W ostatnich latach europejski rynek pojazdów o wysokich osiągach zmienił się diametralnie. Podczas gdy sprzedaż małych i średnich samochodów (w tym standardowych i wyczynowych) nadal stanowi ponad 50% europejskiej sprzedaży, segment „A+B” zmniejszył się z 7,8 mln do 5,7 mln sztuk w latach 2009-2019. W tym samym czasie wzrosła jednak całkowita sprzedaż pojazdów, przy czym główny wzrost dotyczył większych aut, w tym zelektryfikowanych sedanów, crossoverów i SUV-ów. Na przykład w tym samym okresie segment SUV-ów wzrósł z 1 mln do prawie 5 mln samochodów*. Podczas gdy segment ten tradycyjnie obejmował pojazdy terenowe, główny wzrost popytu dotyczył modeli drogowych o wysokich osiągach, które przyciągały kierowców wcześniej zafascynowanych sportowymi sedanami.
Ta zmiana to duże wyzwanie dla producentów opon. Laurent Colantonio, dyrektor Goodyear ds. technicznych w pionie opon osobowych w regionie EMEA, opisuje jaki wpływ na Goodyear ma zacieranie się granic segmentów samochodów wyczynowych:
W Eagle F1 Asymmetric 6 mamy rozmiary, które są również dostępne w asortymencie Eagle F1 Asymmetric 3 dla SUV-ów, ale o innych parametrach. Kierowcom może się podobać wyższa pozycja za kierownicą crossovera, ale wymagają oni takich samych właściwości jezdnych jak w samochodach klasy sedan.
Dlatego skupiliśmy się na materiałach konstrukcyjnych o większej wytrzymałości, wprowadzając technologie Dry Contact Plus i Wet Braking Pro, aby nasza najnowsza opona Eagle F1 Asymmetric 6 była gotowa na każdą sytuację, w każdym typie samochodu wyczynowego. Udało nam się dodać te cechy przy jednoczesnym zmniejszeniu masy opony, co jeszcze bardziej poprawiło jej reaktywność i efektywność.
Oprócz zastosowanych technologii i osiągów, jednym z najbardziej imponujących aspektów opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 jest jej wielkość. Do 2023 r. ma być ona dostępna w nie mniej niż 65 rozmiarach na obręcze od 17 do 22 cali. Dzięki temu obejmie wiele gatunków samochodów, od kompaktowych hatchbacków, poprzez crossovery, sportowe sedany, coupe, aż po potężne hyper limuzyny.
Kolejną istotną zmianą na rynku motoryzacyjnym jest przyspieszenie w kierunku elektryfikacji. W 2021 roku samochody elektryczne z napędem akumulatorowym (EV) osiągnęły rekordowe 9% rynku europejskiego, a udział samochodów hybrydowych (PHEV i HEV) również wzrósł do znaczącego poziomu 20%. Samochody benzynowe z 40% udziałem sprzedaży nadal wiodą prym na rynku* .
Segmenty samochodów hybrydowych, elektrycznych i crossoverów obejmują obecnie wiele modeli o dużej mocy, które wymagają najnowszych opon o ultra wysokich osiągach (UHP). Moc ponad 400 KM i masa przekraczająca dwie tony nie są rzadkością w segmencie samochodów wyczynowych. Nawet w segmencie mocnych hatchbacków, w którym opony Goodyear Eagle F1 od trzech dekad wygrywają testy, nastąpiła znaczna zmiana w górę pod względem rozmiarów i osiągów.
Weźmy na przykład Volkswagena Golfa GTI. Kiedy w 1994 roku Eagle F1 pojawiła się na rynku, GTI miał już za sobą trzecią generację. Mając 115 KM i ważąc niewiele ponad tonę, oferował energiczną jazdę. W połowie XXI wieku, gdy Goodyear zastąpił oponę Eagle F1 GS-D3 modelem Asymmetric, piąta odsłona Golfa GTI, miała już ponad 200 KM, ale ważyła 300 kg więcej. Dekadę później siódma generacja GTI, Clubsport, osiągała moc 300 KM, a jej masa własna była o około 40% większa niż generacji trzeciej.
Ten wzrost, odzwierciedlony w innych segmentach, takich jak samochody osobowe o wysokich osiągach, miał znaczący wpływ na rozwój opon. Najnowsze modele Golfa GTI są wyposażone w opony w rozmiarze 225/40R18, a w opcji dostępne są 19-calowe. Porównajmy to z kierowcą z lat 90., który wybierał kierunkowe opony Goodyear Eagle F1 GSD-2 o wymiarach 195/50R15, aby poprawić sterowność swojego GTI.
Colantonio wyjaśnia, co to oznaczało dla Goodyeara:
Masa samochodów wyczynowych wzrosła, podobnie jak zasięg tego segmentu, w którym do tradycyjnych mocnych hatchbacków i samochodów sportowych dołączyły sedany i crossovery. Flagowe rozmiary 18-calowe sprzed 20 lat stały się podstawowym wyposażeniem wielu samochodów wyczynowych. W miarę jak opony stawały się coraz większe, zdecydowaliśmy się przejść z projektowania kierunkowego na asymetryczne, aby poradzić sobie z dodatkowym obciążeniem dynamicznym. Ta zmiana na rynku sprawiła, że postanowiliśmy wyprzedzić trend, stosując stal o wyższej wytrzymałości na rozciąganie i inne materiały wzmacniające.
Zwiększony poziom bezpieczeństwa, emisji spalin i wygody spowodował wzrost rozmiarów i masy samochodów wyczynowych. Technologie zastosowane w oponach Eagle F1 Asymmetric 6 koncentrują się na zapewnieniu doskonałych właściwości jezdnych i osiągów w miarę wzrostu masy i mocy. Nowa generacja samochodów wyczynowych to samochody elektryczne, w których moment obrotowy jest ponad dwukrotnie wyższy niż w niektórych samochodach benzynowych. Opona Eagle F1 Asymmetric 6 Goodyeara jest gotowa na każdą sytuację, także na zapewnienie znakomitej dynamiki jazdy w nowej erze motoryzacji.
Źródło: Goodyear