Oleje silnikowe Ravenol – od CleanSynto do USVO | MOTOFAKTOR

Oleje silnikowe Ravenol - od CleanSynto do USVO

Na wstępie należy opisać z czego składa się większość obecnie sprzedawanych olejów silnikowych, które dalej nazywamy olejami standardowymi, a jakie składowe oleju istotne są dla olejów Ravenol w technologii USVO.

Trzon standardowego oleju stanowią oleje bazowe o niewielu słabo skorelowanych lepkościach. Olej o takiej bazie będzie miał niski indeks lepkości VI, a jest to jeden z istotniejszych parametrów oleju określający stabilność jego lepkości w całej rozpiętości temperatur, w jakich pracuje olej. Aby tę stabilność poprawić dodaje się do oleju nawet do 15% wiskozatorów i depresatorów, czyli inaczej modyfikatorów indeksu lepkości, najczęściej w postaci polimerów liniowych. W przypadku oleju o znacznej zawartości PAO ich ilość jest niższa. Problem z polimerami liniowymi polega na tym, że w cięższych warunkach ulegają degradacji. Olej po kilu tys. km przebiegu może utracić lepkość z np. 5W40 na 5W30. Jeśli silnik jest zaniedbany i pracuje nieprawidłowo lub użytkownik jeździ dynamicznie, to uszkodzone przez wysokie siły rozrywające i skoksowane wysoką temperaturą polimery liniowe stają się zanieczyszczeniami pogarszając właściwości oleju i warunki pracy silnika.

 

Ciągły rozwój pozwala nam produkować coraz lepsze, precyzyjniej dopasowane do konkretnych zastosowań, oleje silnikowe. Ravenol ma w swojej ofercie oleje silnikowe produkowane w technologii CleanSynto, przewyższające swoimi parametrami wymagania produktów zalecanych przez OEM oraz oleje w pełni syntetyczne, tworzone w nowej technologii USVO (Ultra Strong Viscosity Oil), będącej ewolucją technologii CleanSynto, którą udoskonalono wypracowanymi przez Ravenol rozwiązaniami stosowanymi przy produkcji olejów silnikowych dla motorsportu. Połączenie to pozwoliło stworzyć najbardziej odporne na zużycie oleje silnikowe w ofercie Ravenol, nieporównywalne z innymi olejami na rynku europejskim.

Technologia CleanSynto dzięki doskonale zbalansowanym formulacjom gwarantuje przewyższenie wymagań stawianych przez OEM oraz, co najistotniejsze, zapewnia wysoką czystość silnika. Czystość ta utrzymywana przez cały okres eksploatacji oleju jest doskonałym miernikiem jego optymalnej formulacji. Każde pójście na skróty przy komponowaniu oleju jest potem widoczne w postaci nagaru, szlamu, osadów i innych zanieczyszczeń pochodzenia olejowego. CleanSynto to technologia z zapasem spełniająca potrzeby większości użytkowników aut na naszych drogach.

 

Technologia USVO z racji swojego sportowego rodowodu i doskonałej bazy w postaci technologii CleanSynto stanowi rewolucyjny krok w dziedzinie trwałości i odporności na zużycie oleju silnikowego. Przeznaczona jest dla silników wykorzystywanych ekstremalnie, szczególnie tych po tuningu. Najbardziej ewidentnym, choć nie jedynym, przykładem odporności takiego oleju jest brak spadku jego lepkości w całym okresie eksploatacji, także w przypadku zastosowania go dla wydłużonych interwałów wymiany.

Ravenol stosuje dwie metody pozwalające uzyskać olej, który w trakcie eksploatacji nie zmieni klasy lepkości, co oznacza, że film smarny oddzielający współpracujące elementy silnika nie ulegnie „odchudzeniu”, a nawet zerwaniu, tylko pozostanie stabilny, nawet przy maksymalnych przewidzianych dla niego obciążeniach.

 

Metoda pierwsza polega na precyzyjnym zmieszaniu kilku lepkości oleju bazowego PAO w takich proporcjach, aby uzyskać stabilność lepkości w pełnej rozpiętości temperatur, co pozwala na wykluczenie z formulacji takiego oleju polimerowych modyfikatorów lepkości. Daje to takiemu produktowi olbrzymią przewagę w odporności na zużycie i utlenianie. Stosowanie tej metody jest kosztowne i nie zawsze uzasadnione.

 

Drugą metodą jest zastosowanie modyfikatorów lepkości, ale w postaci polimerów gwiaździstych, które charakteryzują się wielokrotnie wyższą odpornością na zużycie niż polimery liniowe. Polimery gwiaździste mają jeszcze jedną istotną cechę- dla uzyskania takiego samego indeksu lepkości można zastosować ich mniej niż polimerów liniowych. Ponieważ jest ich w oleju znacznie mniej, a do tego zużywają się znacznie wolniej, to i ilość odpadów wynikająca z ich zużycia jest zdecydowanie mniejsza, a wręcz śladowa w porównaniu z ilością zanieczyszczeń powstających przy użyciu polimerów liniowych.

 

Więcej na www.ravenol.pl.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).