Opony zimowe czy opony wielosezonowe? Wszystko zależy od tego, jak używasz swojego samochodu. W przypadku intensywnego eksploatowania pojazdu, specjalistyczne opony sezonowe będą właściwym wyborem. Natomiast wielosezonowe, takie jak Pirelli Cinturato All Season SF2 lub Scorpion All Season SF2, stały się alternatywą dla miejskich dojazdów dzięki wprowadzonym innowacjom. W ubiegłym roku ten rodzaj opon miał blisko 20% udziału w rynku europejskim, a w rozmiarach powyżej 18″ w crossoverach i SUV-ach nawet wyższy (+60% między 2019 a 2022 rokiem). Zjawisko to spowodowane jest wieloma czynnikami, takimi jak łagodniejsze warunki zimowe, ale także dzięki skokowi technologicznemu, jaki osiągnęły opony wielosezonowe. Pirelli wykorzystało swoją wiedzę z segmentu opon zimowych wyposażając niemal 50% modeli premium i prestiżowych w dedykowane im opony zimowe o wymiarach 18 cali i większych. Jak więc określić, która opona lepiej spełnia Twoje potrzeby?
Dla tych, którzy pokonują mniejsze odległości (do 25 000 km rocznie) i rzadko spotykają się z górskimi drogami, nowoczesne opony wielosezonowe oferują skuteczne rozwiązania bez kompromisów, które występowały w przeszłości. Zaczyna się od przebiegu. Pirelli obecnie stosuje badania z użyciem modelowania wirtualnego doskonalone w Formule 1 we wszystkich produktach, również w oponach wielosezonowych. To umożliwiło optymalizację obszaru styku, zmniejszając zużycie opon. W warunkach mokrych nowa generacja opon prezentuje osiągi porównywalne do produktów sezonowych, a często nawet wyższe w warunkach temperatury pośredniej. Dzieje się tak dzięki licznym rowkom w kształcie litery „V” w bieżniku, które pomagają w rozpraszaniu wody podczas deszczu. Skuteczność tych opon odzwierciedla się w wartościach na etykiecie EU, gdzie prawie 90% rozmiarów Pirelli Scorpion All Season SF2 osiąga najwyższą ocenę pod względem hamowania na mokrej nawierzchni. Wzór bieżnika opon wielosezonowych Pirelli w rodzinach Cinturato i Scorpion został zaprojektowany tak, aby zapewnić skuteczność przez cały rok. Posiada adaptacyjne lamelki, które pozostają zamknięte i zwarte w typowych warunkach letnich, ale rozszerzają się, aby zapewnić silny chwyt na śliskich lub śnieżnych nawierzchniach w chłodniejszych miesiącach.
Zmiana z opon letnich na opony zimowe pozostaje najlepszym wyborem dla kierowców, którzy pokonują długie trasy, udają się w obszary o wyższym ryzyku opadów śniegu i poszukują maksymalnej wydajności nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach. Opony zimowe są zaprojektowane tak, aby jak najlepiej działać w trudnych warunkach, takich jak niskie temperatury i oblodzone lub zaśnieżone nawierzchnie drogowe. Chemiczne właściwości mieszanek używanych do produkcji opon zimowych skracają drogę hamowania na mokrych nawierzchniach (do 15%) i zapewniają znacznie lepsze osiągi na zaśnieżonych (do 50%), w porównaniu do opon letnich. Wzór bieżnika opon zimowych, zwłaszcza lamelki, został dostosowany do zbierania i zatrzymywania śniegu, poprawiając przyczepność i umożliwiając maksymalną mobilność bez konieczności stosowania łańcuchów. Opony zimowe są również często wybierane przez właścicieli sportowych samochodów o wysokiej wydajności, które wymagają maksymalnej trakcji.
Niezależnie od tego, czy to opony zimowe czy wielosezonowe, ważne jest upewnienie się, że opona posiada oznaczenie M+S (Błoto i Śnieg) na bocznej ściance. Jest to konieczne do spełnienia wymagań zimowych przepisów. Aby osiągnąć maksymalne bezpieczeństwo na śniegu, warto jednak szukać symbolu trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu 3PMSF. To konkretne oznaczenie wskazuje, że opona przeszła testy homologacyjne w najtrudniejszych zimowych warunkach. Obecnie wszystkie nowe opony wielosezonowe nowej generacji Pirelli posiadają ten symbol, co wskazuje, że opony te przeszły ścieżkę rozwoju podobną do opon zimowych, zwłaszcza w trudnych warunkach.
Aby sprostać potrzebom kierowców, Pirelli opracowało zarówno opony zimowe, jak i wielosezonowe, oferując obu rodzajom produktów ten sam poziom technologii i bezpieczeństwa w ramach dwóch rodzin: Cinturato i Scorpion. Pierwsza dedykowana jest tradycyjnym samochodom, a druga crossoverom i SUV-om. Obydwie rodziny opon zostały docenione za swoje osiągi w różnych warunkach jazdy przez TÜV SÜD – organ certyfikujący, który po przeprowadzeniu specyficznych testów bezpieczeństwa przyznał im „Znak Wydajności”. Wszystkie te opony są również dostępne dla samochodów elektrycznych i hybryd plug-in oraz wyposażone w dedykowaną technologię Pirelli Elect (w wybranych rozmiarach). Z rozszerzoną ofertą, Pirelli pokrywa obecnie 97% popytu na rynku europejskim na rozmiary większe niż 16 cali. Dla samochodów o wysokiej wydajności, dla których zimowe wyposażenie pozostaje preferowanym rozwiązaniem, dostępna jest opona P Zero Winter, zatwierdzona przez wielu producentów samochodów premium i prestiżowych.
Źródło: Pirelli
Zdjęcie główne: Margherita Borsano