Najnowsze regulacje prawne zostały zawarte w Europejskim Pakiecie Mobilności, ogłoszonym przez Parlament Europejski w lipcu 2020 roku. Według przepisów obejmujących Pakiet Mobilności, wszystkie nowo rejestrowane ciężarówki powyżej 3,5 tony – a od 2026 r. 2,5 tony – od 21 sierpnia 2023 roku powinny być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji (Gen2), taki jak chociażby DTCO 4.1.
Tachografy nowej generacji mają gwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa danych. Zostały wyposażone w technologię Galileo – OS-NMA (Open Service Navigation Message Authentication), która ma zapewniać ochronę kryptograficzną komunikatów nawigacyjnych przed potencjalnymi cyberatakami.
Co istotne, urządzenia mają wykryć i automatycznie zapisać informację o przekroczeniu granicy przez pojazd. Obowiązek wprowadzania do tachografu kodu kraju państwa, do którego wjeżdża kierowca, obowiązuje już od 2 lutego 2022 roku. Ułatwić ma to określenie należnej płacy sektorowej uzależnionej od konkretnego przewozu i efektywne rozliczenie z kierowcą.
Nowe tachografy zostaną też wyposażone w większą pamięć, co z kolei ma umożliwić zapisywanie większej ilości danych i kontrolowanie dłuższych okresów pracy kierowcy. Urządzenia mają mieć także funkcję rejestracji załadunku i rozładunku, wraz z przypisaną im lokalizacją. Nowoczesny interfejs ITS ma łączyć się przez Bluetooth z zewnętrznymi systemami transportowymi, a dzięki antenom DSRC nowe tachografy mają zwiększyć możliwości w zakresie przeprowadzania zdalnej kontroli.
Z obowiązkiem wprowadzenia nowych tachografów w ramach Europejskiego Pakietu Mobilności związane są cztery kluczowe daty. Warto je zapamiętać:
Obecnie nie ma planów wprowadzenia obowiązku wymiany tachografów w transporcie krajowym. Zmiany dotyczą transportu międzynarodowego. Wymiana jednego tachografu to koszt przynajmniej kilku tysięcy złotych.
Źródło: EFL