Mity o zawodności automatycznych skrzyń biegów przeszły już do lamusa i kupując dziś samochód wiele osób decyduje się na przekładnie automatyczną. Awarie oczywiście zdarzają się wszędzie, nie istnieją rzeczy niezawodne, jednak należy pamiętać, że w przypadku automatycznych skrzyń biegów spowodowane są one najczęściej albo niewłaściwym doborem oleju ATF, albo brakiem ich regularnej wymiany, która jest konieczna do prawidłowej pracy przekładni. Z automatyczną skrzynią biegów to trochę tak jak z silnikiem – na starym, przepracowanym oleju długo nie pojedzie.
O ile rynek olei silnikowych w Polsce jest bardzo bogaty i zróżnicowany i praktycznie każdy jest w stanie wymienić kilku producentów tego lubrykantu, to oleje przekładniowe jeszcze tak dużego obszaru na rynku nie zajęły, co zmieni się pewnie w ciągu najbliższych kilku lat, gdy „automaty” zdominują nasze drogi. Natomiast podobnie, jak w przypadku olei silnikowych, płyny ATF również znacząco się od siebie różnią. Wyróżnia się oleje do skrzyń hydrokinetycznych, do przekładni automatycznych dwusprzęgłowych, czy bezstopniowych CVT. Z uwagi na różnice konstrukcyjne inne są także wymogi co do stosowanego oleju.
Bogatą i ciekawą ofertę płynów ATF, podzieloną na 3 linie produktowe ma firma BIZOL. Jedna z nich to BIZOL Technology, oznaczona kolorem niebieskim. BIZOL Technology to oleje, dostosowane do najnowszych wymagań i specyfikacji, odpowiednie do nowoczesnych samochodów.
BIZOL ATF Technology to linia, która tworzą 3 produkty.
BIZOL Technology ATF DCT to wysokowydajnym płyn przekładniowy, który może być stosowany w pojazdach z podwójnym sprzęgłem (DCT), np. VW, Audi, Seat, skrętną skrzynią biegów (DSG), Ford (Powershift), Chrysler, Volvo itp. Aby spełnić wymagania producentów przekładni wykorzystujących skrzynie biegów DCT producent zastosował najnowszą technologię HC z kombinacją dodatków. BIZOL ATF DCT ma zapewniać stabilne właściwości cierne, nawet w najtrudniejszych warunkach roboczych oraz doskonałą stabilność na ścinanie podczas długich okresów między przeglądami.
Kierowcom samochodów wyposażonych w najnowszej generacji bezstopniowe skrzynie CVT (Continuously Variable Transmission) BIZOL proponuje wysokowydajny płyn przekładniowy Technology ATF CVT. Wyselekcjonowane bazy olejowe i optymalnie dobrane zestawy dodatków chronią przed spienianiem, co jest bardzo ważne w przekładniach CVT. Produkt, jak informuje producent, ma doskonałe właściwości przeciwstarzeniowe i przeciwutleniające. Zapewnia stabilne właściwości cierne, nawet w najtrudniejszych warunkach roboczych oraz (potencjalnie) redukuje zużycie paliwa. BIZOL Technology ATF CVT nadaje się do stosowania np. w automatycznych skrzyniach biegów Mercedesa klasy A i B. Ma również zastosowanie w wielu automatycznych skrzyniach biegów innych producentów, między innymi w Audi Multitronic.
W ofercie BIZOL-a znajduje się także olej Technology ATF LV o wysokiej wydajności dedykowany do najnowszej generacji przekładni automatycznych, wymagających środków o niskiej lepkości. Połączenie najlepszych olejów bazowych i zaawansowanej technologii dodatków zapewnia odporność na starzenie, utlenianie oraz ochronę przed zużyciem. Umożliwia płynną zmianę biegów w skrajnie niskich temperaturach otoczenia i pozwala na dłuższe okresy wymiany oleju. Produkt zawiera kondycjoner uszczelniający, który chroni uszczelnienia przed starzeniem dla optymalnej wydajności przekładni.
Warto pamiętać, że podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, tak i w przypadku oleju ATF nie warto oszczędzać i rozsądnie jest zainwestować w dobrej jakości produkt, który gwarantuje właściwą pracę przekładni, a także chroni, np. uszczelki. Chęć zaoszczędzenia kilkunastu złotych po prostu się nie opłaca, ponieważ oszczędności są znikome, a konsekwencje wlania niskiej jakości płynu, który słabo chroni przekładnie mogą okazać się bardzo kosztowne.