Podczas gdy amortyzatory i kolumny zużywają się stopniowo, pojazd może sygnalizować, że coś jest nie tak. Zużyte amortyzatory i kolumny mogą mieć szkodliwy wpływ na układ kierowniczy, hamowanie i stabilność pojazdu. Jeśli pojazd wykazuje którykolwiek z tych objawów, należy umówić się z serwisem na kontrolę trójkąta bezpieczeństwa – Safety Triangle – układu zawieszenia.
- Nurkowanie przodu samochodu podczas hamowania – czy podczas hamowania masz wrażenie, że przód samochodu szybko opada w kierunku ziemi? Nazywa się to nurkowaniem i może wskazywać na zużyte amortyzatory i kolumny. Jest to niebezpieczne zjawisko, ponieważ może spowodować wydłużenie drogi hamowania.
- Podskakiwanie – nadmierne podskakiwanie na wybojach może być sygnałem, że amortyzatory i kolumny zawieszenia nie działają skutecznie. Twój pojazd powinien osiadać po przejechaniu wybojów i nie powinien dalej podskakiwać. Zużyte amortyzatory i kolumny nie są w stanie skutecznie amortyzować nierówności na drodze i tłumić wstrząsów.
- Samochód kołysze lub przechyla się podczas pokonywania zakrętów – odczucie, że samochód kołysze lub przechyla się podczas wykonywania zakrętu jest nie tylko irytujące, ale także nieprzyjemne, ponieważ możesz poczuć, że nie masz kontroli nad swoim samochodem. W miarę zużywania się amortyzatorów, mogą one stracić zdolność do kontrolowania tempa przenoszenia ciężaru podczas pokonywania zakrętów. Może to również skutkować zwiększonym nakładem pracy układu kierowniczego przy pokonywaniu zakrętów.
- Nierównomierne zużycie opon – gdy amortyzatory i kolumny pojazdu są zużyte, samochód może podskakiwać, powodując zmniejszenie siły trzymania na drodze. To podskakiwanie może również powodować przyspieszone zużycie opon, w tym odrywanie się kawałków gumy.
- Przysiadanie tyłu samochodu podczas przyspieszania – prawidłowo działające amortyzatory i kolumny stabilizują ruch zawieszenia podczas przyspieszania. Gdy amortyzatory i kolumny są zużyte, tył samochodu może przysiadać przy przyspieszaniu. Pęd pojazdu jest przenoszony na tył, co powoduje podnoszenie przedniej części pojazdu, co jest czynnikiem wpływającym na dyskomfort pasażerów i niepotrzebnie zwiększa obciążenie tylnych elementów zawieszenia.
- Wibracje na kierownicy – naturalne jest, że podczas jazdy po wyboistej drodze można doświadczyć nieco wibracji na kierownicy. Jeśli doświadczysz podobnych wibracji na gładkiej drodze, może to sygnalizować zużycie amortyzatora, kolumny lub stabilizatora układu kierowniczego.
- Nietypowe odgłosy – kiedy amortyzatory i kolumny są zużyte, możesz usłyszeć pukanie lub stukanie. Ten dźwięk jest spowodowany kontaktem metalu z metalem, gdy amortyzator lub kolumna dobija do końca zakresu przy pokonywaniu nierówności. Ponadto te odgłosy mogą być przyczyną zużycia elementów mocujących amortyzatory lub kolumny.
- Wyciek płynu na zewnątrz amortyzatorów/kolumn – jeśli zauważysz nadmierny wyciek płynu hydraulicznego z amortyzatorów lub kolumn, może to być oznaką ich zużycia. Jeśli uszczelki zawodzą, to płyn niezbędny do prawidłowego funkcjonowania amortyzatorów i kolumn wydostaje się na zewnątrz.
Dowiedz się więcej o amortyzatorach MONROE, ZNAJDŹ ODPOWIEDNIĄ CZĘŚĆ SAMOCHODOWĄ lub ZNAJDŹ JUŻ DZIŚ NAJBLIŻSZY WARSZTAT naprawczy.
Zawartość tego artykułu jest przeznaczona wyłącznie do celów informacyjnych i nie należy jej używać w zastępstwie profesjonalnej porady certyfikowanego warsztatu. W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z opisanymi zagadnieniami zachęcamy do skorzystania z porady profesjonalnego serwisu naprawczego. W żadnym wypadku nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody spowodowane postępowaniem zgodnie z zawartością strony.
Źródło: Tenneco