Najnowsze badania przeprowadzone przez Emission Analytics pokazują, że podczas krótkich podróży samochodem system kontroli zanieczyszczeń nie jest w stanie osiągnąć pełnej sprawności. Zanim silnik się rozgrzeje – w ciągu pierwszych 5 minut jego pracy – poziom emisji tlenków azotu (NOx) w silnikach wysokoprężnych jest wyższy o 32 proc., a w silnikach benzynowych o 422 proc., w porównaniu do emisji przy rozgrzanym silniku [1].
Kierowcy i pasażerowie pojazdów również są narażeni na te podwyższone emisje, zwłaszcza jeśli filtr kabinowy jest zatkany i brudny – krótka przejażdżka autem do pobliskiego sklepu okazuje się więc o wiele bardziej szkodliwa dla zdrowia, niż mogłoby się wydawać.
Filtr kabinowy pomaga poprawić jakość powietrza, odfiltrowując szkodliwe cząsteczki znajdujące się w spalinach, dymie papierosowym i oparach paliwa przed ich przedostaniem się do wnętrza pojazdu – jak również zapobiega przedostawaniu się do układu klimatyzacji liści i innych zanieczyszczeń. Bez filtra kabinowego powietrze wewnątrz samochodu może być nawet 8 razy bardziej zanieczyszczone niż na zewnątrz, zwłaszcza podczas pierwszych kilku minut po uruchomieniu silnika.
W konstrukcji filtrów kabinowych Denso wykorzystano wysokiej jakości włókninę wzmocnioną dodatkową warstwą węgla aktywnego, który wchłania skraplane na jego powierzchni substancje gazowe i eliminuje nieprzyjemne i szkodliwe opary czy zapachy. Filtr kabinowy z węglem aktywnym jest niezwykle skuteczny – blokuje cząsteczki o średnicy nawet 1000 razy mniejszej niż ludzki włos i jest w stanie usunąć z powietrza o 25 proc. więcej szkodliwych zanieczyszczeń niż standardowe filtry kabinowe, które nie posiadają warstwy węgla aktywnego.
Nie tylko rodzaj filtra kabinowego jest jednak istotny – równie ważny jest jego stan. Starsze filtry, które są zatkane lub zabrudzone, mogą być pokryte pleśnią i zawierać bakterie, które powodują alergie i dyskomfort u pasażerów. Oprócz niewystarczającej filtracji powietrza, zablokowany filtr może również utrudnić odparowywanie szyb, ponieważ cząstki dłużej utrzymują się w powietrzu, a przepływ powietrza z wylotów wentylatora będzie mniejszy. Gorszy jakościowo filtr kabinowy stwarza również ryzyko uszkodzenia układu klimatyzacji pojazdu.
Praca, jaką wykonuje filtr kabinowy, jest imponująca. Jeśli założymy, że średni roczny przebieg pojazdu to 15 tys. km, to przy prędkości 60 km/h całkowity czas pracy filtra kabinowego wyniesie 250 godzin. Średni przepływ powietrza przez filtr kabinowy to około 300 m3/h, co oznacza, że w ciągu roku przefiltruje on 75 tys. m3 powietrza! Dlatego, aby filtr działał optymalnie, Denso zaleca jego wymianę co najmniej raz w roku lub po przejechaniu 10 000-15 000 km.
[1] Emission Analytics research, May 2018 (https://www.emissionsanalytics.com/news/can-driving-styles-prove-the-smarter-route-to-better-fuel-economy-and-emissions-lr5c2)