Od stycznia na trasie, czyli co nowego w CEPiKu | MOTOFAKTOR

Od stycznia na trasie, czyli co nowego w CEPiKu

Volkswageny, Mercusy i Solarisy – to najpopularniejsze, a nawet jedyne w swojej kategorii, marki samochodów, autobusów i trolejbusów, które od stycznia do lipca 2019 zarejestrowano w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Co jeszcze kryje jedna z najpopularniejszych baz danych?
26/08/2019

 

Ministerstwo Cyfryzacji przeanalizowało wszystkie pojazdy zgłoszone do bazy CEPiK od stycznia do lipca 2019 roku, pomijając te z tablicami tymczasowymi. Wzięto więc pod uwagę tablice zwyczajne, indywidualne, dyplomatyczne i zabytkowe. Dodatkowo z tej grupy wyeliminowano wyrejestrowane egzemplarze lub te, którym skończył się termin rejestracji. W ten sposób w zestawieniu znalazły się pojazdy nowe – kupione w Polsce, i te sprowadzone do kraju, a wcześniej zarejestrowane w innym państwie. Łącznie to nieco ponad milion aut, przyczep, naczep itp.

 

Prawie 75 proc. zarejestrowanych do lipca tego roku pojazdów to samochody osobowe, 8 proc. stanowią ciężarówki, dalej (5 proc.) motocykle, lekkie przyczepy i ciągniki samochodowe. Najpopularniejszą marką rejestrowaną w tym okresie był Volkswagen – prawie 90 tys. pojazdów, za nim Opel – ponad 73 tys. i Ford – prawie 60 tys. Za podium znalazły się Renault – nieco ponad 54 tys. i Toyota – 52,6 tys.

 

Autobusy i trolejbusy

 

Do lipca 2019 zarejestrowano nieco ponad 2700 autobusów i 24 trolejbusy. Ponad tysiąc autobusów to pojazdy wyprodukowane w 2019 roku, 279 zjechało z fabrycznych linii rok wcześniej.

 

Wśród pojazdów tegorocznej produkcji, najczęściej rejestrowano markę Mercus – 207 razy. Według danych z CEPiK to jedne z najczęściej rejestrowanych autobusów w klasie mini.

 

Na drugim miejscu znalazły się produkowane w Bolechowie pod Poznaniem Solarisy – dokładnie 173 sztuki. Na podium znalazły się również autobusy Mercedes-Benz (152).

 

Do CEPiK od stycznia do lipca 2019 zgłoszono też 24 trolejbusy. Połowa powstała w 2019 roku, druga część w 2018 – wszystkie to Solarisy. Najstarszy autobus zarejestrowany w tym czasie powstał w 1988 roku, a do Polski trafił z Niemiec.

 

Z Zachodu

 

Skoro mowa o tym, skąd sprowadzamy autobusy, to warto sprawdzić, jak wygląda to w odniesieniu do wszystkich pojazdów. Niespodzianki nie ma – oczywiście najwięcej, bo ponad 330 tysięcy zgłoszeń to pojazdy z Niemiec. Na drugim miejscu w rankingu krajów, z których ściągamy auta, znalazła się Francja – ponad 68 tys., a później Belgia – ponad 40 tys., Holandia – niemal 30 tys. i Włochy – prawie 25 tys.

 

Okazuje się, że u naszych zachodnich sąsiadów kupowaliśmy głównie auta napędzane benzyną – prawie 190 tysięcy sztuk. Za to z Francji w lipcu przyjeżdżały głównie pojazdy, którym do baku wlewa się olej napędowy – ponad 48 tys. sztuk. U Francuzów kupiliśmy więcej pojazdów elektrycznych niż u Niemców – odpowiednio 102 i 60 sztuk. Ogółem w lipcu pojazdów zasilanych energią elektryczną (z zadeklarowanym napędem elektrycznym jako głównym) wprowadzono do CEPiK 431.

 

Najwięcej aut, autobusów, przyczep i innych maszyn zarejestrowano w Warszawie – ponad 93 tysiące sztuk. O drugie miejsce walczyli kierowcy z Krakowa i Poznania – ci pierwsi z liczbą 26941 pokonali Poznaniaków o 269 sztuk.

 

Starzy na niby

 

Kolejny raz okazało się, że jakość sprawdzanych danych zależy od tego, jak są wprowadzane. Ciekawostką znalezioną w systemie był fakt, że najstarsze zarejestrowane auta to dwa pojazdy z 1900 roku… Ale w rzeczywistości to Ursus C360, który był produkowany w latach 1976-1994 i 2015-2017 i Volkswagen, prawdopodobnie Golf V Variant. Czyli? Pomyłka urzędnika.

 

Prawdziwym oldtimerem i prawdopodobnie najstarszym autem zarejestrowanym w bazie CEPiK od stycznia do lipca 2019 okazał się Chevrolet serii H z 1915 roku, model H-4 Baby Grand.

 

Skoro mowa o wiekowych pojazdach, to tablice z oznaczeniem „zabytkowe” otrzymało ponad 1200 maszyn. Indywidualne, czyli te spersonalizowane, odebrało prawie 3 tysiące kierowców. Sto „blach” trafiło za to na pojazdy dyplomatyczne.

 

Dla kogo jest CEPiK?

 

Z bazy CEPiK korzystać mogą wszyscy kierowcy, nie tylko rejestrując swój pojazd w urzędzie. Dzięki niej – przez Internet – można np. sprawdzić, czy pojazd, który chcemy kupić ma ważne badania techniczne i czy w przeszłości nie był kradziony.

 

Wystarczy wejść na stronę www.HistoriaPojazdu.gov.pl. Również online można sprawdzić autobus, którym będziemy wracać z wakacji – tutaj z pomocą przychodzi nasze e-usługa Bezpieczny Autobus.

 

Jest też coś dla posiadaczy smartfonów z Androidem. – W aplikacji mObywatel kierowcy znajdą zakładkę mPojazd. To elektroniczne odwzorowanie danych z dowodu rejestracyjnego pojazdu i polisy OC. I choć od października ubiegłego roku nie trzeba wozić ze sobą wspomnianych dokumentów, to warto mieć przy sobie aplikację, w której dane potwierdzone są certyfikatem wydanym przez Ministerstwo Cyfryzacji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

 

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).