechatronicznych, a szczególnie na czujnikach kąta lub monitorowaniu. Utrzymanie predykcyjne proponowane przez NTN-SNR opiera się na wiedzy dotyczącej technologii ASB i szczegółowych algorytmach.
CYFRYZACJA: Monitorowanie
Jak we wszystkich innych dziedzinach cyfryzacja od wielu lat ułatwia życie codzienne i ma wpływ na sektor motoryzacyjny.
Firma NTN-SNR opracowuje obecnie koncepcję monitorowania, pozwalającego wykryć wadliwe łożyska. Ułatwi to konserwację pojazdu lub maszyny.
KLUCZOWE LICZBY:
Créa’Lab – wewnętrzna struktura służąca uczestniczącej innowacyjności, zainicjowana przez firmę NTN-SNR, która ma na celu przyspieszyć innowacje, wspierając pracowników w rozwijaniu ich kreatywności i realizacji swoich pomysłów.
Firma NTN-SNR buduje sieć interakcji skupiającą swoich pracowników, partnerskie firmy, laboratoria publiczne i prywatne, a także start-up’y. Créa’Lab jest oparta na tej sieci, mającej za zadanie wzbogacać i przyspieszać dojrzewanie pomysłów.
Do każdego projektu zapraszani są przedstawiciele różnych dziedzin, którzy dyskutują i dostarczają rzeczowych i oryginalnych odpowiedzi na zadany temat przez pryzmat techniki, praktyki i handlu.
Dzięki otrzymanemu wewnętrznie wsparciu finansowemu i narzędziom, twórcy mogą w krótkim czasie tworzyć modele proponowanych rozwiązań przy wsparciu Créa’Lab i zatwierdzać słuszność koncepcji podczas pokazu. Po zgłoszeniu wniosku przez klienta, jest on zapraszany do udziału w prezentacji słuszności koncepcji i zatwierdzaniu projektu, co gwarantuje wybór najbardziej odpowiedniego rozwiązania.
Créa’Lab powstała z chęci utrzymania szybkiego rytmu. Nie więcej niż 3 miesiące powinny upłynąć od powstania pomysłu do pierwszego testu słuszności koncepcji. Tuż po jego zatwierdzeniu, projekt podlega analizie po to, żeby uzyskać pewność co do jego zgodności z normami rynku.
Kilka produktów przeznaczonych na rynek motoryzacyjny już ujrzało światło dzienne. Créa’Lab wspierała twórców nowej rodziny łożysk wymyślonych po to, by poprawić szczelność, przy jednoczesnej redukcji tarcia, ograniczającej emisję CO2: niski moment obrotowy i uszczelnienie o dużej średnicy. Zajęto się także innymi, bardziej strategicznymi kwestiami, takimi jak np. krótkoterminowe perspektywy po okresie epidemii Covid-19, mające ułatwić analizę COMEXu. Grupa robocza złożona z pracowników działów Procesu Produkcji, Produktu, Zastosowań Produktu, Gamy Produktów i Innowacji a także innych dywizji grupy zastanawiała się nad poprawą precyzji oraz wydajności ostatnich generacji łożyska koła.
Zapoczątkowana w 2018 r. przy jednym warsztacie organizowanym raz na miesiąc, Créa’Lab odniosła prawdziwy sukces. Oprócz otwarcia przestrzeni fizycznej całkowicie poświęconej kreatywności na terenie firmy NTN-SNR w Górnej Sabaudii, liczba warsztatów poświęconych kreatywności podwoiła się między 2019 r. a 2020 r.
Artykuł sponsorowany przez NTN-SNR