Odwiedziliśmy fabrykę marki Philips w Aachen | MOTOFAKTOR

Odwiedziliśmy fabrykę marki Philips w Aachen

W zakładzie w Aachen, który mieliśmy okazję zwiedzić, wytwarzane są żarówki marki Philips należącej do firmy Lumileds.

W ciągu roku firma Lumileds, do której należy marka Philips, wytwarza ponad 500 mln najwyższej jakości produktów. używając w produkcji najlepszych surowców, m.in. takich jak wysokiej jakości szkło kwarcowe (ponad 1000 ton rocznie), które ma świetne właściwości optyczne i termiczne. Dla poprawy jakości produktu i zwiększenia bezpieczeństwa klientów wszystkie z 213 zaawansowanych typów żarówek są testowane na każdym etapie produkcji zgodnie z najwyższymi specyfikacjami. My odwiedziliśmy fabrykę w Aachen, gdzie produkuje się halogenowe i ksenonowe żarówki samochodowe marki Philips. Zwiedzając dwie linie produkcyjne prześledziliśmy krok po kroku jak powstają produkty, które można spotkać w co trzecim samochodzie na świecie i co drugim w Europie.

Fabryka firmy Lumileds w Aachen - to tu powstaje oświetlenie samochodowe marki Philips

Wewnętrzna część żarówki halogenowej to pierwszy etap tworzenia nowego produktu – rozpoczyna się od montażu żarnika i umieszczenia go w szklanej rurce.

Żarniki umieszczone w szklanych rurkach.

Tak przygotowaną szklaną rurkę wypełnia się gazem pod ciśnieniem 10 barów, co przedłuża żywotność żarówki. Szklaną rurkę spryskuje się następnie ciekłym azotem o temperaturze minus 200 stopni Celsjusza. W dolnej części rurkę zamyka się trzonem mocującym.

Na każdym etapie produkcji zarówno żarówek halogenowych, jak i ksenonowych odbywa się szczegółowa kontrola jakości.

Produkcja lamp ksenonowych odbywa się podobnie, choć sama technologia różni się od tej, z którą mamy do czynienia w lampach halogenowych.

Czym się różnią generacje oświetlenia?

Przegląd samochodowych źródeł światła.

Tradycyjne – w żarówkach tradycyjnych do wytworzenia światła stosuje się wolframowy żarnik.

Żarówki tradycyjne.

Ksenonowe – w lampach ksenonowych światło jest emitowane przez łuk elektryczny wytworzony między dwiema wolframowymi elektrodami (HID = High Intensity Discharge, czyli wyładowanie o dużym natężeniu).

Technologia ksenonowa.

Działanie lampy wyładowczej jest bardzo podobne do błyskawicy. Pomiędzy dwiema elektrodami powstaje łuk elektryczny, który emituje światło. Do powstania łuku elektrycznego dochodzi, ponieważ naładowane cząsteczki poruszają się i zderzają ze sobą.

 

Komora wyładowcza zawiera gaz ksenonowy i różne sole metali. Zapłonnik wysokonapięciowy umożliwia powstanie łuku elektrycznego. Gazem zapłonowym jest ksenon, od którego pochodzi popularna nazwa lampy. Po zapłonie sole metali przechodzą w stan ciekły, parują i wytwarzają wyraźne linie widma o różnych kolorach. Połączenie tych kolorów daje charakterystyczne białe światło ksenonowe. Różne serie lamp ksenonowych (Standard, VI, XV gen2, WHV gen2) zawierają różne rodzaje soli.

Lampy ksenonowe Philips

LED – dioda LED to źródło światła w postaci elektronicznego półprzewodnika, którego działanie opiera się na zasadzie elektroluminescencji.

 

Firma Lumileds ma długą historię produkcji diod LED na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego, elektroniki użytkowej i przemysłu oświetleniowego. Historia ta sięga jeszcze czasów, gdy firma była działem optoelektronicznym firmy Hewlett-Packard (HP):

  • 1967 – wprowadzenie pierwszej na świecie komercyjnej diody LED
  • 1972 – pierwsze na świecie wykorzystanie diody LED w produktach komercyjnych – pierwszym naukowym kalkulatorze kieszonkowym HP 35C
  • 2001 – pierwsza biała dioda LED o dużej mocy
  • 2007 – pierwsze samochodowe oświetlenie główne w całości z diod LED, z opcją świateł mijania i długich (Audi R8)

 

Firma Lumileds jest jednym z dwóch na świecie producentów źródeł światła LED o dużej mocy, który produkuje wszystkie jego elementy: od wytworzenia materiału półprzewodnika (EPI=epitaksja), przez produkcję chipa aż po jego obudowę. Proces obejmuje także projektowanie i produkcję na miejscu innowacyjnych materiałów fosforowych, które są kluczowe dla wydajności i długiego czasu eksploatacji białych diod LED.

Technologia LED.
Tak powstaje białe światło LED

Szkło kwarcowe - tajemnica wysokiej wydajności żarówki

Wysoka wydajność żarówki to parametr, którego od świateł samochodowych oczekują kierowcy i nad czym nieustannie pracują inżynierowie w Aachen.

Żarnik żarówki o wysokiej wydajności ma mniejsze wymiary, a jednocześnie jaśniej świeci. Ale im jaśniejszy i gorętszy żarnik, tym krótszy czas eksploatacji.

inżynier współpracujący z marką Philips - Jürgen Melzer

 

Jak zatem zrekompensować efekt krótszego czasu eksploatacji żarówki? Gaz wypełniający żarówkę wywiera duży wpływ na czas eksploatacji żarówek halogenowych. W samochodowych żarówkach halogenowych Philips zastosowano unikalne mieszanki gazów dla różnych typów żarówek. Te receptury obejmują gazy szlachetne, m.in. ksenon oraz mieszankę precyzyjnie dozowanych gazów halogenowych. A im wyższe ciśnienie gazów wewnątrz żarówki, tym dłuższy czas eksploatacji i tu z pomocą przychodzi właśnie szkło  kwarcowe umożliwiające zastosowanie takiego rozwiązania. To właśnie ze szkła kwarcowego produkowane są lampy samochodowe w Aachen.

 

Co jest takiego wyjątkowego w szkle kwarcowym? Przede wszystkim jest odporne na szok termiczny i ciśnienie. Szkło kwarcowe składa się z czystego dwutlenku krzemu (piasek kwarcowy). W porównaniu ze zwykłym szkłem twardym szkło kwarcowe ma niższą rozszerzalność termiczną (niższy współczynnik rozszerzalności termicznej) i znacznie wyższą temperaturę topnienia.

To właśnie dlatego szkło kwarcowe Philips ma wysoką odporność na wstrząs termiczny i ciśnienie. Dzięki temu ciśnienie gazów wewnątrz żarówki można zwiększyć do 15 barów znacznie poprawiając równowagę pomiędzy wydajnością i czasem eksploatacji bez ryzyka rozsadzenia żarówki.

inżynier współpracujący z marką Philips - Jürgen Melzer

 

Dodatkowo, szkło kwarcowe blokuje promieniowanie UV. Pochodzące z żarnika promienie UV mogą wywierać szkodliwy wpływ na plastikową osłonę reflektora. Aby zablokować światło UV, szkło kwarcowe Philips jest wzbogacone w dodatki innych molekuł.
Żarówki ze szkła kwarcowego blokującego promienie UV osiągają najlepszy wskaźnik pochłaniania UV w swojej klasie, zapewniając długi czas użytkowania reflektora samochodu.

 

Szkło kwarcowe wykorzystuje się m.in. do produkcji najnowszych żarówek halogenowych Philips X-tremeVision G-force (H1, H4 i H7), których główną cechą jest większa odporność na wibracje powstające podczas codziennej jazdy samochodem. Wywołują je nierówności drogi czy stan zawieszenia pojazdu, a także słabnąca stabilność mocowania żarówki w reflektorze. To między innymi te przyczyny przekładają się na mniejszą żywotność oświetlenia H7, na co stale narzekali kierowcy. W przypadku nowych żarówek Philips X-tremeVision G-force H4 i H7 inżynierowie wykorzystali wieloletnie doświadczenie marki Philips w segmencie produktów do pojazdów ciężarowych i opracowali konstrukcję odporną na wstrząsy i wibracje o gwarantowanej wartości do 10G.

 

Testy drogowe nowych żarówek marki Philips udowodniły ich ciągłe działanie do 450 godzin (H4, H7). Za uzyskanie w nich temperatury barwowej do 3500 K odpowiada specjalna technologia powlekania. Wysokiej jakości szkło kwarcowe zostało wypełnione mieszanką gazów szlachetnych pod ciśnieniem 13-stu barów. W efekcie poprawiono parametry świecenia, nawet do 130 procent w porównaniu do standardowego, uwarunkowanego prawem minimum, co przekłada się na lepszą widoczność w nocy i mniejsze zmęczenie wzroku kierowcy.

Laboratorium w Aachen - "teatr" światła i cieni

Przy fabryce Lumileds w Aachen działa laboratorium, w którym można się przekonać, jak duże różnice jakościowe występują między markowymi żarówkami samochodowymi, a produktami niższej klasy i jaki ma to wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Wyposażone w różnego rodzaju reflektory samochodowe laboratorium umożliwia wyświetlenie na ścianie wiązek światła różnej jakości żarówek, o różnej barwie światła oraz prezentację jak powinna wyglądać prawidłowa linia odcięcia.

Światło na drodze - prawidłowe parametry.
Preczyjna i wadliwa geometria.

Limileds na świecie

Firma Lumileds zatrudnia około 9 tys. osób w 30 krajach. Cztery fabryki produkują oświetlenie LED, a 7 innego typu lampy samochodowe. Na rynek motoryzacyjny trafiają żarówki m.in. z  fabryk w Niemczech, Polski, Chin, Francji i Holandii.  Produkcja na rynek aftermarketowy z Aachen jest wysyłana do Pabianic, gdzie żarówki są pakowane i dystrybuowane do klientów.

 

Firma jest liderem i pionierem w branży oświetlenia samochodowego od ponad 100 lat. Lumileds ma wyłączną licencję na używanie marek Philips i NARVA w zakresie oświetlenia motoryzacyjnego, akcesoriów oświetleniowych i akcesoriów samochodowych.

 

Oświetlenie samochodowe firmy Philips jest dziś wyborem największych producentów samochodów. Zakres produktów:

  • samochodowe żarówki halogenowe, ksenonowe i LED retrofit
  • profesjonalne lampy warsztatowe LED
  • akcesoria samochodowe

 

Produkty oferowane pod marką NARVA:

  • samochodowe żarówki halogenowe
  • ksenonowe żarówki samochodowe
  • LED retrofit

 

Zdjęcia i grafiki: Lumileds

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).