NTN-SNR opracowuje łożysko koła nowej generacji | MOTOFAKTOR

NTN-SNR opracowuje łożysko koła nowej generacji

Firma NTN-SNR rozwija obecnie projekt nowego, kompaktowego zespołu łożyska koła z przegubem homokinetycznym.

Zrozumienie technicznych wyzwań związanych z tym, jak szerokość łożyska wpływa na pracę pojazdu, było kluczowym elementem sukcesu tego projektu. Będące prawdziwym przełomem technologicznym, nowo zaprojektowane łożysko koła powstało w wyniku bliskiej współpracy pomiędzy różnymi zespołami wewnątrz grupy NTN-SNR. Dzięki temu w oparciu o swoją wiedzę producent części zmodyfikował powierzchnię styku pomiędzy łożyskiem i zwykle niedostępnym przegubem homokinetycznym. Zastosowane przez NTN-SNR rozwiązania gwarantować mają, że zarówno trwałość oraz sztywność łożyska spełniają oczekiwania producentów samochodów.

 

Firma NTN-SNR, która od lat pracuje nad optymalizacją kąta skrętu koła pojazdów, jest świadoma wyzwań dotyczących kompaktowości osiowej w podzespole pomiędzy łożyskiem koła a przegubem homokinetycznym. Jednakże, długość półosi, wymuszona, między innymi, przez szerokość układu napędowego, jest również decydującym czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na promień skrętu kół.

 

Wobec architektonicznej rewolucji pojazdów, zwłaszcza elektrycznych, producent postawił sobie ambitny cel zredukowania szerokości łożyska koła o 40 mm. Znacząco optymalizując kompaktowość osiową, aby poprawić kąt skrętu w nowych pojazdach. Firma NTN-SNR proponuje swoim klientom więcej miejsca w układach napędowych pojazdów, jednocześnie osiągając technologiczną przewagę nad konkurencją.

 

Zainicjowany w 2016 roku projekt miał na celu poprawę kompaktowości osiowej i objął kilka działów firmy.

 

Badania te dały początek dwóm nowym modelom łożyska koła z podzespołem przeniesienia napędu. W pierwszym z nich otrzymujemy kompaktowość osiową wynoszącą 35 mm, co odpowiada dodatkowym 3 stopniom kąta skrętu koła. Ukończony pod koniec 2020 roku prototyp jest testowany od stycznia 2021 r. Prezentacja niniejszej innowacji dla potencjalnych klientów, jest zaplanowana na lato 2021 r. Ponadto, innowacja zostanie zaprezentowana w czerwcu, podczas Automotive TechDAYS, międzynarodowego dnia grupy przemysłu motoryzacyjnego i transportowego.

 

Nowe łożysko przeznaczone jest do pojazdów elektrycznych i mniejszych aut typu „compact”. Wielu producentów wyposaża elektryczne modele pojazdów w układ napędowy, którego szerokość znacznie ogranicza możliwości skrętu kół. Zastosowanie go w małych samochodach miejskich, bez względu na rodzaj silnika – spalinowy czy elektryczny – umożliwia uzyskanie bardzo małego promienia skrętu, co jest zdecydowaną zaletą z punktu widzenia zwrotności.

 

Dzięki temu nowemu łożysku, sporządzono i zarejestrowano patenty dotyczące reguł projektowania i modelowania, a także jego uszczelnienia. Średnica łożyska zastosowanego w tym innowacyjnym rozwiązaniu jest większa od tej w dotychczasowo stosowanych łożyskach. Dzięki zastosowaniu uszczelnienia łożyska zamontowanego na przegubie o zdecydowanie większym rozmiarze niż standardowy simmering, możemy zastosować wielowpust o większej  średnicy, ale krótszy.

 

Podczas pracy rozszerzalność cieplna wielowpustu, będzie kompensowana większą średnicą uszczelnienia, a ponadto uzyskamy możliwość wychylenia półosi pod większym kątem w stosunku do obudowy przegubu, zmniejszając promień skrętu samochodu. Aby ograniczyć ryzyko zwiększenia momentu tarcia, zostały stworzone nowe modele dopasowania elementów.

 

Źródło: NTN-SNR

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).