Goodyear AERO to opona typu dwa w jednym, zaprojektowana z myślą o autonomicznych, latających samochodach przyszłości. Koncepcyjny produkt sprawdziłby się zarówno jako ogumienie do jazdy, jak i śmigło do latania.
Przez ponad 120 lat Goodyear nieustanne dąży do innowacji i tworzy nowe wynalazki we współpracy z pionierami zmian i odkryć w transporcie. Firmy z branży mobilności patrzą w niebo, szukając odpowiedzi na wyzwania transportu miejskiego i korków. Nasze prace nad zaawansowaną architekturą opon i materiałami doprowadziły do pomysłu koła, które mogłoby służyć zarówno jako tradycyjna opona drogowa, jak i system napędu powietrznego.
dyrektor techniczny Goodyear - Chris Helsel
Koncepcja AERO obejmuje szereg innowacyjnych właściwości:
- Konstrukcja wielofunkcyjna: AERO wykorzystuje wielofunkcyjną koncepcję odchylanego wirnika. W tradycyjnym zastosowaniu ma on służyć jako układ napędowy do przenoszenia i pochłaniania sił z drogi, a w alternatywnym ustawieniu jako system napędowy statku powietrznego. Zastosowany w odpowiednich pojazdach, koncept AERO mógłby zapewnić przyszłym pasażerom swobodę poruszania się, zarówno na drodze, jak i pod niebem.
- Struktura bez pneumatyki: Szprychy koncepcyjnego ogumienia utrzymują ciężar pojazdu, a jednocześnie mogą pełnić funkcję śmigieł zapewniających siłę wznoszącą, gdy opona znajdzie się w położeniu do lotu. Projekt wyróżnia też wyjątkowa struktura bez elementów pneumatycznych, która jest jednocześnie wystarczająco elastyczna, by amortyzować wstrząsy podczas jazdy i wystarczająco mocna, aby obracać się na tyle szybko, by śmigła wytworzyły siłę wznoszącą.
- Napęd magnetyczny: W założeniu AERO ma wykorzystywać siłę magnetyczną do zapewnienia napędu bez tarcia. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie wysokich prędkości obrotowych, niezbędnych do poruszania się pojazdu po drogach, a także – po zmianie pozycji koła – do wyniesienia pojazdu w powietrze i zapewnienia napędu w kierunku lotu.
- Czujniki optyczne: AERO będzie monitorować warunki drogowe, stan zużycia i integralność strukturalną samej opony przy pomocy światłowodowych czujników.
- Sztuczna inteligencja: Zadaniem wbudowanego procesora sztucznej inteligencji będzie łączenie informacji z czujników umieszczonych w oponach, z danymi pozyskanymi z komunikacji między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą. Następnie procesor SI analizowałby strumienie danych, by rekomendować określone działania – umożliwiając pojazdowi samodzielne przejście do trybu latania lub jazdy – oraz identyfikowałby i rozwiązywał potencjalne problemy z oponą zanim te wystąpią.
AERO jest projektem całkowicie koncepcyjnym, jednak niektóre zastosowane w nim technologie, takie jak struktura bez elementów pneumatycznych i funkcje sztucznej inteligencji, są już dziś rozwijane przez Goodyear. Inne mogą stać się podstawą nowych pomysłów i potencjalnie nowych produktów w przyszłości.
Targi Geneva International Motor Show rozpoczynają się dziś (5 marca 2019 r.) i potrwają do 17 marca 2019 r. Pierwsze 2 dni targów są zarezerwowane dla przedstawicieli mediów i branży motoryzacyjnej, pozostałe dla odwiedzających.
Źródło: Goodyear