Opona Michelin e.Primacy | MOTOFAKTOR

Opona Michelin e.Primacy

W marcu br. Michelin wprowadza na rynek oponę e.Primacy przeznaczoną do aut spalinowych i elektrycznych.

Niski opór toczenia Michelin e.Primacy, według zapewnień producenta, zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,21 l/100 km co przynosi oszczędność ok. 80 euro w okresie eksploatacji opony[1] [2]. e.Primacy stanowić ma również zachętę do zmiany w kierunku elektromobilności oraz napędów hybrydowych. Jej wyniki dotyczące oporów toczenia mają poprawiać efektywność energetyczną pojazdu elektrycznego o zasięgu 400 km o około 7%, czyli dodatkowe 30 km[1] w porównaniu do innych opon ze swojej kategorii.[3]

 

Opona Michelin e.Primacye.Primacy ma być dostępna w sprzedaży od marca 2021 r. w 56 rozmiarach od 15 do 20 cali, dzięki czemu będzie ją można montować w najpopularniejszych modelach samochodów z silnikiem spalinowym, hybrydowym i elektrycznym – do samochodów miejskich, sedanów i kompaktowych SUV-ów.

 

e.Primacy , jak informuje Michelin, zapewnia doskonałe osiągi dotyczące bezpieczeństwa od pierwszego do ostatniego kilometra. Nawet po przejechaniu dystansu 30 000 km opona z powodzeniem ma przechodzić europejski znormalizowany test hamowania na mokrej nawierzchni przyjęty w regulaminie nr 117 EKG ONZ i stosowany w procesie homologacji opon.[4]

 

Wysoką efektywność energetyczną bez uszczerbku dla pozostałych parametrów e.Primacy zawdzięczać ma zaawansowanym technologiom opracowanym przez inżynierów z centrum badawczo-rozwojowego Grupy Michelin w Ladoux niedaleko Clermont-Ferrand.

 

Boki CoolRunning

 

Boki opony z innowacyjnej mieszanki gumy pochłaniać mają mniej energii podczas jazdy, obniżając w ten sposób zużycie paliwa i zwiększając zasięg pojazdów z napędem elektrycznym.

 

Cieńsze opasanie

 

Opona otrzymała cieńsze opasanie, które za sprawą specjalnej konstrukcji ma być równie wytrzymałe, jak opasanie w oponach standardowych. Do produkcji nowego opasania zużywa się także mniej surowców. Kolejną korzyścią z zastosowania nowej konstrukcji jest obniżenie oporu toczenia opony, a wraz z nim mniejsze zużycie paliwa i ograniczenie emisji CO2 przez pojazd.

 

Mieszanka Energy Passive

 

Technologia Energy Passive opiera się na zastosowaniu w mieszance gumowej elastomerów o większej sprężystości. Te z kolei, w połączeniu ze specjalnym wypełnieniem, ograniczać mają straty energii i opór toczenia opony, co ma przekładać się na mniejsze zużycie paliwa lub energii elektrycznej przez pojazd.

 

Energy AirShield

 

Energy AirShield to hermetyczna warstwa opasania, która ma zmniejszać straty energii, a wraz z nimi opór toczenia nowej opony.

 

Rowki w kształcie litery U

 

Odpowiednie wyprofilowanie rowków zapewniać ma skuteczne odprowadzanie wody spod opony niezależnie od stopnia zużycia bieżnika.

 

Technologia Evertread

 

Technologia Evertread ma optymalizować obszar kontaktu opony z podłożem i zapewniać równomierny rozkład sił podczas hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów. W efekcie bieżnik ma zużywać się bardziej równomiernie.

Michelin e.Primacy w liczbach

  • 27%: ograniczenie oporów toczenia e.Primacy w porównaniu do innych opon tej kategorii[3][5]
  • 0,21 l/100 km: średnie obniżenie zużycia paliwa[1]
  • 80 euro: oszczędność wydatków na paliwo na 35 000 km[2]
  • 174 kg: redukcja emisji CO2 przez cały okres użytkowania opony z korzyścią dla środowiska[2]
  • 7%: wzrost zasięgu pojazdów z napędem elektrycznym[1]
  • 56: liczba dostępnych rozmiarów (od 15 do 20 cali)

 

e.Primacy to pierwsza gama opon Michelin zaprojektowana z wykorzystaniem symulacji wpływu produktu na środowisko. Inżynierowie Michelin zastosowali metody oceny cyklu życia produktu, dzięki którym obliczyli i zoptymalizowali całkowity wpływ opon gamy e.Primacy na środowisko, począwszy od pozyskania surowców, poprzez produkcję, dystrybucję, użytkowanie i recykling opon.

 

[1] Współczynnik oporu toczenia nowej MICHELIN e.Primacy jest niższy średnio o 2 kg/t od opon konkurentów. Oznacza to ograniczenie zużycia paliwa nawet o 0,21 l/100 km, a wraz z nim obniżenie emisji CO2 o 5 g w VW Golf 7 1.5 TSI lub zwiększenie zasięgu VW e.Golf o 7%.

[2] Przez cały okres użytkowania współczynnik oporu toczenia MICHELIN e·Primacy jest niższy średnio o 1,5 kg/t od oporu toczenia opon konkurentów, co przynosi oszczędność ok. 80 euro na paliwie. Dzięki obniżeniu zużycia paliwa do atmosfery nie trafia ok. 174 kg CO2. Wyniki obliczeń są uśrednionymi wartościami pomiarów opon nowych i z bieżnikiem startym do wys. 2 mm, które odzwierciedlają osiągi w rzeczywistych warunkach użytkowania. Obliczeń dokonuje się dla przebiegu 35 000 km i przy cenie paliwa 1,46 euro/l (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/week-oil-bulletin_en 6/1/2020) ważonych dla 10 krajów o najwyższym wskaźniku użytkowania pojazdów silnikowych w kraju i za granicą (https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Rzeczywiste oszczędności paliwa i wydatków mogą się różnić, przede wszystkim w zależności od stylu jazdy, charakterystyki technicznej pojazdu lub ciśnienia w oponach.

[3] Kategoria opon MICHELIN e.Primacy to opony letnie klasy premium, do których należą także produkty marek CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP nieprzeznaczone do montażu jako oryginalne wyposażenie (tj. opony, które nie muszą spełniać określonych wymogów producentów samochodów), ale ogólnodostępne w sprzedaży detalicznej na rynku wymiany.

[4] Nowość i zużycie (zużycie oznacza opony z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości wskaźnika zużycia bieżnika zgodnie z regulaminem nr 30 EWG (ECE R30r03f)). Opony MICHELIN e.Primacy w rozmiarze 205/55 R16 91V przewyższają próg przyczepności na mokro ustalony w regulaminie nr 117 EKG ONZ.

[5] Na podstawie wyników testów oporu toczenia przeprowadzonych na maszynie przez Applus Idiada na zlecenie Michelin w czerwcu (opona nowa) i sierpniu (opona z bieżnikiem startym maszynowo do wys. 2 mm) 2020 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R16 91V. W teście porównywano opony MICHELIN e.Primacy (nowa: 5,58 kg/t, zużycie: 5,13 kg/t) z oponami MICHELIN PRIMACY 4 (nowa: 7,74 kg/t, zużycie: 6,25 kg/t), BRIDGESTONE TURANZA T005 (nowa: 7,17 kg/t, zużycie: 5,81 kg/t), CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nowa: 6,39 kg/t, zużycie: 5,49 kg/t), CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nowa: 8,93 kg/t, zużycie: 6,94 kg/t), DUNLOP BLURESPONSE (nowa: 7,97 kg/t, zużycie: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nowa: 7,01 kg/t, zużycie: 5,38 kg/t), PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nowa: 6,96 kg/t, zużycie: 6,30 kg/t), PIRELLI CINTURATO P7 (nowa: 8,79 kg/t, zużycie: 6,97 kg/t). Zużycie paliwa zależy przede wszystkim od stylu jazdy, charakterystyki technicznej pojazdu oraz ciśnienia w oponach.

 

Źródło: Michelin

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).