Olej silnikowy powinien być wymieniany regularnie zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów, czyli w zależności od modelu co 15-30 tys. km. Należy jednak pamiętać, że jest to wartość uśredniona. Istotny wpływ na decyzję o wymianie ma stan silnika czy styl jazdy. Częstszej wymiany oleju powinni dokonywać kierowcy samochodów z silnikiem Diesla – w takich jednostkach napędowych może dochodzić do wymieszania oleju silnikowego z napędowym, co skraca żywotność tego pierwszego, szczególnie przy częstym hamowaniu i ruszaniu.
Najlepszym wyborem są oleje syntetyczne. Są bardziej stabilne termicznie, mogą pracować w wyższej temperaturze oraz przy większych naciskach na smarowane powierzchnie niż oleje półsyntetyczne czy mineralne. Wpływają na zmniejszenie zużycia części jednostki napędowej, tarcia i paliwa oraz wydłużają okres między wymianami oleju. Syntetyki szybciej docierają do kluczowych elementów silnika, tworząc film smarny między jego ruchomymi częściami. Jest to szczególnie ważne podczas zimnego rozruchu, kiedy silnik jest najbardziej narażony na zużycie, a także w systemie start-stop, gdy stoimy w miejskich korkach.
Dobrym przykładem syntetycznego oleju jest Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30. Dzięki wysokiemu wskaźnikowi lepkości produkt zapewnia optymalne smarowanie w wysokich temperaturach pracy i pompowalność w niskich temperaturach. Oleje Shell Helix Ultra powstają z wykorzystaniem rewolucyjnej Technologii Shell PurePlus, w której syntetyczna baza olejowa jest uzyskiwana z gazu ziemnego, a nie z ropy naftowej. Środki smarne oparte na olejach bazowych wytwarzanych w tej technologii są pozbawione praktycznie wszystkich zanieczyszczeń, które znajdują się w ropie naftowej, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika. Dzięki temu produkty Shell Helix Ultra pomagają zachować optymalną czystość jednostki napędowej, zbliżoną do fabrycznej[1].
Jednym z najważniejszych parametrów jest klasa lepkości. Świadczy ona o tym, jak bardzo zmienia się lepkość oleju podczas wahań temperatury pracy silnika. Im wskaźnik lepkości jest wyższy, tym ta zmiana jest mniejsza. Ze względu na utrzymanie silnika i wszystkich jego elementów w idealnej kondycji, olej powinien być płynny w niskich temperaturach, ale jego lepkość nie może być za niska w wysokiej temperaturze pracy. Wysoki wskaźnik lepkości pokazuje nam, że olej dobrze spełnia swoje zadania w różnych temperaturach – utrzymuje na smarowanych powierzchniach ciągły, trwały i odpowiednio gruby film smarny.
Rozważając zakup i wymianę oleju trzeba wcześniej zajrzeć do instrukcji samochodu, aby zapoznać się z rekomendacjami producenta. Tam określone są parametry lepkości i jakości oleju (lepkość – np. SAE 5W-30, SAE 10W-40, jakość – np. ACEA A3/B4, API SL/CF, VW 507.00, MB 229.51, BMW Longlife-01). Pomocne w wyborze oleju będą także specjalne narzędzia internetowe, takie jak Shell LubeMatch. Dzięki takim rozwiązaniom możemy precyzyjne dopasować olej do marki, modelu, rocznika i wersji posiadanego pojazdu.
Rozwiązania stosowane w silnikach nowoczesnych samochodów oraz coraz bardziej restrykcyjne normy środowiskowe znacząco zwiększyły potrzebę stosowania wysokiej jakości olejów silnikowych. Dzisiejsze jednostki napędowe wymagają używania produktów smarnych o coraz niższej klasie lepkości, stworzonych przy zastosowaniu innowacyjnych technologii i rozwiązań, które utrzymują silnik w czystości i dobrym stanie oraz zapewniają odpowiednie smarowanie przez długie godziny jazdy.
[1] Na podstawie testu tworzenia się szlamu Sequence VG przeprowadzonego na oleju SAE 0W-40.
Źródło: Shell