Podczas wewnętrznych targów innowacji Škody – IVET – firma prezentuje swoim pracownikom nowe pomysły i innowacje, które mogą trafić do produkcji. Czeski producent samochodów publicznie zaprezentował niektóre z tych pomysłów w 2022 roku, w pierwszym tak zwanym IVET Show Car, który był samochodem opartym na modelu Octavia. Drugi samochód pokazowy IVET oparty na modelu Enyaq został zaprezentowany pracownikom firmy pod koniec 2023 roku i jest obecnie pokazywany publicznie.
„Tym razem skupiamy się głównie na zwiększeniu zawartości materiałów pochodzących z recyklingu i zwiększeniu możliwości recyklingu samych części” – mówi Petr Kraus z działu rozwoju technicznego Škody.
Škoda już teraz wykorzystuje w swoich samochodach materiały pochodzące z recyklingu i nadające się do ponownego przetworzenia. Nieustannie pracuje jednak nad zastosowaniem większej ich ilości, nie tylko w celu zapewnienia zgodności z przyszłym prawodawstwem europejskim, ale także w celu osiągnięcia jak największej redukcji śladu węglowego i zużycia paliw kopalnych.
„To z pewnością nie jest nierealna wizja. Wręcz przeciwnie, większość z zaprezentowanych pomysłów ma realną szansę trafić do produkcji seryjnej. Spośród dwudziestu zaprezentowanych innowacji, dwanaście już trafiło do przyszłych samochodów Škody, a kolejne są w planach” – mówi Petr Kraus, szef działu rozwoju systemów nadwozia w Škoda Technical Development.
Samochód koncepcyjny prezentuje wykorzystanie materiałów w miejscach, które zwykle nie są widoczne dla klienta, dlatego wnętrze zostało stworzone w sposób otwarty, z widoczną strukturą niektórych części.
W porównaniu do seryjnie produkowanego modelu Enyaq, samochód koncepcyjny zawiera ponad dwukrotnie więcej tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. „Obecne przepisy wymagają od nas stosowania co najmniej 25% plastiku pochodzącego z recyklingu w samochodzie po 2030 roku, ale z pewnością nie odkładamy tego na ostatnią chwilę i zamierzamy osiągnąć jeszcze wyższe proporcje” – mówi Kraus. Głównym powodem stosowania materiałów pochodzących z recyklingu jest redukcja śladu węglowego samochodu.
Jednym z rozwiązań zastosowanych w samochodzie jest nowa koncepcja wielowarstwowego materiału, którą producent nazywa mono-materiałem. Pomysł polega na tym, że tapicerka w wielu obszarach samochodu, takich jak siedzenia, drzwi lub części deski rozdzielczej, często składa się z maksymalnie trzech warstw różnych materiałów, które są ze sobą sklejone, co uniemożliwia ich recykling. Istotą monomateriału jest to, że wszystkie warstwy są chemicznie tym samym materiałem, tylko wykonanym w innej technologii, dzięki czemu mają różne właściwości, których Škoda potrzebuje w każdej warstwie.
„Wszystkie materiały pochodzące z recyklingu spełniają nasze najwyższe standardy, przechodzą wszystkie testy funkcjonalne i wytrzymałościowe oraz są zgodne z wymogami prawnymi, które mają zastosowanie do materiałów niepoddanych recyklingowi, więc nasze wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu nie oznacza żadnego obniżenia jakości dla klienta w porównaniu z materiałami pierwotnymi wykonanymi z zasobów kopalnych używanymi wcześniej” – wyjaśnia Dalibor Kopáč, odpowiedzialny za rozwój zrównoważonych materiałów.
„Do niedawna recykling lakierowanych części był prawie niemożliwy. Teraz mamy zderzak wykonany w dużej części z materiału pochodzącego ze starych zderzaków” – mówi Lukáš Zuzánek, inżynier ds. rozwoju zrównoważonych materiałów, opisując kolejną innowację w zakresie wykorzystania tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Materiał użyty do pokrycia progów samochodu jest wykonany z przetworzonego oleju do smażenia. Gumowa uszczelka drzwi wykonana jest z gumy pochodzącej z recyklingu. Teraz istnieje technologia dewulkanizacji gumy, a następnie przygotowania nowego granulatu i produkcji nowej wulkanizowanej gumy” – wyjaśnia Zuzánek. Kolejne pomysły już nabierają kształtów w głowach inżynierów Škody.
Źródło: Škoda
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?