Zespół Jaguar TCS Racing i Castrol, obrały sobie za cel przetestowanie i opracowanie bardziej ekologicznych rozwiązań, a także pokazanie możliwości wiążących się z obiegiem zamkniętym. W wyniku tej współpracy ponownie rafinowany olej przekładniowy do samochodów elektrycznych Castrol ON został z powodzeniem zastosowany w całkowicie elektrycznych pojazdach sportowych zespołu w trakcie wyścigu o ePrix Monako w 2023 r. Zespół Jaguar TCS Racing może przez to poszczycić się rolą pioniera, który wdrożył ten proces na torze wyścigowym. To pierwszy zespół Formuły E, który stosuje olej przekładniowy lepiej dostosowany do gospodarki cyrkularnej.
Jako oficjalny partner Jaguar TCS Racing od 2019 roku, Castrol współpracuje z zespołem, aby razem opracowywać zaawansowane płyny i środki smarne do samochodów elektrycznych, które sprzyjają osiąganiu większej wydajności przez tego typu pojazdy.
Sezon 9 Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E stanowi środowisko testowe dla marki Castrol, a samochód Jaguar I-TYPE 6 szybkie laboratorium, w którym można sprawdzić wydajność oleju przekładniowego lepiej dostosowanego do gospodarki cyrkularnej.
Podczas prestiżowego wyścigu o ePrix Monako, po zeszłorocznym udanym sezonie testowym w Berlinie, zastosowano przeznaczony do samochodów elektrycznych, lepiej dostosowany do gospodarki obiegu zamkniętego olej przekładniowy Castrol ON w środowisku charakteryzującym się wysokimi osiągami. W tym kultowym wyścigu, rozgrywającym się na krętych uliczkach, z odcinkami skłaniającymi do dużego przyspieszenia oraz trudnymi zakrętami, kierowca zespołu Jaguar TCS Racing, Mitch Evans, zdobył swoje trzecie podium w tym sezonie, a jego kolega z zespołu, Sam Bird, awansował o sześć pozycji.
Zużyty olej przekładniowy zebrany w ramach inicjatywy badawczo-rozwojowej zespołu Jaguar TCS Racing jest poddawany ponownej rafinacji przy wykorzystaniu techniki, która umożliwia odzyskanie jego głównego składnika, czyli oleju bazowego. Otrzymany olej bazowy lepiej przystosowany do gospodarki cyrkularnej jest mieszany z dodatkami zapewniającymi uzyskanie wysokich osiągów. W ten sposób powstaje świeża partia oleju przekładniowego do samochodów elektrycznych, który jest następnie stosowany w skrzyni biegów samochodu Jaguar I-TYPE 6 zamiast płynu zawierającego pierwotny olej bazowy.
To udane wykorzystanie lepiej przystosowanego do gospodarki cyrkularnej oleju przekładniowego Castrol ON do samochodów elektrycznych wykazało, że tego typu olej bazowy pozwala uzyskiwać osiągi na poziomie pierwotnego oleju bazowego.
Zarówno Jaguar TCS Racing, jak i Castrol będą gromadzić kluczowe dane z ekosystemu, aby lepiej zrozumieć pod względem technicznym i praktycznym technologie i procesy w zakresie systemów olejów przekładniowych lepiej przystosowanych do gospodarki obiegu zamkniętego. Ostatecznym celem tych badań jest wdrożenie wiedzy uzyskanej na torze wyścigowym w samochodach osobowych.
Ekologiczny rozwój znajduje się w samym sercu strategii Reimagine firmy JLR. Ograniczenie wykorzystania materiałów pierwotnych poprzez wdrożenie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym na podstawie filozofii zakładającej „ograniczenie wykorzystania, dłuższe użytkowanie, ponowne zastosowanie” będzie stanowiło klucz do osiągnięcia celu firmy, jakim jest uzyskanie statusu firmy o zerowej emisji dwutlenku węgla do 2039 r.
Strategia Castrol PATH360 opiera się na obiegu zamkniętym – analizowaniu cykli życia dotychczasowych oraz nowych produktów Castrol, aby zobaczyć, jak można je ulepszyć, przedłużyć okres ich eksploatacji, ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi.
Nasza współpraca z zespołem Formuły E Jaguar TCS Racing pozwala nam przetestować płyny do samochodów elektrycznych na torze wyścigowym. Osiągi uzyskiwane przez nasz lepiej przystosowany do gospodarki cyrkularnej olej przekładniowy Castrol ON do samochodów elektrycznych dają nam i naszym klientom pewność co do wysokiej jakości i wydajności tego produktu dzięki zastosowaniu go w ekstremalnych warunkach wyścigów. Pomaga to nam we wdrażaniu zasad gospodarki o obiegu zamkniętym, które stanowią część naszej strategii zrównoważonego rozwoju PATH360. Analizujemy cykl życia produktów, aby zobaczyć, jak można je ulepszać, wydłużać okres ich eksploatacji, ponownie wykorzystywać lub poddawać recyklingowi – mówi Nicola Buck, dyrektor marketingu w Castrol.
Zastosowanie oleju przekładniowego do samochodów elektrycznych poddanego ponownej rafinacji to doskonały przykład praktycznego wdrożenia zasad gospodarki o obiegu zamkniętym na torze wyścigowym. Wspiera to szerszy plan naszej firmy, jakim jest wcielenie w życie tych zasad, tak abyśmy mogli ograniczyć użycie materiałów pierwotnych. Naszym celem jest uzyskanie statusu firmy o neutralnym bilansie emisji dwutlenku węgla do 2039 r. oraz wpisanie zrównoważonego rozwoju w DNA JLR – wyjaśnia Rossella Cardone, dyrektorka i kierowniczka działu zrównoważonego rozwoju w firmie JLR.
Jedną z naszych kluczowych zasad jest dążenie do innowacji, a nasz długoletni partner, marka Castrol, podziela te ambicje. Razem wdrażamy innowacyjne płyny i środki smarne do samochodów elektrycznych, które pozwalają na uzyskanie większej wydajności na torze wyścigowym oraz sprzyjają odkrywaniu przełomowych technologii do zastosowania w samochodach osobowych.
Jesteśmy niezwykle dumni, że jako pierwsi w wyścigach Formuły E wykorzystaliśmy ponownie rafinowany olej bazowy wyznaczając nowe standardy gospodarki o obiegu zamkniętym w tym sektorze. Poziom tego sezonu mistrzostw świata jest niezwykle wysoki, więc nie możemy sobie pozwolić na niższe osiągi. Udane zastosowanie oleju przystosowanego do gospodarki cyrkularnej bez negatywnego wpływu na wyniki to prawdziwy przełom. Sądzę, że jest to bardzo ważne odkrycie, które pomoże nam zrozumieć, jakie są możliwości rozwoju płynów do aut elektrycznych oraz jak możemy przesuwać granice w tym zakresie z korzyścią dla samochodów osobowych – podkreśla James Barclay, szef zespołu Jaguar TCS Racing.
Źródło: Castrol
Zdjęcie główne: Andrew Ferraro / LAT Images