Od sierpnia nowe tachografy przy transporcie międzynarodowym | MOTOFAKTOR

Od sierpnia nowe tachografy przy transporcie międzynarodowym

Zgodnie Europejskim Pakietem Mobilności od 21 sierpnia br. wszystkie nowo rejestrowane ciężarówki powyżej 3,5 t powinny być wyposażone w inteligentny tachograf II generacji.

 

Najnowsze regulacje prawne zostały zawarte w Europejskim Pakiecie Mobilności, ogłoszonym przez Parlament Europejski w lipcu 2020 roku. Według przepisów obejmujących Pakiet Mobilności, wszystkie nowo rejestrowane ciężarówki powyżej 3,5 tony – a od 2026 r. 2,5 tony – od 21 sierpnia 2023 roku powinny być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji (Gen2), taki jak chociażby DTCO 4.1.

 

Tachografy nowej generacji mają gwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa danych. Zostały wyposażone w technologię GalileoOS-NMA (Open Service Navigation Message Authentication), która ma zapewniać ochronę kryptograficzną komunikatów nawigacyjnych przed potencjalnymi cyberatakami.

 

Co istotne, urządzenia mają wykryć i automatycznie zapisać informację o przekroczeniu granicy przez pojazd. Obowiązek wprowadzania do tachografu kodu kraju państwa, do którego wjeżdża kierowca, obowiązuje już od 2 lutego 2022 roku. Ułatwić ma to określenie należnej płacy sektorowej uzależnionej od konkretnego przewozu i efektywne rozliczenie z kierowcą.

 

Nowe tachografy zostaną też wyposażone w większą pamięć, co z kolei ma umożliwić zapisywanie większej ilości danych i kontrolowanie dłuższych okresów pracy kierowcy. Urządzenia mają mieć także funkcję rejestracji załadunku i rozładunku, wraz z przypisaną im lokalizacją. Nowoczesny interfejs ITS ma łączyć się przez Bluetooth z zewnętrznymi systemami transportowymi, a dzięki antenom DSRC nowe tachografy mają zwiększyć możliwości w zakresie przeprowadzania zdalnej kontroli.

 

Z obowiązkiem wprowadzenia nowych tachografów w ramach Europejskiego Pakietu Mobilności związane są cztery kluczowe daty. Warto je zapamiętać:

 

  • 20 sierpnia 2023 roku – obowiązek montażu tachografów Gen2 w nowo rejestrowanych pojazdach ciężarowych,
  • 31 grudnia 2024 roku – obowiązek wymiany tachografów analogowych lub cyfrowych starszego typu,
  • 20 sierpnia 2025 roku – obowiązek wymiany tachografów inteligentnych pierwszej generacji na tachografy Gen2,
  • 1 lipca 2026 roku – obowiązek posiadania tachografów Gen2 w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 tony.

 

Obecnie nie ma planów wprowadzenia obowiązku wymiany tachografów w transporcie krajowym. Zmiany dotyczą transportu międzynarodowego. Wymiana jednego tachografu to koszt przynajmniej kilku tysięcy złotych.

 

Źródło: EFL

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).