OMODA otwarta na współpracę z niezależnymi warsztatami | MOTOFAKTOR

OMODA otwarta na współpracę z niezależnymi warsztatami

Nastawiamy się na współpracę - tak o planach wobec niezależnych warsztatów mówi Łukasz Kozłowski, Aftersales Manager marek OMODA & JAECOO w Polsce, w wywiadzie dla Motofaktor.pl.

  • Pod koniec września br. w Warszawie miała miejsce oficjalna polska premiera modelu JAECOO 7 z silnikiem benzynowym.
  • OMODA ujawniła ceny i specyfikacje SUV-a JAECOO 7.
  • Była to także okazja do rozmów o współpracy marki z niezależnym rynkiem napraw i części zamiennych.
  • O szczegółach mówi Łukasz Kozłowski, Aftersales Manager marek OMODA & JAECOO w Polsce.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Kto będzie w Polsce zapewniał obsługę serwisową samochodów marki OMODA & JAECOO?

Łukasz Kozłowski, Aftersales Manager marek OMODA & JAECOO w Polsce
Łukasz Kozłowski, Aftersales Manager marek OMODA & JAECOO w Polsce

W pierwszym etapie obsługę serwisową zapewnią wszyscy nasi autoryzowani dealerzy. Sieć będzie liczyć do końca 2024 roku około 25 przedstawicielstw, a do końca przyszłego roku planowana jest praktycznie podwojenie tej ilości. Będzie to nasz pierwszy „krąg”, który będzie obsługiwał naszych klientów, bo to jest naturalne i na tym obszarze będziemy się w tej chwili skupiać. Jednak nie zamykamy się na wszystkie inne kanały, które są dostępne na rynku. Jako dystrybutor dążymy do tego, żeby nasi klienci byli obsługiwani na najwyższym poziomie – czy przez ASO czy przez warsztat niezależny – to jest rzecz wtórna.

Zatem na razie w pierwszej kolejności samochody będą trafiały do ASO.

Gwarancja na nowe modele OMODA i JAECOO jest siedmioletnia bądź obejmująca 150 000 km, klienci posiadają również assistance. Siłą rzeczy, w okresie gwarancyjnym, samochody trafią przede wszystkim do naszych ASO, na których wsparciu skupiamy się w pierwszej kolejności. Liczymy się natomiast z tym, że nasze samochody trafią także do warsztatów niezależnych, zwłaszcza po okresie gwarancji. Dlatego chcemy wspierać serwisy niezależne, by zapewniały odpowiednią obsługę, miały dostęp do części zamiennych czy dokumentacji serwisowej.

Jeżeli chce się dobrze wejść w rynek obsługi posprzedażnej po okresie ASO, to trzeba się do tego rynku dostosowywać. Samochody rozjadą się po Polsce i mamy świadomość, że klient, który będzie miał do warsztatu niezależnego 5 km i 55 do ASO, wybierze nieautoryzowany warsztat. Między innymi z tego powodu, by zapewnić odpowiednią jakość usług, bo to jest dla nas kluczowe, przygotowujemy program hurtowej sprzedaży części – to planujemy na 2025 rok.

Jak obecnie wygląda dostępność części w Polsce?

Droga części z Chin do Polski statkiem trwa 42 dni. Do tego w prawie polskim jest zapis, na mocy którego urząd celny może zatrzymać części do 10. dnia następnego miesiąca, a więc w pesymistycznej wersji może się okazać, że będziemy musieli czekać 45 dni wyłącznie na to, żeby części znalazły się w magazynie. Stąd też podjęliśmy decyzję, żeby zbudować w Polsce potężny, własny magazyn części, który obecnie obejmuje 4200 indeksów dla jednego modelu i są to części, zarówno z kategorii body maintenance, eksploatacyjne, jak również wszystkie inne, łącznie z tym, że są dostępne całe kompletne siedzenia. Naszym celem jest uzyskanie 98% dostępności części, stąd budowa dużego magazynu, który znajduje się w Duchnicach pod Warszawą.

Jeżeli mamy jakiekolwiek braki, możemy posiłkować się magazynami z innych rynków w Europie, takich jak Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania. Polska była inicjatorem tego, żeby mieć dostęp do możliwości handlu pomiędzy rynkami częściami, które wyszły już z agencji celnej. Jeśli chodzi o dostępność części zamiennych z innych rynków, planujemy, że będzie to do 72 godzin, kiedy każdą część, niezależnie od gabarytu, będziemy w stanie sprowadzić z innego rynku. To jest ten drugi bufor, a trzeci to magazyny dealerów. Nie chcieliśmy, żeby dealerzy generowali martwy stock. Skupiliśmy się na tym, żeby dealerom dostarczyć w dużej ilości pełny asortyment części wykorzystywanych przy likwidacji szkód, czyli m.in. maski, reflektory, szyby czołowe, żeby skrócić czas naprawy.

Czy planujecie lub już rozpoczęliście współpracę z dystrybutorami części w Polsce?

Jedynym naszym kanałem dystrybucji części są nasi dealerzy i to się nie zmieni. Niezależni dystrybutorzy będę mieli możliwość zakupu części od nich na preferencyjnych warunkach jednak ten plan to również druga połowa 2025.

Czy zadbaliście o szkolenia mechaników w ASO, czy raczej obsługa chińskich samochodów nie wymaga specjalnych przeszkoleń?

Jesteśmy już po trzech cyklach treningów dla techników łącznie z doradcami technicznymi, którzy pracują w biurze obsługi klienta. Do kwestii szkoleń podeszliśmy bardzo poważnie. Do końca tego roku w każdym tygodniu mamy średnio trzy dni szkoleniowe przeznaczone wyłącznie dla obsługi posprzedażnej. Startują już pierwsze egzaminy certyfikacyjne. Przed pełnym uruchomieniem naszej sieci chcieliśmy mieć ludzi, którzy będą w pełni profesjonalnie przygotowani, żeby obsługiwać nasze pojazdy. Rozwijamy również temat szkoleń blacharsko-lakierniczych we współpracy z firmą AkzoNobel, która będzie szkolić zarówno blacharzy, lakierników, jak i kosztorysantów.

Czy planujecie również szkolenia dla mechaników niezależnych?

Wszelkie szkolenia, które będziemy chcieli robić dla sieci niezależnych, będą przede wszystkim dotyczyły produktu, bo to najczęściej stanowi największe wyzwanie – to jest nasz plan na drugą połowę 2025 roku. Do końca tego roku będziemy szkolić przede wszystkim nasze sieci ASO, które muszą zapewnić określony poziom obsługi. Chcielibyśmy, żeby warsztaty niezależne dołączyły do tego na poziomie merytorycznym. Poziom merytoryki niezależnie czy to jest ASO czy jest to warsztat niezależny w naszej opinii powinien być dokładnie taki sam, czyli najwyższy, jaki jesteśmy w stanie dostarczyć na danym rynku, na jakim jesteśmy obecni.

A jak będzie z danymi serwisowymi?

Tester diagnostyczny, którym dysponujmy, jest dostępny ogólnie na rynku – będzie możliwość zakupu licencji, która w przeciwieństwie do innych marek nie jest zbyt droga, bo mieści się w obrębie kilkuset złotych rocznie – to będzie uwolnione przez nas najszybciej jak się da pod względem proceduralnym. W tej chwili jeszcze to dopracowujemy, spolszczamy przede wszystkim manuale techniczne. Do końca przyszłego roku na rynek wchodzi sześć naszych nowych modeli, a więc chwilę to potrwa. Mamy świadomość, że dokumentacja techniczna w języku polskim będzie zdecydowanie łatwiej przyswajalna dla niezależnych warsztatów – jest to często bolączka naszego rynku aftermarketowego. Dlatego jeżeli mamy tam wejść, to chcemy to zrobić na jak najwyższym poziomie, tak żeby ułatwiać tym ludziom pracę, a nie stawiać bariery, nastawiamy się na współpracę.

 

OMODA & JAECOO to marka motoryzacyjna należąca do wiodącego chińskiego producenta samochodów, Grupy CHERY. W 2023 r. skumulowana sprzedaż samochodów Grupa CHERY osiągnęła historyczny poziom 1 881 316 sztuk, wzrastając o 52,6% w odniesieniu do roku poprzedniego i znacznie przekraczając średnią wzrostu branży. Roczne przychody Grupy po raz pierwszy przekroczyły 300 miliardów CNY, przy wzroście rok do roku o ponad 50%, osiągając tempo +100 miliardów CNY przychodów w ciągu jednego roku. Grupa wyeksportowała 937 148 pojazdów (wzrost o 101,1% rok do roku), utrzymując pozycję największego chińskiego eksportera samochodów osobowych przez 21 lat z rzędu. Obecnie Grupa CHERY posiada bazę ponad 13 milionów klientów na całym świecie, w tym 3,35 miliona użytkowników poza granicami Chin. Do końca 2023 r. CHERY zgłosiła ponad 29 000 patentów, z których ponad 18 000 zostało przyznanych.

Zdjęcia: OMODA

 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).