Od teraz bez karty pojazdu i nalepki na szybę | MOTOFAKTOR

Od teraz bez karty pojazdu i nalepki na szybę

Od 4 września 2022 r. wydawanie karty pojazdu i nalepki kontrolnej nie jest już konieczne, bo organy rejestrujące pojazdy oraz organy kontroli ruchu drogowego mają dostęp do CEP.

 

Taką możliwość wprowadziła opracowana przez Ministerstwo Infrastruktury i byłe Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Także właściciel, dzięki aplikacji mPojazd, może sprawdzić historię pojazdu on-line.

 

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od 4 września tego roku, to kolejny element ułatwień dla kierowców i właścicieli pojazdów. Dzięki tym zmianom sukcesywnie zmniejszają się też obciążenia finansowe, które każdy właściciel ponosi przy rejestracji pojazdu. Dotychczas wprowadziliśmy szereg ułatwień, które powodują m.in., że nie trzeba już wymieniać dowodu rejestracyjnego, kiedy skończy się miejsce na pieczątki z badania technicznego, nie ma konieczności wożenia ze sobą dokumentu prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego, a pojazd można zarejestrować w miejscu czasowego zamieszkania. Dodatkowo oszczędzimy, jeśli nie będziemy zmieniać po zakupie samochodu dotychczasowych tablic rejestracyjnych, a formalności związane z rejestracją nowego samochodu, motoroweru lub przyczepy załatwi za nas salon sprzedaży autoryzowany przez producenta – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Dzięki zmianie przepisów właściciele od 4 września br. oszczędzą podczas rejestracji samochodu osobowego, np. sprowadzonego z zagranicy, 94,5 zł (karta pojazdu – 75 zł, nalepka kontrolna – 18,5 zł, opłata ewidencyjna – 1 zł), a w przypadku rejestracji pojazdu wcześniej zarejestrowanego na terytorium Polski i bez zachowania dotychczasowych tablic rejestracyjnych – 19 zł (nalepka kontrolna – 18,50 zł, opłata ewidencyjna – 0,50 zł).

 

Koszt zarejestrowania od 4 września br. samochodu osobowego w ww. przypadkach wyniesie 161,50 zł (obecnie koszt zarejestrowania samochodu osobowego sprowadzonego z zagranicy to 256 zł, a koszt zarejestrowania samochodu osobowego wcześniej zarejestrowanego na terytorium RP bez zachowania dotychczasowych tablic – 180,5 zł).

Od 31 stycznia 2022 r. można zachować dotychczasowy numer rejestracyjny pojazdu

Zmiany wprowadzone 31 stycznia br. pozwalają na zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu. Dzięki pozostawieniu dotychczasowego numeru rejestracyjnego nie trzeba ponosić opłaty za nowe tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną. Opłata za najczęściej wydawane tablice samochodowe to 80 zł. W takim przypadku rejestrując samochód właściciele oszczędzają 99,50 zł (tablice rejestracyjne – 80 zł, nalepka kontrolna – 18,50 zł, opłata ewidencyjna – 1 zł), a w sytuacji, gdy jest miejsce na stosowną adnotację w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym i nie wydaje się pozwolenia czasowego oszczędzają 113,5 zł (dodatkowo 13,5 zł oraz 0,5 zł opłaty ewidencyjnej).

 

Koszt zarejestrowania od 31 stycznia br. samochodu osobowego przy zachowaniu tablic rejestracyjnych poprzedniego właściciela pojazdu wynosi 81 zł, a w przypadku, gdy nie wydaje się pozwolenia czasowego – 67 zł.

 

Zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu jest możliwe, jeżeli był on zarejestrowany na terytorium Polski oraz ma czytelne, utrzymane w należytym stanie tablice zgodne z obowiązującym wzorem. Możliwość zachowania tablic rejestracyjnych nie dotyczy tzw. czarnych tablic rejestracyjnych oraz białych z flagą PL.

Od 31 stycznia 2022 r. można wycofać czasowo z ruchu uszkodzony samochód osobowy

W przypadku konieczności naprawy samochodu (np. po wypadku) wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji można wycofać pojazd z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od daty poprzedniego wycofania z ruchu.

 

Przywrócenie do ruchu wiąże się z przeprowadzeniem dodatkowego badania technicznego pojazdu po naprawie. Ta zmiana pozwala właścicielowi naprawianego i czasowo wycofanego z użytku samochodu ograniczyć koszty ubezpieczenia pojazdu.

 

Do 31 stycznia 2022 r. czasowo można było wycofać z ruchu wyłącznie samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy.

 

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).