Pierwsza edycja Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Lakierników odbyła się podczas Poznań Motor Show 2015. Teraz wydarzenie zyskało jeszcze większy rozmach, a jego partnerem strategicznym była Wanda – marka produkowana przez AkzoNobel. Do tej pory Fundacja Cooperatio zorganizowała trzy edycje Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Lakierników. Wydarzenie pokazało, że warto dać szansę zaprezentowania się uczniom szkół samochodowych także o tej specjalności na najważniejszej imprezie motoryzacyjnej w Polsce – Poznań Motor Show. Dlatego nie dziwi fakt, że w kolejnej edycji posypały się zgłoszenia ze szkół na terenie całej Polski, dzięki czemu do finałowej rozgrywki stanęło 20 dwuosobowych zespołów uczniowskich. Za wzrostem liczby uczestników poszło rozbudowanie liczby konkurencji.
W tym roku przyszli lakiernicy ponownie mieli okazję zaprezentować swoje umiejętności i powalczyć o cenne nagrody Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Lakierników. Wydarzenie było tym bardziej prestiżowe, że zyskało nowego partnera strategicznego – Wandę – markę produkowaną przez AkzoNobel.
AkzoNobel to wiodący, globalny producent farb i lakierów oraz główny producent chemii specjalistycznej. Firma z siedzibą w Amsterdamie w Holandii zatrudnia blisko 50 tysięcy osób w około 80 krajach. Koncern AkzoNobel w Polsce działa od ponad 20 lat. Na lokalnym rynku oferuje takie produkty, jak: farby dekoracyjne oraz specjalistyczne produkty chemiczne (przemysłowe farby proszkowe, profesjonalne powłoki na drewno, lakiery oraz powłoki stosowane w przemyśle transportowym czy stoczniowym). Firma posiada zakład produkcyjny w Pilawie, rozbudowaną sieć dystrybutorów i mieszalni farb, dysponuje fachowym serwisem technicznym.
Także producent urządzeń niezbędnych w każdym warsztacie lakierniczym Anest Iwata wspierał uczestników Ogólnopolskich Mistrzostwach Młodych Lakierników. Misją Europejskiej Grupy Anest Iwata jest dostarczenie wszystkim użytkownikom pracującym w sektorze lakiernictwa przemysłowego urządzeń wspomagających ich pracę, stworzonych przy użyciu najwyższych technologii, a także stałe ich usprawnianie. Wśród szerokiej gamy produktów Anest Iwata można znaleźć liczne typy pistoletów natryskowych, pomp oraz akcesoriów. W zależności od ich parametrów, urządzenia te odpowiadają na potrzeby różnych gałęzi przemysłu i pozwalają nanosić inne materiały, a w konsekwencji są w stanie zaspokoić każdą potrzebę m.in. lakierników samochodowych.
Jednym z partnerów Mistrzostw była także marka Rupes, której oferta składa się z poszczególnych narzędzi oraz produktów polerskich, jak i gotowych zestawów. Rupes oferuje profesjonalne maszyny, a także różnej wielkości i grubości tarcze robocze, gąbki polerskie i futra. Oferuje także wysokiej jakości pasty, ułatwiające użytkownikowi proces polerowania każdego lakieru. Marka Rupes zasłynęła na całym świecie dzięki wysokiej jakości narzędziom elektrycznym, pneumatycznym, systemami odsysu pyłów oraz akcesoriom polerskim. Historia firmy sięga lat 40-tych XX wieku, kiedy to w 1947 roku rozpoczęła swoją działalność. Obecnie posiada cztery zakłady produkcyjne i rozbudowaną sieć dystrybucyjną. Oddziały firmy rozmieszczone są na całym świecie.
Przygotowaliśmy kilka konkurencji. Konkurencja, którą zaczynamy Mistrzostwa, to przygotowanie elementu do polerowania i polerowanie pod pomiar spectrofotometrem – sam pomiar to druga konkurencja. Trzecia konkurencja to przygotowanie koloru na wadze według zczytanego pomiaru ze spectrofotoemtru. Czwarta konkurencja to mierzenie szpachli na wadze po dodaniu utwardzacza, piąta to prezentacja każdego etapu naprawy poszczególnych elementów poczynając od przygotowania gradacji papieru pod dany proces plus odpowiedni skok maszynki, który będzie używany do tego procesu. Dodatkową konkurencją jest zadanie firmy AnestIwata – dobieranie odpowiedniego ciśnienia do lakierownia. Na sam koniec przygotowaliśmy test kolorystyczny.
AkzoNobel - Krzysztof WojtyłaPodczas Ogólnopolskich Mistrzostw Lakierników nie brakowało dyskusji o kondycji tej branży, która podobnie jak mechanika pojazdowa czy maszyn rolniczych, boryka się z brakiem dobrze wykwalifikowanych pracowników.
Cały czas borykamy się z problemem braku lakierników na rynku. Pracy jest bardzo dużo, ale brakuje chętnych do wykonywania tego zawodu. Brakuje szkół, zlikwidowano szkoły zawodowe, nie wszyscy chcą pracować w tym zawodzie. To nie jest lekki zawód, ale mam nadzieję, że zacznie się odradzać. Bardziej popularnym zawodem jest w tej chwili mechanik samochodowy, może z tego względu, że jest mniej wymagający i mniej szkodliwy dla zdrowia. Co ciekawe, brak lakierników to nie tylko tendencja występująca w Polsce. Jeździmy po wielu krajach – Czesi, Niemcy, Holendrzy mają podobny problem. Aby wykonywać ten zawód, trzeba mieć zamiłowanie do tego. Pierwszy rok nauki jest kluczowy, od tego zależy czy uczeń zostanie w zawodzie. Jeśli trafi na zły warsztat, który nie będzie umiał go zachęcić do pracy, to niestety odwróci się od tego. Właściciele warsztatów lakierniczych powinni podchodzić do tych młodych ludzi jak do własnych dzieci, powinni być jednocześnie psychologami i pedagogami. My także kształcimy młodych ludzi w naszym ośrodku szkoleniowym w Pruszkowie. Trzeba być otwartym na młodych ludzi i zachęcać ich do takiej pracy.
AkzoNobel - Krzysztof Wojtyła
Najlepsi wśród młodych lakierników okazali się Jakub Madej i Miłosz Urbański z Zespołu Szkół Samochodowych w Łodzi. Do zwycięzców trafiły nagrody ufundowane przez firmę Anest Iwata – profesjonalne pistolety lakiernicze oraz przez firmę Rupes. Z kolei firma AkzoNobel ufundowała dla zwycięskiej szkoły voucher na profesjonalne szkolenie lakiernicze w AkzoNobel Automotive Training Center.
Przedstawiciel firmy AkzoNobel – Waldemar Dolny, dyrektor ds. sprzedaży Polska Północna, AkzoNobel Car Refisnishes Polska – także otrzymał nagrodę. Firma została nagrodzona przez organizatorów za wkład w edukację młodych lakierników.