Opoltrans – od 30 lat na rynku | MOTOFAKTOR

Opoltrans - od 30 lat na rynku

Wywiad z Arkadiuszem Miśtą z Działu Marketingu i Reklamy firmy Opoltrans.

W tym roku Opoltrans obchodzi jubileusz 30-lecia działalności. Jakie były początki firmy?

W czasach przełomu, kiedy rozkwitała niezależna działalność gospodarcza przedsiębiorczy ludzie szukali dla siebie miejsca na rynku. Właściciel sieci hurtowni Opoltrans związany był z branżą motoryzacyjną i już wtedy dostrzegł jak dużym problemem jest znalezienie części do jeżdżących po polskich drogach ciężarówek. Udało mu się odnaleźć miejsca gdzie te części były i zaczął je dystrybuować tam, gdzie były potrzebne.

 

Pierwszy oddział firmy Opoltrans powstał w Gliwicach, kolejny w Opolu przy ulicy Wspólnej. Obecny Oddział w Opolu również znajduje się przy ul. Wspólnej jako ciekawostkę dodam, że kręcone są tam odcinki programu „Na Osi”, pierwszego polskojęzycznego programu w pełni poświęconego branży ciężarowej.

Jak od tamtego czasu zmienił się polski rynek dystrybucji części zamiennych do pojazdów użytkowych?

Rynek części musiał się zmienić, ponieważ Stary, Jelcze, Liazy, Tatry, coraz częściej były zastępowane używanymi samochodami z zachodu (MAN, DAF, IVECO, Scania, Renault, VOLVO, MB). To powodowało, że należało znaleźć dostawców części do nich oraz znacząco poszerzać asortyment, a jednocześnie uczyć się nowych samochodów, zwykle bardziej skomplikowanych i zaawansowanych technologicznie. Konsekwencją poszerzenia asortymentu była jednocześnie potrzeba posiadania coraz większej powierzchni magazynowej.

Jaką powierzchnią magazynową i liczbą oddziałów dysponuje obecnie Opoltrans?

Magazyny Centralne wysokiego składowania zlokalizowane w Opolu przy ul. Norweskiej, to ponad 50 000 m2 powierzchni magazynowej, a place składowe to kolejne 30.000 m2. Takie powierzchnie umożliwiają dużą efektywność logistyki magazynowej. Jednocześnie Opoltrans dąży do tego, by oddziały firmy zapewniały możliwie jak największą dostępność towarów na miejscu, co wiąże się z potrzebą posiadania dużych magazynów w oddziałach.

 

Powierzchnie magazynowe oddziałów to kolejne ponad 100.000 m2 pod dachem na około 50 ha powierzchni placów i parkingów. Warto podkreślić, że wszystkie 55 oddziałów Opoltrans to część spółki, a nie franczyzą, co zapewnia jednakowy standard obsługi klienta w każdej części Polski.

Ile referencji jest w ofercie firmy, jakie są to kategorie produktowe?

Każdego dnia Opoltrans wprowadza do oferty nowe towary, więc jeśli wywiad ukaże się za kilka dni to liczba, którą podam będzie już nieaktualna. Na poważnie, w stałej ofercie jest około 140 tys. referencji. Wynika to z tego, że według wizji właściciela, Opoltrans ma być miejscem gdzie klient znajdzie to czego szukał. „Jesteśmy tam gdzie Ty” hasło przewodnie firmy, tak powinno być rozumiane, że Opoltrans jest po to, by pomóc klientowi w prowadzeniu biznesu.

 

W ofercie klienci znajdują części i materiały eksploatacyjne, które potrzebne są na co dzień i te których trzeba szukać „ze świecą”. Jeśli chodzi o kategorie produktowe, to najprościej rzecz ujmując może Pani złożyć prawie całą ciężarówkę, umyć ją i zatankować AdBlue, wyposażyć cały warsztat, a nawet ubrać mechaników i kierowców, o ogumieniu nie wspomnę, bo jest właściwie do każdego rodzaju pojazdu, z usług ułatwiających klientowi prowadzenie biznesu są dostępne serwisy mobilne i diagnostyka komputerowa.

 

Opoltrans jest miejscem, gdzie można wszystko to mieć od ręki w konkurencyjnych cenach i zajmować się swoim biznesem nie tracąc czasu na szukanie.

Jak wygląda system dystrybucji?

Dystrybucja z magazynów centralnych, i z magazynów oddziałowych bezpośrednio do klienta, odbywa się za pomocą własnej floty oraz samochodów przewoźników. Dzięki temu 90% towaru znajduje się w magazynach oddziałowych od ręki, 5% zamówień realizowanych jest w dniu następnym i ostatnie 5% zamówień mniej typowych, realizowanych jest w ciągu kilku dni.

W 2008 roku Opoltrans przystąpił do Group Auto Union. Jakie firma odnosi korzyści z członkostwa w GAU?

Początkowo w 2008 r. decydowała o tym chęć uczestnictwa w rozwoju niezależnego rynku motoryzacyjnego i przystąpienie do wspólnej platformy zakupowej w ramach GAU. Od 2017 roku GAU stało się częścią Allience Automotive Group (AAG), której udziałowcem jest amerykańska firma Genuine Parts Company (GPC). Tym samym Opoltrans wraz z GAU, stał się częścią ściśle ze sobą współpracujących międzynarodowej grupy spółek, osiągając efekt synergii.

 

Dzięki temu Opoltrans może zaprezentować ostatecznemu klientowi możliwie najlepszą ofertę na rynku. Powinienem zaznaczyć, że GPC – to największy na świecie dystrybutor części zamiennych na rynku aftermarket, o rocznym obrocie 10 mld $.

Czym wyróżnia się Opoltrans na rynku dystrybucji części zamiennych do pojazdów użytkowych?

Najlepiej na to pytanie odpowiedzieli by klienci. W wizytówkach google można przeczytać opinie dot. poszczególnych oddziałów Opoltrans w Polsce.
Najczęściej podkreślany jest profesjonalizm obsługi, klienci chwalą też zakres cen oraz szerokość i dostępność asortymentu. To chyba najważniejsze wyróżniki.

 

Podczas dyskusji na forach motoryzacyjnych na Facebooku, jeżeli jest problem ze znalezieniem jakiejś konkretnej części, to w pierwszej kolejności pada porada: „a sprawdzałeś w Opoltrans”. Dla mnie to wystarczające wyróżnienie firmy, kiedy w pierwszej kolejności profesjonaliści myślą o Opoltrans.

Firma Opoltrans znalazła się wśród laureatów Orłów Tygodnika "Wprost". Czym sobie zasłużyła na takie wyróżnienie?

Laureaci „Orłów Tygodnika Wprost” to firmy, które osiągnęły największy średni zysk netto w ciągu ostatnich trzech lat oraz przedsiębiorstwa, które osiągnęły największy procentowy wzrost netto, czyli firmy o największej dynamice wzrostu. Dodatkowe warunki, jakie musiały zostać spełnione to:
brak strat, czyste konto w bazach nierzetelnych płatników oraz odpowiednia rentowność. Warto podkreślić, że firma Opoltrans od początku swojej działalności podatki płaci w Polsce, dzięki czemu przyczynia się w szczególny sposób do rozwoju gospodarki krajowej i tej regionalnej, co stanowi o istocie tej nagrody.

Jakie są plany rozwoju firmy?

Celem firmy jest dalszy rozwój w zakresie obsługi transportu, przede wszystkim wzrost zakresu i jakości świadczonych usług oraz pozyskiwanie coraz to większego grona klientów. Rynek i klienci stają się bardziej wymagający, a to wymusza zwiększenie sprawności, rozszerzenie asortymentu, zwiększenie dostępności towarów, skracanie czasu dostaw do odbiorcy, obsługę klientów w jak największym zakresie usług.

 

W związku z tym planujemy zwiększenie powierzchni magazynowych, usługowych, rozwój usług w zakresie diagnostyki komputerowej samochodów, wymiany ogumienia, napraw eksploatacyjnych oraz doradztwa w pełnym zakresie potrzeb klienta związanych z utrzymaniem transportu w ruchu. W związku z tym są kontynuowane i planowane wielomilionowe inwestycje, które ułatwią i usprawnią obsługę klientów i będą wspomagały logistykę. W 2019 roku zakupiono ponad 50 ha gruntów pod dalszą rozbudowę i rozwój firmy.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).