Obowiązkowe wyposażenie nowych aut po zmianach | MOTOFAKTOR

Obowiązkowe wyposażenie nowych aut po zmianach

W życie weszło już nowe unijne rozporządzenie GSR, które nakłada na producentów pojazdów wyposażenie ich w nowe formy systemów bezpieczeństwa. To łącznie 5 rozwiązań.

Postanowienia GSR dotyczące wszystkich nowych modeli pojazdów osobowych, dostawczych oraz ciężarowych, które uzyskały homologację po 6 lipca 2022 r. i są sprzedawane na terenie Unii Europejskiej, zostały zaprezentowane w 2018 roku, a państwa członkowskie zaakceptowały je w 2019 roku. Od tego czasu producenci samochodów starali się dostosować do tych wymogów. Od 6 lipca 2022 r. mieli możliwość sprzedaży samochodów, które uzyskały homologację przed tą datą i nie spełniały określonych wymogów GSR. Zgodnie z regulacjami, od 7 lipca 2024 r. wszystkie nowe pojazdy, które będą sprzedawane i rejestrowane po raz pierwszy, muszą już w pełni odpowiadać nowym normom.

Od tego momentu

każdy nowy pojazd sprzedawany w krajach Unii Europejskiej musi być wyposażony w następujące systemy bezpieczeństwa:

  • ADDW – Advanced Driver Distraction Warning, który ma za zadanie monitorować ewentualne zmęczenie lub rozproszenie kierowcy i ostrzegać go o zagrożeniu. Podstawą działania systemu jest kamera obserwująca jadącego i analizująca ruchy gałek ocznych kierowcy. Jeśli wzrok kierowcy zatrzyma się poniżej deski rozdzielczej, co może oznaczać korzystanie ze smartfonu, najpóźniej po 6 sekundach system zareaguje, aby dać znak kierowcy, że postępuje niewłaściwie. Reakcja pojawi się po 3 sekundach, jeśli pojazd przemieszcza się z prędkością większą niż 50 km/h.
  • ISA – Intelligent Speed Assist, czyli inteligentny asystent prędkości, monitorujący znaki drogowe i dostosowujący ją do znaków, oraz ostrzegający kierowcę o każdym przekroczeniu dozwolonej prędkości.
  • AEB – Autonomous Emergency Braking, system automatycznego hamowania awaryjnego, który w przypadku wykrycia przeszkody uruchomi proces hamowania, zanim zdąży zrobić to kierowca.
  • REIS – Reversing Information System, czyli rozwiązania pozwalające na monitorowanie tego co się dzieje za samochodem, np. czujniki parkowania, kamera cofania.
  • EDR – Event Data Recorder, czyli rejestrator danych podczas zdarzenia drogowego tzw. „czarna skrzynka”. EDR ma rejestrować dane samochodu podczas zdarzenia drogowego, aby później można było łatwiej poznać przyczyny zdarzenia drogowego. Zapisane zostaną najważniejsze parametry pochodzące z czujników i komputera ECU pojazdu, takie jak:
    • prędkość pojazdu, stopień otwarcia przepustnicy i prędkość obrotowa silnika,
    • użycie hamulca (ciśnienie w układzie hamulcowym), ruchy kierownicą, stan pasów bezpieczeństwa (zapięte / niezapięte),
    • włączenie się układu ABS, działanie systemu stabilizacji toru jazdy czy aktywacja poduszek powietrznych,
    • stan kontrolki systemu pomiaru ciśnienia powietrza w oponach i działanie tempomatu,
    • stan aktywnych systemów wspomagania kierowcy.

Powyższe informacje są archiwizowane, jednak nie w sposób ciągły podczas podróży. Aktywacja rejestratora następuje jedynie w przypadku zdarzenia drogowego. Zapisuje on sekwencję działań kierowcy na 5 sekund przed kolizją z przeszkodą. Zgromadzone dane dotyczące stanu pojazdu oraz jego układów umożliwią ustalenie przyczyny incydentu. Dodatkowo, materiały te będą przekazane odpowiednim organom odpowiedzialnym za analizę wypadków i doskonalenie bezpieczeństwa na drogach.

Czarne skrzynki w autach – jak działają?

Od lipca tego roku wszystkie nowe samochody osobowe są zobowiązane do posiadania instalacji, która umożliwia montaż uniwersalnych urządzeń kontrolujących zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu, co jest konieczne do uruchomienia silnika.

Źródło: ITS

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).