Przez ostatnie lata obserwujemy stały trend związany z konstrukcją silników: producenci samochodów poszukują mniejszych i bardziej oszczędnych jednostek napędowych. Ich zaletą jest ekonomiczność i niższa emisja zanieczyszczeń przy zachowaniu takich samych lub nawet lepszych osiągów. Tak zaawansowana konstrukcja silnika stanowi wyzwanie dla olejów ze względu na wysokie ciśnienie, które pojawia się w jego wnętrzu. W ciągu minuty części w silniku stykają się ze sobą ok. 32 000 razy, więc w ciągu godziny są miliony sytuacji, w których tarcie może wpływać na osiągi i długość okresu eksploatacji silnika. Aby sprostać takim ekstremalnym warunkom, olej musi stać się mocniejszy niż kiedykolwiek wcześniej.
Konsekwencją zmian wprowadzanych w konstrukcji silników jest zagadnienie zwiększonego tarcia, które pojawia się na mikrosekundy w silniku, gdy dostarcza on moc. Suma takich punktów styku może zmniejszyć moc silnika nawet o 10%. Dla miłośników jazdy samochodem oraz osób poszukujących wydajnych jednostek napędowych, taka redukcja mocy nie wchodzi w grę. Aby zwalczyć to tarcie, firma Castrol opracowała najmocniejszy i najbardziej zaawansowany olej silnikowy Castrol Edge z technologią Fluid Titanium.
Aby sprawdzić, jak dodatki uszlachetniające reagują w środkach smarnych przy maksymalnych ciśnieniach oraz jak olej zmienia swoją strukturę na poziomie molekularnym, firma Castrol przeprowadziła specjalne testy. Badania, w które zainwestowano wiele milionów funtów, oparte zostały na chemii wysokociśnieniowej oraz zasadach tribologii, czyli nauki o procesach zachodzących w ruchomym styku ciał stałych.
Do przeprowadzenia pierwszego badania wykorzystane zostało imadło, w którym wykorzystuje się najtwardszą znaną naturalną substancję – czyli diament! Olej poddano ściśnięciu, a następnie zbadano go za pomocą promieni rentgenowskich emitowanych przez elektrony poruszające się z prędkością bliską prędkości światła. Badanie dowiodło, że Castrol Edge z Fluid Titanium fizycznie zmienia swoją strukturę – staje się mocniejszy pod obciążeniem, tak aby zachować dystans pomiędzy metalowymi powierzchniami i zmniejszyć tarcie. Gdy ciśnienie spada, olej wraca do swojego stanu płynnego.
Kolejny test, opracowany we współpracy z Uniwersytetem Edynburskim, wykorzystywał synchrotron – pierwsze i jedyne tego rodzaju stanowisko testowe w branży olejowej. Badanie polegało na przenikaniu fal ultradźwiękowych z popychacza na krzywkę poprzez warstwę filmu olejowego. Większość z nich była odbijana, gdy olej był pod ciśnieniem. Wskazuje to na to, że olej zmienia stan z płynnego na stały zwiększając swoją wytrzymałość. Z testów wynika zatem jasno, że Castrol Edge z Fluid Titanium był mocniejszy w punktach styku w porównaniu z takim samym olejem, ale bez tej technologii.
Trzeci test polegał na zmierzeniu się oleju z tarciem między wirującą kulą a tarczą przy zmieniających się prędkościach, co sprawdza jego zdolność do redukcji tarcia. Badanie wskazało, że Castrol Edge z Fluid Titanium redukuje tarcie zmniejszające osiągi o 20% w porównaniu do tego samego oleju bez tej technologii.
Ostatni test zakładał analizę powierzchni elementów silnika. Z obrazów sił atomowych uzyskanych za pomocą mikroskopu wynikało, że Castrol Edge z technologią Fluid Titanium sprawia, iż powierzchnie tych elementów są znacznie gładsze.
Badania dowiodły, że struktura molekularna oleju Castrol Edge z Fluid Titanium zmienia się z płynu w tymczasową strukturę fizyczną odporną na ciśnienie, jakiemu poddawane są części silnika, a zwłaszcza wałek rozrządu. Po uwolnieniu ciśnienia, Castrol Edge powraca do stanu płynnego.
Taka właściwość oleju Castrol Edge z Fluid Titanium sprawia, że jest on niezawodny w każdych warunkach – modyfikuje swoje właściwości, by stać się mocniejszym pod obciążeniem oraz redukować nawet o 20% tarcie.
Wszystko to sprawia, że linia Castrol Edge z technologią Fluid Titanium wyraźnie przewyższa możliwości poprzednich linii środków smarnych, dzięki czemu kierowcy otrzymują produkt o znacznie lepszych parametrach.
Oleje Castrol Edge można nabyć w sklepach w trzech podstawowych wariantach: Castrol Edge, Castrol Edge Supercar i Castrol Edge Turbo Diesel.
Castrol Edge to najlepszy wybór dla kierowców, którzy chcą uzyskać maksymalną moc swojego nowoczesnego silnika, w przypadku którego konieczne jest zastosowanie olejów o najlepszych parametrach, zapewniających jednocześnie wysoki stopień ochrony. Występuje on w wersjach 0W-30, 0W-40, 5W-30 C3, 5W-30 LL, 5W-30 M oraz 5W-40.
Olej Castrol Edge Supercar został z kolei sprawdzony i przetestowany z wykorzystaniem najnowocześniejszych osiągnięć branży motoryzacyjnej i nadaje się do stosowania w pojazdach z silnikami o dużej mocy, przeznaczonych do codziennego ruchu drogowego. Jest najlepszym rozwiązaniem dla kierowców supersamochodów i samochodów sportowych oraz kierowców biorących udział w wyścigach, którzy chcą wycisnąć maksimum ze swoich silników. Te silniki stale pracują pod wysokim ciśnieniem, dlatego wymagają oleju, który zapewni im wyjątkową ochronę i moc. Olej ten występuje w wersjach A 0W-20, 5W-50 oraz 10W-60.
Ostatni wariant oleju – Castrol Edge Turbo Diesel – przeznaczony jest dla kierowców, którzy chcą wykorzystać pełnię możliwości swojego nowoczesnego pojazdu z silnikiem Diesla, w przypadku którego konieczne jest zastosowanie olejów o najlepszych parametrach, zapewniających jednocześnie wysoki stopień ochrony. Jest on dostępny w wersji 5W-40.
Aby podkreślić istotę technologii Fluid Titanium firma Castrol wprowadziła zmiany na opakowaniach oleju. Będzie na nich prezentowany olej — który ma symbolizować płynną technologię oraz pokazywać energię i dynamikę „oleju w akcji” oraz metal, który stanowi metaforę silnika. Na etykiecie będzie widoczna również informacja o technologii Fluid Titanium.
Firma Castrol znana jest z innowacyjności i niezwykłych osiągnięć dzięki czemu olej Castrol Edge stał się preferowanym olejem dla wiodących na świecie producentów samochodów. Dzięki partnerskiej współpracy firma ta zapewnia najwyższe osiągi milionom kierowców na całym świecie. Castrol nie tylko współpracuje z producentami najlepszych samochodów, ale także testuje swoje oleje na torach wyścigowych wraz z partnerami w sportach motorowych.
Nie ma lepszej metody sprawdzenia oleju niż użycie go w samochodzie sportowym testowanym w ekstremalnych warunkach. To właśnie dlatego oleje Castrol mogą się pochwalić sukcesami w wyścigach Formuły 1, rajdach WRC, wyścigach długodystansowych WEC, serii MotoGP i wielu innych.
Zaangażowanie Castrol zarówno w długotrwałe i kosztowne badania jak i testowanie olejów w sportach motorowych sprzyja ciągłemu unowocześnianiu środków smarnych. Korzyści, jakie przynosi stosowanie najwyższej linii w pełni syntetycznych olejów Castrol Edge z technologią Fluid Titanium, stanowią dowód na to, że takie podejście jest niezbędne, aby dostarczać produkty o najlepszych możliwych parametrach.
Źródło: Castrol