20 kwietnia w Kaliszu w serwisie „Auto Serwis Rondo” miała miejsce oficjalna inauguracja pierwszej placówki – tak zwanego okrętu flagowego marki Petronas, czyli serwisu zrzeszonego w sieci tego producenta olejów i środków smarnych.
Inauguracja współpracy Auto Serwisu Rondo z marką Petronas okraszona była pokazem driftu w wykonaniu Karoliny Pilarczyk – dwukrotnej mistrzyni Europy oraz utytułowanej zawodniczki w jeździe w kontrolowanym poślizgu. Na fotelu pilota w czasie otwarcia zasiedli kolejno między innymi wiceprezydent Kalisza Grzegorz Kulawinek i wicestarosta kaliski Zbigniew Słodowy.
Po kilku rundach w kłębach białego dymu nastąpiło uroczyste przecięcie wstęgi.
Warsztaty oznaczone logotypem Petronas już funkcjonują w Polsce, jednak Auto Serwis Rondo w Kaliszu jest pierwszym, który oprócz samego oznaczenia będzie oferował wszystkie produkty tej marki. Oprócz oferty sprzedażowej w serwisie umieszczone będą wszystkie niezbędne materiały informacyjne, które pozwolą klientowi pogłębić wiedzę oraz podjąć właściwą decyzję dotyczącą środków smarnych. Ponadto serwis będący takim „okrętem flagowym” będzie miał za zadanie skupianie branży podczas szkoleń czy spotkań.
Jak podkreśla Andrzej Anczykowski – dyrektor zarządu Auto Service Rondo – „firma szczyci się ponad 50. letnią tradycją. Początkowo był to Polmozbyt, który na skutek zmian ustrojowych i rynkowych przeszedł transformację do autoryzowanego salonu Fiata, a następnie do serwisu wielomarkowego. Dziś mariaż z marką Petronas bardzo pozytywnie wpłynie na zmianę wizerunku. Tym samym chciałbym uspokoić Kaliszan i współpracowników, że współpraca z Petronasem zapewni firmie same korzyści, które będą odczuwalne nie tylko dla osób zatrudnionych w serwisie, ale także dla miasta. Stanie się to między innymi dlatego, że stale obsługujemy samochody należące do spółek miejskich”.
Otwarcie pierwszego „okrętu flagowego” Petronas było także świetną okazją do ukłonu w stronę ekologii. W trakcie spotkania zaprezentowano bowiem pierwsze – innowacyjne opakowania dla olejów, w których udało się prawie całkowicie zrezygnować z tworzyw sztucznych. Nowe – 20 litrowe pojemniki wykonane są z tektury, natomiast we wnętrzu boxu znajduje się napełniany fabrycznie worek z tworzywa sztucznego. Dzięki zewnętrznemu opakowaniu z tektury ilość tworzywa sztucznego potrzebnego do opakowania takiej ilości oleju spadła o 92%.
Na temat idei sieci serwisowej marki Petronas rozmawiamy z Adamem Boberem – Market Managerem marki Petronas w Polsce:
To co robimy dzisiaj jest częścią szerszego planu – nie tylko krajowego, ale też europejskiego czy wręcz globalnego. Petronas ma strategię dotarcia do warsztatów niezależnych przez próbę skonsolidowania ich w organizacji, którą nazywamy „Petronas Workshop” czyli sieć warsztatów współpracujących z Petronas. Wierzymy, że jest to najbardziej efektywna droga pozyskiwania klientów i też jesteśmy przekonani, że jest to forma, dzięki której możemy dostarczyć rynkowi i naszym klientom bardzo dobrą, ustrukturyzowaną ofertę.
Na pierwszy rzut oka rzeczywiście warsztatów niezależnych w Polsce wydaje się nasycony. Jeśli chodzi o przynależność do sieci warsztatowej, to statystyka jednak pokazuje, że z około 15 000 warsztatów niezależnych funkcjonujących w Polsce nadal duża część pozostaje niezależna – w sensie nieprzynależenia do żadnej z sieci warsztatowych. W związku z tym widzimy duży potencjał na rynku. Nie mamy docelowej liczby warsztatów, z którą chcemy się związać. Dzisiaj w naszej sieci znajduje się około 400 niezależnych warsztatów. W samym zeszłym roku pozyskaliśmy ponad 80 nowych warsztatów, także już niedługo zbliżymy się do liczby 500 warsztatów.
Chcemy tę ścieżkę wzrostu utrzymywać i pozyskiwać między 50 a 100 nowych warsztatów rocznie. Wydaje się, że tak dużą grupą warsztatów można sprawnie „zarządzać”, czyli mieć bezpośredni kontakt z naszymi klientami, dostarczać informacje, integrować się. Liczba około 600-700 warsztatów w różnych lokalizacjach daje konsumentom dobry dostęp do naszych produktów, a to jest ważne, ponieważ zależy nam, aby mieli oni niczym nieograniczony dostęp do naszych produktów.
Nie, nie mamy takich kryteriów. Rynek warsztatów nieautoryzowanych w tej chwili bazuje na wielomarkowości zarówno, jeśli chodzi o naprawiane samochody, dostawców części zamiennych, jak i dostawców środków smarnych. Do niezależnego warsztatu musimy podchodzić uzbroiwszy się w „pokorę rynkową” i wiedzę, że naprawia się wszystko. Myślę, że w dużym stopniu to, gdzie jesteśmy obecni determinowane jest przez naszą ofertę produktową.
Petronas jest firmą, która bardzo mocno stawia na technologicznie najwyżej rozwinięte produkty, a więc chociażby przez specyfikę naszej oferty trafiamy do klientów, którzy zajmują się między innymi serwisowaniem aut nowoczesnych. W naszej ofercie dla samochodów osobowych znajdują się wyłącznie oleje syntetyczne – lekkobieżne, więc z definicji docieramy do warsztatów, które serwisują pojazdy zaawansowane technologicznie.
Staramy się „mocno stać na dwóch nogach” i właśnie tą drugą nogą jest sektor ciężarowy. Dwa lata temu wprowadziliśmy kompletnie nową linię produktową, która jest bardzo aktualną odpowiedzią na potrzeby rynku, czyli produkty z gamy Urania. Posiadamy bardzo stabilną dystrybucję produktów – w kraju w głównej mierze zajmuje się nią jeden z liderów rynku dystrybucji zarówno środków smarnych, jak i części zamiennych – firma Suder. Od dwóch lat notujemy naprawdę bardzo dynamiczny wzrost, a nie dzieje się to bez przyczyny – Polska pomimo różnych problemów w obrębie transportu czy ogólnie biznesu logistycznego w dalszym ciągu jest w Europie jednym ze znaczących graczy rynkowych, jeśli ciągle nie największym w tym sektorze.
Oczywiście – koncepcja tak zwanych „Flag shipów” dotyczy również sektora samochodów ciężarowych, ale z zasady wiemy, że liczba warsztatów specjalizujących się w tego typu sprzęcie ciężkim jest zacznie mniejsza w stosunku do warsztatów specjalizujących się w samochodach osobowych czy dostawczych. Z tego powodu grono „statków flagowych” Petronas w branży samochodów ciężarowych będzie węższe niż w przypadku rynku samochodów osobowych.
Nieuchronność elektromobilności jest oczywista i to jest dla nas jasne. Poszczególne czy potencjalne warianty tej elektromobilności są jednak ciągle dyskutowane. Najlepszym przykładem jest ostatnia decyzja Komisji Europejskiej mówiąca o tym, że po roku 2035 dopuszcza się możliwość używania silników spalinowych pod warunkiem napędzania ich paliwami ekologicznymi, czyli takimi z zerowym śladem węglowym.
Jeśli chodzi o naszą strategię i zaangażowanie w kwestię redukcji emisji CO2, czy tak zwaną neutralność klimatyczną zadeklarowaliśmy, że do roku 2050 uzyskamy zerową emisyjność. Natomiast pod kątem naszego portfolio, to już jesteśmy gotowi, ponieważ tak się składa, że Petronas jest jednym z pierwszych – jeśli nie pierwszym – koncernem, który wprowadził linię przeznaczoną właśnie do samochodów elektrycznych pod marką IONA. Ta linia składa się z produktów, do których należą smary, płyny chłodnicze, a także płyny do przekładni. W związku z powyższym już dzisiaj staramy się być gotowi na nowe trendy rynku motoryzacyjnego.